printlogo


کد خبر: 182754تاریخ: 1396/7/19 00:00
رویدادها

عمار سراغ آوارگان روهینگیایی رفت
محمدمهدی خالقی از مستندسازان ایرانی مشغول به ساخت اثر جدیدش درباره مسلمانان میانماری است. او تا 2 هفته آینده در کمپی که ویژه آوارگان روهینگیایی است خواهد ماند تا تصاویر مورد نظرش را ثبت کند. به گزارش عمارفیلم، محمدمهدی خالقی از مستندسازان باسابقه کشور که برای تولید اثر جدیدش در بنگلادش است، طی سخنانی در این باره گفت: بعد از تحولات اخیر در مساله آوارگان روهینگیایی که مردم مسلمان منطقه آراکان با فشار و حمله بودایی‌ها شروع به مهاجرت وسیع  به بنگلادش کردند، تصمیم گرفتیم درباره این موضوع که سابقه‌ای طولانی دارد، مستندی بسازیم. وی با بیان اینکه یک ماه صرف هماهنگی‌ برای حضور در کمپ‌های آوارگان روهینگیایی کردیم، اظهار داشت: ورود به اردوگاه‌های مهاجران که تحت کنترل ارتش بنگلادش است، شرایط خاص و مراحل پیچیده‌ای دارد اما با کمک دوستان‌مان در این کشور، توانستیم وارد این کمپ‌ها بشویم. علاوه بر آقای علیرضا باغشنی که به عنوان تصویربردار این مستند همراه بنده است، 2 نفر از پزشکان جهادگر ایرانی دکتر انجم شعاع و دکتر فرخی هم برای بررسی وضعیت بهداشتی و درمانی و کمبودهای موجود در اردوگاه‌ها، در این سفر همراه ما حضور دارند. این مستندساز با بیان اینکه در حال حاضر، مردم دنیا بیشتر از گذشته در جریان نسل‌کشی مسلمانان میانمار قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی در حال تلاش برای برآورده کردن نیاز‌های اولیه غذایی و دارویی آوارگان هستند. ما اکنون در بنگلادش حضور داریم و طبق برنامه، 2 هفته در این کشور خواهیم ماند و امیدواریم با کمک خداوند بتوانیم مستند قابل قبولی بسازیم. این مستندساز بحران تصریح کرد: برای تولید این مستند، دوست داریم وارد میانمار هم بشویم ولی تاکنون هیچ خبرنگار و حتی بازرسان سازمان ملل نتوانسته‌اند وارد این کشور شوند، باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد. تمام تلاش‌مان این است که بتوانیم این مستند را به هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برسانیم.

روایتی جدید از فاجعه 8 شهریور در «پرونده مسکوت»
مجموعه مستند «پرونده مسکوت» با نگاهی به انفجار در دفتر نخست‌وزیری و شهادت آیت‌الله بهشتی تولید می‌شود.  به گزارش خبرگزاری دانشجو، «پرونده مسکوت» عنوان مجموعه مستندی است که بر اساس کتابی به همین نام به قلم حسن روزی‌طلب و مهدی اسلامی جلوی دوربین می‌رود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه «پرونده مسکوت» از ماه گذشته شروع شده است و بزودی پیش‌تولید این مجموعه در موسسه فرهنگی و هنری 8 اقلیم آغاز می‌شود. داستان این مستند که در ۱۳ قسمت ساخته می‌شود به بررسی انفجار در ساختمان ریاست‌جمهوری، شهادت آیت‌الله بهشتی و نقش مسعود کشمیری در این حوادث اختصاص دارد. بعد از اتمام مراحل تحقیق و نگارش، فیلمبرداری این مجموعه مستند اواخر آبان‌ماه سال جاری در تهران آغاز می‌شود و کارگردانی این مجموعه مستند برعهده مصطفی هیودی و تهیه‌کنندگی آن برعهده سیدمحمدحسین رضوی است.

گریز «نشانی روی آب و رد کبوترها»  به فتنه ۸۸
رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» ماجرای خود را در دل حوادث مهم تاریخ معاصر از جمله انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و فتنه روز عاشورای سال 1388 روایت می‌کند. به گزارش فارس، رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» اثر زهره یزدان‌پناه‌قره‌تپه از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها»، ماجرای خود را در دل حوادث مهم تاریخ معاصر از جمله انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و فتنه روز عاشورای سال 1388 روایت می‌کند و از طریق روایت تعزیه به واقعه عاشورا نیز می‌پردازد. نویسنده این رمان، زهره یزدان‌پناه‌قره‌تپه متولد 1342 تهران، در حوزه تاریخ تحصیل کرده است. از جمله آثاری که وی تاکنون منتشر کرده است می‌توان به مجموعه داستان «قواره‌ای برای دو نفر» در حوزه دفاع‌مقدس و مجموعه «یک نگاه یک برداشت» نقد کتب داستانی 8 نویسنده ایرانی و نیز «داستان لبنان»، شامل سفرنامه او همراه اعضای انجمن قلم ایران به این کشور اشاره کرد. «ستاره من»، زندگینامه داستانی «شهید محمدعلی رجایی» از جمله دیگر آثار این نویسنده است.


Page Generated in 0/0049 sec