printlogo


کد خبر: 182778تاریخ: 1396/7/20 00:00
احتمال برخورد نظامی دولت مرکزی مادرید با دولت خودمختار بارسلونا
کاتالونیا استقلال از اسپانیا را تعلیق کرد

رئیس دولت خودمختار کاتالونیا با وجود اعلام حکم یکطرفه استقلال این ایالت از اسپانیا، آن را به منظور انجام گفت‌وگو با دولت مرکزی به حالت تعلیق درآورد. «کارلس پوژدمونت»، رئیس جنرالیتات سه‌شنبه‌شب در پارلمان کاتالونیا اعلام کرد که با نتایج همه‌پرسی یکم اکتبر (9 مهر) این ایالت حق استقلال یافتن و تبدیل به یک کشور به شکل جمهوری را به دست آورده است. با این حال، او اثر این اعلام استقلال را برای آغاز گفت‌وگوها با حکومت مادرید به منظور یافتن یک راه‌حل برای مطالبات کاتالان‌ها تعلیق کرد.
به گفته پوژدمونت، روابطی بین دولت خودمختار در بارسلونا و دولت مرکزی مادرید وجود نداشته و تاکنون 18 بار خواهان مذاکره با دولت اسپانیا شده اما همه این درخواست‌ها رد شده‌ است.
او همچنین سخنرانی «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا را  بدترین سناریوی ممکن خواند و با انتقاد از اقدامات خشونت‌بار پلیس اسپانیا در جریان همه‌پرسی 2 هفته پیش در کاتالونیا، هدف آن را ایجاد رعب و وحشت در یک اقدام بی‌سابقه ضددموکراتیک در اتحادیه اروپایی عنوان کرد.
ایالت کاتالونیا در منتهی‌الیه شمال شرقی شبه‌جزیره ایبریا، با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت، ثروتمند‌ترین ایالت اسپانیا محسوب شده و به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری نیز مهم‌ترین بخش خودمختار این کشور است که به تنهایی نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا و 30 درصد مالیات‌ها را تامین می‌کند. مهم‌ترین بهانه کاتالان‌ها برای استقلال از دولت مرکزی این است که سهم‌شان 15میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد. اما اعلام استقلال یکجانبه رئیس دولت کاتالونیا، واکنش‌هایی را در مادرید و اتحادیه اروپایی برانگیخت. دولت مرکزی مادرید که چند روز پیش سران کاتالونیا را تهدید به حبس و حتی اعدام کرده بود، ضمن محکوم کردن اظهارات پوژدمونت، همزمان برای گفت‌وگو با مقامات استقلال‌طلب این ایالت اعلام آمادگی کرد. ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا نیز با تشکیل جلسه فوری کابینه گفته است که از همه اختیاراتش- شامل قوه نظامی- برای جلوگیری از استقلال این ایالت استفاده خواهد کرد. همچنین در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام استقلال کاتالونیا را نشان‌دهنده بروز بحران عمیق در اسپانیا دانسته، وزیر خارجه او زیگمار گابریل، این اقدام یکطرفه از سوی بارسلونا را غیرمسؤولانه دانست. ضمنا اتحادیه اروپایی نیز در حال بررسی پیشنهاد طرح انتخابات سراسری در اسپانیا با هدف اعطای امتیازات بیشتر به کاتالان‌ها برای ماندن در منظومه اسپانیاست.


Page Generated in 0/0056 sec