printlogo


کد خبر: 182782تاریخ: 1396/7/20 00:00
محسن رضایی در آیین افتتاح دوره‌های عالی مدیریت خط‌مشی‌گذاری عمومی مطرح کرد
نیاز به رهبران تغییر در اقتصاد و فناوری

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر امروز حزب‌الله لبنان و جِیش وطنی سوریه مقتدر هستند و موفق عمل می‌کنند به خاطر انتقال خوب تجارب از دفاع‌مقدس به آنهاست؛ دوره MPPA تجارب را درست منتقل کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری و افتتاح «پروژه ملی توسعه و توانمندسازی هزار مدیر خط‌مشی‌گذار بخش عمومی» صبح دیروز با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. این پروژه تنها دوره‌ای است که با هدف توسعه و توانمندسازی مدیران خط‌مشی‌گذار بخش دولتی و عمومی و با استفاده از ابزارهای روزآمد جهانی، طراحی و ارائه شده است. این دوره با هدف ارتقای شایستگی‌های رفتاری مهارتی مدیران طراحی شده و چارچوب آن شامل آموزش، پژوهش، سمینار، کارگاه، مورد‌کاوی بومی و ملی و بازدیدهای بین‌المللی است.
ساختار دوره عالی مدیریت خط‌مشی‌گذاری عمومی که با عنوان (MPPA) شناخته و توسط اندیشکده سیاست‌گذاری منابع انسانی (اسما) برگزار می‌شود، در 3 بخش مدیریت فرهنگی، مدیریت سیاسی و مدیریت مالی و اقتصادی است که برای هر کدام از این سطوح 6 ترم تحصیلی در نظر گرفته شده و در ترم ششم، بازدید از مدرسه ملی مدیریت در فرانسه گنجانده شده است. شرایط ورود به این دوره که در نهایت با ارائه مدرک مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توأمان است، داشتن حداقل مدرک لیسانس، داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مدیریتی مرتبط، آزمون سنجش استعدادهای مدیریتی و مصاحبه اختصاصی و بررسی رزومه متقاضیان است.
محسن رضایی در این جلسه که با حضور خبرنگاران برگزار شد، اشاره‌ای به کادرسازی در برگزاری این دوره‌ها داشت و اظهار کرد: ملت ایران در ایام پیروزی انقلاب اسلامی اهداف بزرگ و بلندی را انتخاب کردند، لذا برای دستیابی به آنها نیازمند تلاش و آماده‌سازی نسل‌های سوم و چهارم بر اساس تجاربی که از فعالیت نسل‌های قبل داشتیم، هستیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مردم با انقلاب کردن تنها درصدد براندازی رژیم شاه نبودند و خواهان رسیدن به تمدنی بزرگ بودند، خاطرنشان کرد: خیز بلند ملت ایران در راستای باعظمت کردن مجدد کشور نیازمند فعالیت‌های بسیاری است.
وی افزود: هر چند در تحقق اهداف انقلاب، پیشرفت‌های معجزه‌آسایی را تجربه کردیم اما در بعد فناوری و علم، اقتصاد، حوزه اجتماعی و نظام شهری یا بهتر است بگویم در یک کلام «تمدن‌سازی»، هنوز ابتدای راه هستیم، همچنان در نوسازی صنایع، به‌روزرسانی فناوری و حتی نظام شهری با مشکلات و عقب‌افتادگی‌هایی مواجه هستیم.
رضایی با تأکید بر اینکه جهاد توانمندسازی برای برون‌رفت از این مشکلات، نیاز فوری و اساسی کشور ما است، ابراز کرد: برای اینکه بدانیم چطور توانستیم قله انقلاب را فتح کنیم باید به دانشگاه انقلاب مراجعه کنیم؛ تمام کادرهای نسل‌های اول و دوم انقلاب در دانشگاه دفاع‌مقدس تربیت شده بودند و همین باعث شد اکنون در موضوعات دفاعی، امنیتی و... بتوانیم حرفی در منطقه داشته باشیم. وی تصریح کرد: امروز برای حل مشکلات اقتصادی، علم ‌و فناوری و دیگر حوزه‌ها نیازمند رهبران تغییر هستیم که با شجاعت و آگاهی در این وادی اقدام کنند؛ عبور از مواردی نظیر تحریم‌های ظالمانه و عقب‌افتادگی‌های 300-200 ساله اخیر جز با وجود رهبرانی شجاع و آگاه در سیستم‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... ممکن نیست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نقطه آغاز به عقیده من توانمندسازی روحی است تا نسل‌های سوم و چهارم بتوانند وارد انجام کارهای بزرگی شوند، گفت: البته اعتماد به نفس هم باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم این نسل‌ها را به این باور برسانیم که می‌توانند از مشکلات بزرگ عبور کنند. رضایی با تأکید بر اینکه توانمندسازی متکی بر دانش‌های اثربخش است، اظهار کرد: کسب دانایی و دانش‌های اثربخش به شیوه‌های آموزش حال حاضر و مواردی که در سیستم آموزش‌وپرورش شاهد هستیم، به دست نمی‌آید، لذا نیازمند دوره‌هایی نظیر «مدیریت خط‌مشی‌گذاری عمومی» هستیم تا خلأ موجود را برطرف کند. وی افزود: کسب مهارت‌های لازم، سیاست‌گذاری در حوزه‌های مردمی و توانمندسازی بخش خصوصی از جمله ضروریاتی است که باید به آنها توجه شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد: دانش، مهارت‌ها و تخصص‌های موجود بدرستی منتقل شود تا با گسست بین نسلی مواجه نشویم؛ به عبارت دیگر نسل‌های سوم و چهارم تجربه‌های قبلی را در قالب مستندسازی یا دوره‌های تربیتی فرا گیرند.
 وی ادامه داد: اگر امروز حزب‌الله لبنان و جِیش وطنی سوریه مقتدر هستند و موفق عمل می‌کنند به خاطر انتقال خوب تجارب از دفاع‌مقدس به آنهاست؛ اینکه می‌گویند ایران به برخی کشورها پول فراوان و سلاح زیاد می‌دهد تا به مقاومت برابر دشمنان بپردازند دروغی بیش نیست، زیرا سندی برای اثبات ادعاهای خود ندارند.
رضایی تصریح کرد: این افراد که چنین حرف‌هایی می‌زنند، چرا از خود نمی‌پرسند که در جنگ تحمیلی مگر پول زیاد یا سلاح فراوان داشتیم؟ سرمایه ما فوق‌تکنولوژی، سلاح و پول بود و به آن سرمایه انسانی می‌گوییم، لذا همین سرمایه را در اختیار لبنان، سوریه و عراق قرار دادیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر حزب‌الله لبنان امروز توانسته به شکلی سازمان‌یافته، نیروهای رژیم صهیونیستی را به زانو درآورد، تنها به دلیل همین سرمایه انسانی، معنوی، دانشی و تجربی است، گفت: خلاقیت و نوآوری در مسائل دانشی را باید سرلوحه مباحث آموزشی قرار دهیم، زیرا موتور پرواز ملت‌ها خلاقیت است.

 


Page Generated in 0/0064 sec