نیاز کشور به بنزین رو به فزونی است و واردات روزانه بیش از ١٢ میلیون لیتر بنزین ادامه دارد. در این شرایط باید دید آیا «فزونی نیاز» بر «کیفیت فرآورده عرضه شده» تاثیر دارد یا خیر؟ به گزارش مهر، رئیس سازمان ملی استاندارد در سالهای اخیر بارها تاکید کرده بود که نمونههای دریافتشده از وزارت نفت که مورد آزمایش قرار گرفته، نشان میدهد بنزین توزیعی از کیفیت لازم برخوردار است و مشکلی ندارد اما اظهارات تازه وی در نشست خبری 2 روز قبل این بود: هماهنگی برای نمونهگیری و پایش کیفیت بنزین در گذشته بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد صورت میگرفت ولی به دلیل شبهات پیش آمده که هوای تهران آلوده است، دادستانی تهران هم تقاضای ورود به نمونهگیری پایش بنزین را داشت. نیره پیروزبخت گفت: با هماهنگی دادستان تهران و وزارت نفت اقدام به نمونهگیری کردهایم که بر این اساس در سال ٩٥ عدد الفین 9 بوده که حداکثر مجاز آن ١٨ است، البته نمونه گرفته شده با همکاری دادستانی 5/13 بوده است. در همین حال، یک مقام آگاه گفت: چون میزان تولید بنزین باکیفیت- بنزین یورو ٤ یا بالاتر- در پالایشگاههای کشور نسبت به نیاز کل کشور کمتر است و از طرفی میزان واردات هم کفاف نیاز روزانه را در برخی موارد نمیدهد، دستگاههای متولی به اجبار با اختلاط بنزین یورو ۴ با دیگر فرآوردهها از جمله نفتا سعی میکنند حجم این فرآورده را زیاد کنند که این اقدام بیشک کیفیت و اکتان بنزین را تحتالشعاع قرار میدهد. وی تصریح کرد: محصول بنزین تولیدی پالایشگاههای کشور باکیفیت است و این اختلاط هم همیشه انجام نمیشود. آنها محصول خود را طبق سفارش تحویل میدهند و این اختلاط در انبار رخ میدهد. وی عملکرد سازمان ملی استاندارد در مدت اخیر و در امر نمونهگیری فرآورده تولیدی داخل و همچنین وارداتی را ضعیف خواند. از سوی دیگر، ناصر رئیسیفر، رئیس کانون کارفرمایان جایگاههای کشور اظهار داشت: طبق بارنامهای که زمان تحویل سوخت به ما داده میشود، همه بنزینهای تحویلی یورو٤ و باکیفیت است اما یک مشکل بزرگ دارد و آن هم حجم بالای گاز موجود در فرآورده است. وی توضیح داد: گاز موجود در فرآورده بالاست که موجب میشود در زمان پر کردن مخازن، حجم و وزن غیرحقیقی از فرآورده را تحویل بگیریم.