با گذشت بیش از یک ماه از اجرایی شدن مصوبه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و نرخ سود خودروسازان (حداکثر 15 درصد)، حالا که به اصطلاح آبها از آسیاب افتاده، خودروسازان باز هم دست به کار شده و سودهای ۱۸ درصد برای تحویلهای 2 ماهه پرداخت میکنند. به گزارش فارس، بازهم خودروسازان به انجام فعالیتهای بانکداری خود برگشته و سعی در ترغیب مشتریان به سپردهگذاری سرمایه خود نزد شرکتهای خودروساز با عناوینی مانند پیشفروش خودرو دارند. در این راستا پیشفروش خودرو با موعد تحویل کمتر از یک سال (تحویلهای 2 ماهه یا حتی فروش نقدی) از سوی سایپا و ایرانخودرو معادل 18 درصد تعیین شده که با مصوبه دولت مغایر است و در این میان از نظارت بانک مرکزی و وزارت صنعت خبری نیست.
رشد ۳۰درصدی قیمت خودروهای وارداتی
از سوی دیگر ناهماهنگی دستگاههای مسؤول در زمینه واردات خودرو از جمله سازمان توسعه تجارت و سازمان حمایت مصرفکنندگان در نهایت دود گرانی را به چشم خریداران داد. اکنون چند ماهی از ممنوعیت ثبتسفارش خودرو میگذرد و از سوی دیگر شرکتهای دارای مجوز از سازمان حمایت برای واردات، از سوی این سازمان ممنوعالمعامله شدهاند. این ناهماهنگی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در نهایت قیمت انواع خودروهای وارداتی را حدود ۳۰ درصد افزایش داد. به گزارش تسنیم، بیش از 3 ماه از ممنوعیت ثبتسفارش واردات خودرو میگذرد و در این شرایط بازار خودروهای وارداتی با رشد قیمت قابل توجهی روبهرو شده است. رشد قیمتهای نامعقول در بازار عاملی شده تا مشتری کمتری در بخش خودروهای وارداتی وجود داشته باشد به نحوی که نمایشگاهداران برای سود بیشتر کمتر اقدام به فروش کرده و از طرفی مصرفکننده هم تمایلی به خرید ندارد. در حال حاضر سراتو با رشد 16 میلیون تومانی قیمت، 154 میلیون تومان، النترا با رشد 13 میلیون تومانی با قیمت 156 میلیون تومان، توسان با رشد 23 میلیون تومانی با قیمت 203 میلیون تومان، سوناتا با رشد 18 میلیون تومانی با قیمت 180 میلیون تومان و سورنتو با رشد 35 میلیون تومانی با قیمت 290 میلیون تومان به فروش میرسد.