printlogo


کد خبر: 182826تاریخ: 1396/7/20 00:00
گزارش «وطن امروز» از آشفتگی بازار ارز
دلار از تابلوها حذف شد

اسدالله خسروی: دیروز مسافران مترو که در ایستگاه فردوسی تهران پیاده می‌شدند و قصد داشتند به رسم عادت نرخ ارز را در تابلوهای صرافی‌ها ببینند خبر نداشتند صرافی‌ها به علت التهاب بازار ارز تابلوی خود را خاموش کرده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز التهاب در بازار ارز ادامه یافت و حتی نرخ دلار تا قیمت 4050 تومان بالا رفت. بازار ارز روزهای شلوغ و پرتلاطمی را پس از مدت‌ها شاهد است. ظاهرا افزایش قیمت دلار فرصت را برای برخی سودجویان در بازار مهیا کرده و آنها دلار را با قیمت‌های دلخواه به فروش می‌رسانند. در صرافی‌ها با قیمت‌های متنوعی روبه‌رو هستیم به طوری که برخی صرافی‌‌ها دلار را با قیمت 4 هزار و 60 تومان به فروش می‌رسانند اما با کمی جست‌وجو در میان صرافی‌ها می‌توان دلار را با قیمت 4 هزار و 65 تومان، 4 هزار و 70 تومان و حتی با قیمت 4 هزار و 100 تومان هم مشاهده کرد.
قیمت دلار از تابلوی صرافی‌ها حذف شد
گشت‌وگذار در بازار نشان می‌دهد با افزایش قیمت دلار برخی صرافی‌ها اقدام به حذف قیمت دلار از روی تابلوهای خود کرده‌اند، همچنین برخی صرافی‌ها از فروش امتناع کرده و عنوان می‌کنند دلار برای فروش نداریم، برخی صرافی‌ها هم فقط تا ساعت 13 دلار می‌فروشند. همچنین در مقابل برخی صرافی‌ها صف‌هایی برای خرید دلار 4 هزار و 90 تومان توسط مردم تشکیل شده بود که از قبل از ظهر در صرافی‌ها نام‌نویسی کرده و منتظر دریافت دلار بودند‌، البته این دریافتی‌ها تا سقف خاصی محدود شده بود، برخی صرافی‌ها تا سقف 2 هزار دلار و برخی تا سقف 10 هزار دلار پرداخت می‌کردند. این درحالی بود که روز گذشته اعلام شد بانک مرکزی با معرفی چند صرافی خاص، دلار 4007‌تومانی را در بازار ارز عرضه کرده اما تسنیم گزارش داده که این صرافی‌ها یا بسته بودند یا دلاری برای فروش نداشتند.
واکنش دولتی‌ها
سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ ارز این مساله را طبیعی دانست و اعلام کرد چنین اتفاقی در همه جای جهان می‌افتد. همچنین نوبخت اعلام کرد نوسانات به علت هیجان در بازار است و فروکش می‌کند اما این اظهارات دولتی‌ها موجب انتقاد اساتید دانشگاه‌ها نیز شده است.  محمدمهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه که یکی از اقتصاددانان حامی دولت محسوب می‌شود با انتقاد از اظهارات مسؤولان دولتی درباره نرخ ارز به «وطن‌امروز» گفت: نمی‌دانم چرا باید آقای سیف درباره گرانی ارز اینگونه سخن بگوید؟ آیا در واکنش به افزایش قیمت ارز باید بگوییم که چیزی نیست؟ اصلا آقای سیف اقتصاد نخوانده و در همین دانشگاهی که بنده سال‌ها تدریس می‌کنم مدیریت خوانده است. آقای نوبخت را هم نمی‌دانم کجا درس خوانده و چه چیزی خوانده است. وی افزود: مسؤولان دولتی عضو کابینه هستند و در زمینه ارز و اتفاقات اینچنینی سیاسی حرف می‌زنند و سیاسی‌کاری می‌کنند اما بنده با سال‌ها تدریس و تحقیق و نگارش چندین کتاب اقتصاد با این موضوع برخورد علمی می‌کنم و تحلیل‌های بنده علمی است. بنده می‌گویم دولت می‌تواند جلوی گرانی ارز را بگیرد و به خاطر کسری بودجه خود به دنبال کاهش قیمت ارز نیست اما دولتی‌ها می‌گویند چیزی نیست! حالا باید مردم قضاوت کنند چه کسی درست می‌گوید. این استاد دانشگاه با اشاره به اظهارات سابق مسؤولان دولت درباره درآمد ارزی گفت: دولت مدعی است با افزایش 5/2 برابری فروش نفت درآمد ارزی کشور افزایش چشمگیری داشته است. آمارهای رسمی نیز این مساله را تایید می‌کند اما حالا چه شده که وقتی تقاضا افزایش پیدا می‌کند، دولت از همان ارزهایی که مدعی است از قبل فروش نفت به دست آورده است برای تعادل قیمت و جلوگیری از افزایش نرخ به بازار تزریق نمی‌کند؟ وی افزود: دولت ظرف این چند سال نرخ تورم را کاهش داده اما اکنون بی‌توجهی نسبت به افزایش نرخ ارز موجب می‌شود کالاهای وارداتی گران شده، نتایج آن دستاوردهای مورد ادعای دولت زیر سوال برود و نرخ تورم روند معکوس به خود گیرد. قطعا با ادامه این روند نرخ تورم نیز افزایش خواهد یافت و تبعات آن اقتصاد کشور را دچار تزلزل می‌کند. تقوی با اشاره به کسری بودجه دولت گفت: دولت‌ها در مواجهه با کسری بودجه، یا باید از بانک مرکزی استقراض کرده یا از طریق تسعیر نرخ ارز کسب درآمد کنند. هر دو حرکت تبعات منفی دارد اما گرانی ارز و افزایش نرخ دلار زیان جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند و موجب گرانی کالاها و تورم خواهد شد. تورمی که برای کاهش آن باید اقدامات بسیاری انجام داد.  وی افزود: دولت فکر می‌کند استقراض از بانک مرکزی موجب تورم می‌شود اما آنها نمی‌دانند گرانی ارز بیشتر از استقراض، تورم ایجاد می‌کند. از نظر تئوری‌های اقتصادی بی‌توجهی نسبت به افزایش قیمت ارز به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و دولت باید فورا در این موضوع دخالت کند.
افزایش نرخ ارز درکمیسیون اقتصادی مجلس درحال بررسی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید در زمینه انتخاب رئیس بانک مرکزی، دولت در اقلیت قرار بگیرد و نظر خود را بر تمام نظرها اعمال نکند. در کمیسیون اقتصادی مجلس به‌دنبال این مساله هستیم تا با این تغییر، مشکلات برای همیشه از بین برود. شهاب نادری درباره اقدامات دولت در زمینه کنترل قیمت دلار و حفظ ارزش پول ملی، اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز و تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حفظ ارزش پول ملی در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی این مساله در حال بررسی است. وی با بیان اینکه دولت باید بتواند در زمینه کاهش نرخ ارز یک‌سری اقدامات انجام دهد اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است، گفت: قیمت ارز هر روز شناور است اما گرایش عمده آن به سمت افزایش است. وی با اشاره به اینکه این نوسان قیمت ارز به اقتصاد و مردم ضربه وارد می‌کند، به خانه ملت گفت: دولت باید به مساله نرخ ارز ورود پیدا کند، رئیس‌جمهور با انتخاب رئیس بانک مرکزی وظیفه کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی را به او واگذار کرده است.


Page Generated in 0/0138 sec