printlogo


کد خبر: 182831تاریخ: 1396/7/20 00:00
حکم بازداشت اعضای کمیساریای ناظر بر همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان صادر شد
خط‌ونشان بغداد برای بارزانی در کرکوک

شورای عالی قضایی، بالاترین مرجع قضایی در عراق، روز گذشته دستور بازداشت رئیس و اعضای کمیساریای عالی انتخابات در منطقه کردستان، ناظر بر همه‌پرسی جدایی این منطقه را به دلیل نقض دستور دادگاه عالی فدرال صادر کرد. این تازه‌‌‌‌‌ترین تصمیم دولت فدرال عراق در مواجهه با همه‌پرسی برگزار شده در کردستان عراق و برخی مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی عراق است. قاضی عبدالستار بیرقدار، سخنگوی رسمی شورای عالی قضایی، اعلام کرد که این حکم بر اساس شکایت ارائه شده از سوی شورای امنیت ملی عراق پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان و بر اساس ماده 329 قانون مجازات صادر شده است. طبق این گزارش، دادگاه عالی دولت فدرال عراق همچنین درباره درخواست ارائه شده از سوی پارلمان مبنی بر موضع‌گیری درباره نمایندگان شرکت‌کننده در همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، اعلام کرد که این مسأله بر اساس ماده 30 قانون مصوب در سال 2005 در حوزه اختیاراتش نیست. پیش از این، شورای امنیت ملی عراق ضمن ابراز مخالفت با برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان، این اقدام را مغایر با قانون اساسی عراق دانسته و اعلام کرده بود: این رفراندوم تهدیدی علیه امنیت ملی و انسجام اجتماعی کشور است.
شروط سه‌گانه بغداد برای مذاکره با اربیل
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به صراحت و با قاطعیت تمام اعلام کرد که برای آغاز گفت‌وگوها میان بغداد و اربیل، 3 شرط اجتناب‌ناپذیر دارد. در ویدئویی که در شبکه اجتماعی یوتیوب از العبادی پخش شده، وی با قاطعیت می‌گوید: هرگونه گفت‌وگو با منطقه کردستان باید بر اساس اصول زیر باشد: وحدت عراق، قانون اساسی عراق و رد نتایج همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان. این اصول به مذاکره، ارائه طرح ابتکاری یا میانجیگری نیازی ندارد. این در حالی است که دولت اقلیم کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط را برای اختلافات جاری میان بغداد و اربیل خواستار شده است.
اعلام رسمی آزادی حویجه
مرحله دوم عملیات حویجه در جنوب غرب استان کرکوک که 21 سپتامبر آغاز شده بود، سه‌شنبه به پایان رسید و ارتش عراق آزادسازی این شهرستان از اشغال داعش را رسما اعلام کرد. سپهبد عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات حویجه در بیانیه‌ای رسانه‌ای اعلام کرد که ماموریت نیروهای امنیتی عراق در آزادسازی حویجه در جنوب غرب استان نفت‌خیز کرکوک به‌طور کامل پایان یافته است. به گفته فرمانده عملیات حویجه، یگان‌هایی از ارتش، پلیس، واکنش سریع و مبارزه با تروریسم و حشدالشعبی با حمایت بالگردهای ارتش عراق، در این عملیات مشارکت داشتند. اکنون و بعد از آزادی شهرستان حویجه که یکی از مقرهای مهم داعش در عراق بود، تنها مناطق مرزی با سوریه در دست داعش مانده است. همزمان با این پیروزی، یک منبع امنیتی ارشد عراقی اعلام کرد که نیروهای امنیتی وابسته به دولت مرکزی عراق بزودی وارد شهر کرکوک خواهند شد تا امنیت شهروندان را در این شهر تأمین کنند. بنابر این گزارش، این اقدام در راستای تلاش دولت مرکزی عراق برای اعمال حاکمیت خود بر مناطق موردمناقشه با اقلیم کردستان عراق صورت می‌گیرد، بعد از اشغال بخش‌هایی از خاک عراق در سال 2014 به وسیله تروریست‌های داعش، نیروهای پیشمرگ کرد بخش‌هایی از کرکوک را آزاد کردند ولی برخلاف قاعده‌ای که قرار بود کنترل مناطقی را که آزاد می‌کنند به دست نگیرند در طول 2 سال گذشته کنترل کرکوک را در دست داشته‌اند. دولت مرکزی عراق بعد از برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق، از مسؤولان اربیل خواسته بود کرکوک را ترک کنند. یک منبع امنیتی عراقی به اسپوتنیک گفته که چهارشنبه (دیروز) نشستی با حضور فرماندهان نظامی نیروهای مسلح عراقی برگزار و در آن زمان دقیق ورود نیروهای عراقی به کرکوک اعلام شد. با وجود اینکه کرکوک در داخل خطوط مرزی اقلیم کردستان عراق قرار ندارد اما اربیل در اقدامی خلاف قانون اساسی عراق در این منطقه هم همه‌پرسی جنجالی خود را برگزار کرد.

رزمایش ارتش ترکیه در مرز با عراق
ریاست ستاد ارتش ترکیه، روز گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور به رزمایش‌های نظامی خود در مرز با عراق که از18 سپتامبر آغاز شده، ادامه می‌دهد و نیروهای ترکیه‌ای رزمایش‌هایی را با خودروهای زرهی برای سیطره بر گذرگاه مرزی با عراق برگزار کردند. در بیانیه ریاست ستاد ارتش ترکیه آمده است: کاروان نظامی از منطقه جناق قلعه در غرب ترکیه که حامل 10 تانک بود چند روز پیش به مکان رزمایش‌ها رسید و با هدف بالا بردن سطح توانایی‌های جنگی در این رزمایش شرکت کرد. ریاست ستاد ارتش ترکیه 18 سپتامبر از آغاز رزمایش‌ها در جنوب شرق ترکیه در مرز با عراق خبر داده بود. رزمایش‌های ارتش ترکیه که نیروهایی از ارتش عراق نیز در آن شرکت کرده‌اند برای سیطره بر گذرگاه مرزی الخابور در مرز 2 کشور انجام می‌شود.


Page Generated in 0/0055 sec