printlogo


کد خبر: 182836تاریخ: 1396/7/20 00:00
چهارگوشه

احتمال کاهش دیپلمات‌های آمریکا در روسیه
گئورگی بوریسنکو، رئیس بخش آمریکای شمالی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: مسکو احتمال دستور دادن به آمریکا برای کاهش تعداد کارکنان دیپلماتیک در روسیه به کمتر از 300 نفر را رد نمی‌کند. در ماه جولای، مسکو به ایالات متحده دستور داد تعداد کارکنان دیپلماتیک و فنی خود را که در روسیه مشغول به فعالیت هستند تا حدود 60 درصد کاهش داده و به 455 نفر برساند. تنش‌های دیپلماتیک در روابط 2 کشور علت اصلی این تصمیم روسیه بوده است.

بازداشت گسترده کودکان در بحرین
«مرکز الخلیج برای دموکراسی و حقوق بشر» از نقض حقوق کودکان در بحرین اعم از بازداشت و شکنجه آنها انتقاد کرد. این مرکز در صفحه توئیتر خود نوشت: «مسؤولان بحرین کنوانسیون سازمان ملل درباره حقوق کودکان را نقض می‌کنند و مسؤولان امنیتی همچنان به بازداشت کودکان ادامه می‌دهند به گونه‌ای که تعداد کودکان بازداشت شده در کمتر از یک هفته به 6 نفر رسیده است». این مرکز همچنین به محرومیت کودکان از تحصیل در نتیجه این بازداشت‌ها اشاره کرد و افزود برخی از این کودکان در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند.

سرنگونی پهپاد جاسوسی سعودی در مأرب
ارتش یمن (وابسته به جنبش انصارالله) اعلام کرد سه‌شنبه‌شب یک پهپاد جاسوسی عربستان را در منطقه مشجح در شرق شهر صرواح در استان مأرب سرنگون کرده است. پیش‌تر و در اوایل اکتبر هم نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از سرنگون کردن یک هواپیمای نظامی آمریکایی مدل ‌«ام‌کیو ۹» در شمال صنعا خبر داده و تصاویر آن را منتشر کرده بودند.

حکم بازداشت دومین کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول هم صادر شد
حبس خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در ترکیه
دادگاهی در ترکیه یک خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ‌ژورنال را به 2 سال و یک ماه زندان محکوم کرد. به گزارش رویترز، پرتیراژ‌ترین روزنامه سراسری ایالات متحده روز سه‌شنبه با اعلام خبر حکم غیابی خبرنگارش در ترکیه،  اتهام او را انجام تبلیغ به نفع شبه‌نظامیان کرد مخالف دولت آنکارا دانست. آیلا آل‌بیراک، خبرنگار دوتابعیتی ترکیه‌ای- فنلاندی وال‌استریت‌ژورنال به خاطر درج مطلبی درباره درگیری بین نیروهای امنیتی ترکیه و شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در سال 2015 میلادی به زندان محکوم شد. البته به گفته جرارد بیکر، سردبیر این روزنامه، آل‌بیراک هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد. صدور این حکم در شرایطی است که روابط ترکیه و آمریکا بار دیگر طی روزهای اخیر بر سر خدمات صدور ویزا متشنج شده است. رسانه‌های ترکیه دیروز اعلام کردند که دولت آنکارا حکم بازداشت دومین کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول را هم  صادر کرده است.

حسرت آمریکا برای بازداشت  2 عضو حزب‌الله
در بیستمین سالگرد ورود نام حزب‌الله لبنان به فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، وزارت خارجه ایالات متحده برای ارائه اطلاعات به منظور بازداشت 2 عضو این جنبش مقاومت، 12میلیون دلار جایزه تعیین کرد. وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه اعلام کرد برای ارائه اطلاعاتی که به بازداشت «طلال حمیه» رئیس سازمان امنیت خارجی حزب‌ا‌لله منجر شود، 7 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. همچنین برای ارائه اطلاعات درباره «فواد شکر» یکی دیگر از فرماندهان حزب‌الله 5میلیون دلار جایزه تعیین شده است. طبق اعلام مقام‌های آمریکایی، این نخستین‌بار پس از یک دهه است که واشنگتن برای اعضای گروه حزب‌الله لبنان جایزه تعیین می‌‌کند. این منابع می‌گویند پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استراتژی کلی خود در قبال ایران را اعلام کند، واشنگتن از دیگر کشورها خواهد خواست حزب‌الله را یک گروه تروریستی اعلام کنند.


Page Generated in 0/0061 sec