printlogo


کد خبر: 182850تاریخ: 1396/7/22 00:00
سهم اسرائیل در جشن‌ تاجگذاری، جشن 2500 ساله و جشن هنر
دکور ایرانی برای مصالح صهیونیستی!

تاجگذارى «محمدرضا» و «فرح پهلوى» در سال 46 براى پر کردن خلأ جانشینى رژیم پهلوى صورت گرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌. از طرف دیگر رژیم صهیونیستى چون حامى‏ دیگری جز شاه ایران نداشت در بزرگداشت چنین مراسمى تبلیغ زیادى کرد و سعى کرد با این اقدام نظام شاهنشاهى در ایران مستحکم‏تر از گذشته به حیاتش ادامه دهد تا اتحاد و همبستگى 2 رژیم ادامه یابد و رژیم صهیونیستى در سایه قدرت محمدرضا و با استفاده از منابع گوناگون ایران بتواند به امنیت ملى خود کمک کند. به همین دلیل مطبوعات اسرائیل درباره این جشن‏ها قلمفرسایى‏هاى زیادى کردند و سران رژیم صهیونیستى جشن گرفته و سخنرانى کرده و خوشحالى کردند و هدایاى گرانبهایى تهیه و تقدیم شاه و فرح کردند. در این رابطه سند ساواک به نقل از نشریات صهیونیستى مى‏نویسد:  «بهایى‏هاى اسرائیل در بیت‏المقدس تاجگذارى شاهنشاه آریامهر را جشن گرفتند. وزیر پست و تلگراف اسرائیل در این جشن سخنرانى کرده و گفته است دولت وى تلگرام تهنیت‏آمیزى براى اعلیحضرت مخابره نموده و شلومو صلیل از کارمندان عالیرتبه وزارت خارجه اسرائیل در این جشن، ایران را به عنوان یکى از کشورهاى دوست اسرائیل معرفى کرده است. 18/8/1346» ابوالفضل وکیلى ضمن مذاکراتى اظهار داشت: در بین روحانیان قم شایع است دولت اسرائیل 2 پیکره از جمشید جم و داریوش کبیر به مناسبت جشن‏هاى تاجگذارى براى شاهنشاه فرستاده‏اند که براى این دو پیکره مبلغ 4 میلیون تومان ارزش تعیین شده و این اقدام ثابت مى‏کند شاه و دولت ایران قلبا با اسرائیل هستند و پشتیبانى آنها از اعراب ظاهرى است.  در خبرى دیگر مطبوعات اسرائیل از تقدیم هدیه‏اى از طرف یهودیان ایران گزارش مى‏دهند. روزنامه اسرائیلی «داوار» درباره هدیه یهودیان به شاه چنین می‌نویسد:  «یهودیان ایران به مناسبت روز تاجگذارى هدیه جالبى به شاه ایران تقدیم کردند. این هدیه لوحه‏اى است از طلاى ناب به وزن 56 کیلوگرم. در بالاى این لوحه تصویر حضرت موسى که 2 لوحه ده فرمان را به دست دارد دیده مى‏شود و در وسط آن تصویر کورش، پادشاه ایران که در دوران سلطنت خویش با یهودیان بسیار خوشرفتار بود حک شده و در زیر آن تصویر خاندان سلطنتى ایران به صورت برجسته حکاکى شده است. محمدرضا شاه پهلوى، شهبانو فرح و والاحضرت ولیعهد رضا در این تصویر دیده مى‏شوند. در زیر لوحه با حروف مزین به الماس چنین نگاشته شده است: هدیه یهودیان ایران به شاهنشاه محبوب به مناسبت روز تاجگذارى. هزینه این لوحه که در پاریس ساخته شده بر 5/2 میلیون تومان (یک میلیون لیره اسرائیلى) بالغ شده است. روزنامه‏هاى ایران که به مناسبت روز تاجگذارى شماره‏هاى مخصوص انتشار داده‏اند مى‏نویسند هدیه یهودیان ایران گرانبهاترین هدیه‏اى بوده که به مناسبت تاجگذارى به شاه تقدیم شده است. (نیسان شموئلى) عناصر یهودى- صهیونیستى داخل نیز فعالانه در تدارک جشن شرکت کردند و پیام دادند و جشن گرفتند و برنامه‏هاى گوناگونى در سراسر کشور اجرا کردند و هدیه‏اى اختصاصى به فرح تقدیم کردند. سند جشن تاجگذارى در این زمینه مى‏نویسد: «تابلوى مشهورى براى هدیه به شهبانوى عالیقدر و هنرشناس و هنرپرور ایران تهیه شده است. این تابلو اثر«اوژن بودن» نقاش مشهور فرانسوى قرن گذشته است که در سال 1875 کشیده شده است.  روزنامه «داوار» رژیم صهیونیستى نیز از شرکت گروه رقص حیفا در مراسم تاجگذارى و اجراى برنامه خبر داد. این روزنامه در تاریخ 27/10/1967 نوشت:  «دسته رقص گروهى شهردارى حیفا روز سه‏شنبه این هفته براى شرکت در مراسم تاجگذارى شاه ایران عازم تهران گردید.
به دنبال تقاضایى که از تهران دریافت شد وزارت خارجه تصمیم گرفت گروه رقص حیفا را به عنوان نماینده اسرائیل براى شرکت در این مراسم به تهران اعزام دارد...».
اسرائیلى‏ها در جشن هنر شیراز
اسرائیلى‏ها که خود را وقف حمایت و تعریف از رژیم و سیاست‏هاى آن کرده بودند، در جشن هنر نیز شرکت کردند و به تعریف و تمجید از آن پرداختند و آن را نشانه‏اى از علاقه فرح به هنر دانستند. سفیر اسرائیل در این زمینه مى‏نویسد:  شهبانو فرح با برپایى جشنواره‏هاى هنرى که هر دو سال یک بار انجام مى‏شد، هنرمندان و هنرشناسان کشور، بویژه جوانان را برمى‏انگیخت به گسترش هنر ناشکفته ایرانى دست یازند تا زمینه‏اى براى جوشش و شگفتى‏هاى نیروهاى جوان گردد. ژرف‏نگرى در کاربرد و پیشینه سازها و آوازها، نگارگرى‏ها (نقاشى‏ها) و نمایش‏ها گوشه‏هایى از این نگرش گسترده بود که هر از گاهى هنرمندان یا کارشناسان اروپایى نیز به پاره‏اى همکارى‏ها فراخوانده مى‏شدند. تکه‏اى از نمایشى که در یکى از این جشنواره‏ها به نمایش درآمده بود و هنرمندان نیمه‏برهنه پایکوبى مى‏کردند، با واکنش‏هاى خشمگینانه گروهى از کیشمداران روبه‌رو شد. در سومین جشنواره هنر شیراز، گروهى از هنرمندان گیلانى، آذرى، قوچانى و بختیارى به رهبرى رینا شارت رقص‏هاى زیباى بومى این تکه‏ها از خاک ایران را نمایش دادند که بازتاب گسترده آن به رسانه‏هاى گروهى کشور کشید ولى نگارندگان گزارش‏ها در شناسایى این رهبر چیره‏دست کوتاهى کردند که کوشیدم آنها را از ملیت اسرائیلى وى آگاه نمایم (رینا عروس موشه شارت نخستین وزیر خارجه و نخست‏وزیر پیشین اسرائیل بود).
اسرائیل و جشن‏هاى 2500 ساله شاهنشاهى
یکى از رویدادهاى دوران محمدرضا پهلوى، برگزارى جشن‏هاى 2500 ساله بود. این جشن که به اصطلاح به مناسبت 2 هزار و پانصدمین سال پادشاهى کورش در تخت‏جمشید برگزار شد، هزینه‏هاى هنگفت و پیامدهاى گوناگونى را دربرداشت و این در حالى بود که بسیارى از مردم در فقر و گرسنگى به سر مى‏بردند. در این جشن، 20 پادشاه و امیر عرب، 5 ملکه، 21 شاهزاده، 16 رئیس‌جمهور، 3 نخست‏وزیر، 4 معاون رئیس‌جمهور و 2 وزیر خارجه از 69 کشور شرکت کردند. مراسم جشن در نهایت گشاده‏دستى و اسراف انجام گرفت و هزینه آن بیش از 200 میلیون دلار برآورد شد. متأسفانه زمانى که میلیون‌ها دلار صرف هزینه خرید و ارسال مشروب، گل و غذا از اروپا شد و میهمانان جشن در تخت‏جمشید، جگر غاز و خاویار مزه‏مزه مى‏کردند، هزاران ایرانى در ایالات سیستان‌وبلوچستان و حتى روستاهاى فارس گرسنه بودند اما جشن اینچنینى با پیشنهاد اسرائیلى‏ها برنامه‏ریزى و اجرا شد.  «تدى کولک» مدیرکل نخست‏وزیرى و رئیس اتحادیه توریستى دولت اسرائیل، به ریاست هیأت اسرائیلى به عنوان برنامه‏ریز، برگزیده شده بود. وى به همراه 2 نفر دیگر بنا به دعوت اسدالله‏ علم- نخست‏‌وزیر- روز 4 مرداد 41 به تهران عزیمت کردند و پس از 10 روز توقف در ایران و چند بار ملاقات و مذاکره با علم، روز 14 مرداد به اسرائیل بازگشتند. در این سفر کولک با گردانندگان جشن‏هاى 2500 ساله نیز همکارى زیادى داشت. وى توصیه کرد ضمن تأسیس هتل‏ها و جاده‏هاى جدید و استفاده وسایل نقلیه مدرن در تخت جمشید، جشن، با واقعه مهمى مطرح شود تا نظر خارجیان را به این تسهیلات جدید جهانگردى جلب کند.  اسرائیلى‏ها مبناى تبلیغات خود را براى نفوذ بیشتر در ایران بر زنده نگه داشتن نام کورش متمرکز کرده بودند و دستگاه پهلوى نیز علاقه‌مند به طرح این موضوع بود تا همردیف پادشاهان باستانى از جمله کورش قرار گیرد. کنگره بین‏المللى یهود، کمیته‏اى براى اداره فعالیت جهانى یهود برنامه‏ریزى کرد و اقدامات مختلفى انجام داد. اسرائیل در این جشن‏ها فعال بود و نت آهنگ کورش، مخصوص جشن 2500 ساله توسط عزرا کیا- آهنگساز اسرائیلى- ساخته شد تا هنگام جشن نواخته شود. سند وزارت امورخارجه در این زمینه مى‏نویسد: «از وزارت امورخارجه اسرائیل خواسته شد یک نسخه از نت آهنگ مزبور را تهیه و در اختیار اینجانب بگذارند تا براى ارسال به شوراى مرکزى جشن‏هاى شاهنشاهى ایران از وزارت خارجه فرستاده شود. اینک به‏طورى که از وزارت خارجه اسرائیل اطلاع مى‏دهند، سازنده آهنگ مزبور اظهار مى‏دارد این آهنگ را که با مراجعه به اسناد تاریخى و با زحمت بسیار براى جشن 2 هزار و پانصدمین سال پادشاهى کورش تهیه کرده و در اینجا به ثبت رسانده است، مایل نیست قبل از موقع آن را منتشر سازد. ولى مع‏هذا حاضر است اگر دعوتى از او و ارکستر 60-50 نفرى او بشود، با کمال میل به تهران مسافرت کرده و آن را براى ایرانیان نیز اجرا نماید». مجله لبنانى العیاد نیز نوشته: کمیته امنیتى جشن 2500 ساله توسط اسرائیلى‏ها اداره مى‏شد.
منبع: زنان دربار به روایت اسناد ساواک، فرح پهلوی، مرکز بررسی اسناد تاریخی


Page Generated in 0/0055 sec