printlogo


کد خبر: 182853تاریخ: 1396/7/22 00:00
مسعود افشانی:
«سیاه‌نمایی» دیگر جذابیتی برای آژانس‌های عکس ندارد

دبیر چهارمین جشنواره عکس «نورنگار» با اشاره به سیاه‌نمایی‌های صورت گرفته از سوی برخی عکاسان داخلی، گفت: متأسفانه به جای اینکه عکاس خارجی از کشورمان عکس‌های سیا‌ه‌نمایی بگیرد، خود عکاسان داخلی این وظیفه را برعهده گرفتند! به گزارش فارس، مسعود افشانی دبیر چهارمین جشنواره عکس «نورنگار»‌ در ارتباط با نگاه آژانس‌های بین‌المللی عکس به عکس‌های ارسال شده از داخل ایران، اظهار کرد: تا چند سال پیش اکثر عکس‌های عکاسان غیرایرانی از ایران، منفی بود. یعنی عکسان آژانس‌ها با پیش‌زمینه و ذهنیتی محدود وارد ایران می‌شدند و به دنبال ثبت عکاس‌های عجیب بودند تا بتوانند نظرات مخاطبان بیشتری را جلب کنند که این سوژه‌ها معمولا باب طبع ما ایرانی‌ها نبود اما به مرور این روند تغییر کرد، چون به جای اینکه عکاس خارجی بیاید عکس‌های سیا‌ه‌نمایی بگیرد، خود عکاسان داخلی این وظیفه را بر عهده گرفتند! و اکنون آنقدر تصاویر منفی از ایران به آژانس‌ها ارسال شده که تقریبا اشباع شده‌اند. یعنی اگر الان عکسی که مثبت نباشد به آژانس‌های خبری بفرستید، چندان از آن استقبال نمی‌کنند. اکنون آژانس‌های عکس به دنبال کشف زوایای تازه در ایران هستند، به میان مردم می‌آیند و عکاسی مستند اجتماعی، قوم‌شناسی و روابط اجتماعی را انجام می‌دهند و حتی زوایای مثبت را هم می‌بینند و منتشر می‌کنند. این تغییر روند باید رخ می‌داد و البته دارد اتفاق می‌افتد. چون دیگر به ایران به عنوان یک کشور بدون رفاه و امکانات نگاه نمی‌کنند و به دنبال نگرش‌ها در میان مردم هستند.
 


Page Generated in 0/0056 sec