printlogo


کد خبر: 182855تاریخ: 1396/7/22 00:00
نظرگاه

بی‌اعتنایی برخی هنرمندان به فجایع میانمار باعث تأسف است
مدیر مرکز هنرهای نمایشی از سکوت جامعه هنری کشور در قبال فجایع جهانی از جمله کشتار مسلمانان میانمار گلایه کرد. به گزارش تسنیم، کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با گلایه از سکوت جامعه هنری ایران در قبال فجایع جهانی گفت: از جامعه هنری کشور که در مقابل فجایع جهانی سکوت کرده است گلایه دارم. هنرمند باید فرزند زمانه خودش باشد، هنرمند نباید مقابل اتفاقاتی که در دنیای پیرامونش می‌افتد سکوت کند، حتی اگر در این زمینه اثری خلق نمی‌کند حداقل در یک مصاحبه اعتراض خود را ابراز کند. در حال حاضر حتی اشخاص غیرمسلمان در جهان به این مساله اعتراض می‌کنند چون چنین مسائلی به ملیت، دین، نژاد و حزب هیچ‌گونه وابستگی ندارد زیرا به هر حال صرف‌نظر از دین و مذهب، تعدادی انسان در حال نابودی هستند و به آنان ظلم می‌شود، تعداد زیادی از زنان و کودکان بی‌دفاع میانماری از گرسنگی می‌میرند یا در آب‌های بین میانمار و بنگلادش غرق می‌شوند که ما باید نسبت به اینها واکنش نشان دهیم و اعتراض کنیم.

سینمای دفاع‌مقدس جای سخنرانی و شعار نیست
هادی حاجتمند مستندساز کشورمان که جدیدترین اثرش با عنوان «آنا» و با موضوع عملکرد گروه‌های تفحص شهدا را منتشر کرده است، درباره حضور و فعالیت سینماگران و فیلمسازان کشور در عرصه سینما و مستند دفاع‌مقدس گفت: حضور و فعالیت سینماگران و فیلمسازان کشور در پرداختن به موضوعات جنگ و دفاع‌مقدس را نمی‌توان به صورت مطلق خوب یا بد دانست. به گزارش «عمارفیلم» حاجتمند افزود: البته کارهای خوبی تا امروز در این حوزه ساخته شده که زمینه بروز و ظهور اتفاق‌های خوبی را در عرصه فرهنگ و هنر حوزه دفاع‌مقدس کشور رقم زده است. اگر تا امروز بهره لازم را از گنجینه بزرگ و تمام‌نشدنی دفاع‌مقدس نبرده‌ایم و شاهد شکل‌گیری فضاهایی شعارگونه برای مردم هستیم به دلیل فیلم‌های ضعیف ساخته شده در این حوزه است زیرا تا امروز کارهای ضعیف بیشتر از آثار فاخر در این حوزه تولید شده است. این مستندساز بیان داشت: اشتباه بسیاری از سینماگران و مستندسازان این است که فکر می‌کنند در این قبیل فیلم‌ها باید برای مخاطبان سخنرانی کنند و روضه بخوانند. این در حالی است که رسانه محتوا محسوب می‌شود و اگر قصد انتقال محتوایی را داریم باید آن را رسانه‌ای کنیم.

تئاتر امروز به سمت شبه‌روشنفکری می‌رود
قطب‌الدین صادقی، رئیس آکادمی شانو در مراسم افتتاحیه تماشاخانه تازه‌تاسیس شانو درباره وضعیت امروز تئاتر در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ تئاتر توسعه آن و یکی از راه‌های توسعه تئاتر غیردولتی کردن آن است. با تجربه بیش از 50 سال کار تئاتر تا به حال تماشاخانه ایجاد نکرده بودم و این تجربه برایم بسیار مغتنم است. به گزارش فارس، وی با اشاره به نفوذ کارهای تجاری به هنر گفت: تئاتر حرفه‌ای، تئاتری است که با اندیشه چیزی به هنر اضافه می‌کند و تحلیلی درباره جامعه ایران داشته باشد اما تئاتر امروز به سمت شبه‌روشنفکری و دوری از واقعیت‌های زندگی اجتماعی می‌رود.

فقط 10 درصد مردم  مخاطب سینما هستند!
رئیس سازمان سینمایی گفت: مخاطب فعلی سینمای ایران، تنها ۱۰ درصد از افراد جامعه است. محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی با حضور در برنامه «چشم شب روشن» درباره برخی از مهم‌ترین مشکلات سینمای ایران صحبت کرد. یکی از مهم‌ترین این صحبت‌ها اشاره او به درصد بسیار پایین استقبال مردم از سینماها بود. حیدریان در این زمینه اظهار کرد: مخاطب فعلی سینمای ایران، تنها ۱۰ درصد از افراد جامعه است. حیدریان همچنین با تاکید بر اینکه سینمای ایران به سرعت باید در گونه‌ها بازسازی شود، گفت: به دلیل فقر در موضوع و ژانر نمی‌توان به سینمای جهانی رسید و متأسفانه زیر ۱۰ درصد افراد، مخاطب فیلم‌های فعلی روی پرده هستند. با توجه به ساخت فیلم‌ها در ژانرهای یکسان و قدرت انتخاب مخاطبان، ریزش مخاطب خواهیم داشت، چرا که مردم عهد نکرده‌اند فقط این فیلم‌ها را ببینند که این مخالف نیاز فرهنگی مردم است و ما باید با بازسازی گونه‌ها و ژانرهای مختلف سینما، از این اتفاق جلوگیری کنیم.


Page Generated in 0/0084 sec