printlogo


کد خبر: 182856تاریخ: 1396/7/22 00:00
رسانه‌ای شدن تصاویر ولیعهد برکنار شده سعودی و پس‌لرزه‌های حمله هشدارآمیز مخالفان بن‌سلمان به قصر السلام
انتقال بن‌نایف به ریاض

ولیعهد سابق و تحت حصر سعودی حدود 5ماه پس از برکناری‌اش در انظار آفتابی شد. هفته گذشته تصاویری توسط کاربران سعودی در شبکه توئیتر منتشر و دست به دست شد که محمد بن‌نایف را در حال ورود از بندر جده به پایتخت عربستان، ریاض نشان می‌داد. این تصاویر که نخستین تصاویر از بن‌نایف در محیطی عمومی از زمان برکناری ناگهانی‌اش در ۲۱ ژوئن گذشته محسوب می‌شود، او را با همراهی اعضای خانواده‌اش در حالی نشان می‌داد که پس از پرواز شبانه از جده در پایگاه هوایی نظامی ملک‌سلمان، از هواپیمای منقش به آرم سلطنتی سعودی با عنوان «خدا پادشاهی سعودی را حفظ کند» پیاده شده و پس از گرفتن عکس با تنها مستقبل خود یعنی نوه‌اش، فرودگاه را با راننده شخصی‌اش ترک کرد. روزنامه العهد، رسانه‌ای کردن ناگهانی تصاویری از زندگی جاری ولیعهد برکنار شده که عملا در حصر امنیتی روزگار می‌گذراند را اقدامی عامدانه از سوی حکومت سلمان و پسرش می‌داند که به خاطر سرکوب گسترده مخالفان، رقبای سیاسی و طیف‌های مختلف مذهبی چهره بدنامی در رسانه‌های غربی و عربی پیدا کرده‌اند.
اما استفاده تیم حفاظتی بن‌نایف از یک هواپیمای سلطنتی برای انتقال او به ریاض و فرود آمدن در پایگاهی نظامی به جای آنکه از فرودگاه عمومی پایتخت استفاده شود، خود گویای حصر ولیعهد پیشین است. همچنین این به معنای کوچاندن مهم‌ترین چهره مخالف سلطنت بن سلمان از مسقط الراسش در بندر بحران‌زده جده به پایتخت و زیر نظر مستقیم ولیعهد فعلی است.
این روزنامه لبنانی این احتمال را مطرح کرد که کوچانده شدن نایف از جده به پایتخت به منزله تحت نظر گرفته شدن جدی‌تر او در پی ارسال پیام خونین هفته پیش از آن برای بن‌سلمان بود. منظور از این پیام خونین،حمله بی‌سابقه 15 مهر ماه به قصر السلام جده، ارگ سلطنتی سعودی بود که به مثابه واکنش به کودتای بن‌سلمان علیه پسرعموی خود محسوب شده و نشان می‌دهد بن‌نایف از نظر  امنیتی قوی‌تر عمل کرده  و روابط مستحکم‌تری با داخل و خارج داشته است.
بنا بر بیانیه وزارت کشور سعودی، این حمله به یک مکان وابسته به گارد پادشاهی سعودی در یکی از ورودی‌های قصر «السلام» در جده با سلاح کلاشنیکف انجام شد که در جریان آن عامل حمله و 2 نفر از محافظان به قتل رسیده و 3 نفر دیگر مجروح شدند. العهد درباره این حمله می‌آورد: «عامل این حمله فقط یک نفر (منصور العامری) بود که قصری را که پیش‌بینی می‌شد ولیعهد در جریان سفر پادشاه به روسیه در آن حضور داشته باشد، هدف قرار داد. قصر السلام دومین قصر مهم پادشاه سعودی پس از قصر الیمامه در ریاض به شمار می‌آید و تقریبا بیشتر نشست‌های هیات وزیران سعودی در تابستان گذشته در آنجا برگزار شد. بر این اساس، این محل به دلیل سمبلیک بودن آن هدف قرار گرفت در نتیجه این حمله را می‌توان پیامی به ولیعهد دانست، در غیر این صورت عامل این حمله یا کسانی که پشت سر او هستند محل دیگری را انتخاب کرده و هدف قرار می‌دادند.
اما العامری سابقه امنیتی ندارد و کارمند بخش خصوصی بود که  با مادر خود زندگی می‌کرد و هیچ نشانی مبنی بر افراط‌گرایی در او دیده نمی‌شد. نکته قابل توجه اینکه 2 روز پس از این حمله کاربران شبکه‌های اجتماعی یک نوار صوتی از گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد سعودی با پدر یکی از قربانیان حمله به قصر السلام را منتشر کردند که بن‌سلمان در آن می‌گفت: خون فرزندت برعهده من است! از این جمله می‌توان اینگونه برداشت کرد که ولیعهد با گفتن آن اعتراف کرد که او هدف حمله بود و موضوع فقط یک حمله بی‌هدف به یک نقطه امنیتی به شمار نمی‌آید. شاید برای بسیاری این سوال مطرح باشد که چرا یک جوان 28 ساله با حمله به قصر پادشاهی که از سوی گارد محافظ و نیروهای امنیتی محافظت می‌شود، خود را به دردسر می‌اندازد؟» روزنامه نیویورک‌تایمز چند هفته پس از برکناری مرموز بن‌نایف در گزارشی به نقل از برخی منابع در دیوان پادشاهی سعودی فاش کرده بود محمد بن‌نایف پس از برکناری در کاخش در شهر جده در اقامت اجباری به سر می‌برد و از سفر به خارج از عربستان منع شده است. این روزنامه ضمن برشماردن موارد اخیر ربودن شاهزادگان مخالف سعودی توسط رژیم بن‌سلمان، به نقل از یک مسؤول برجسته آمریکایی چنین نتیجه گرفته بود که این اقدامات نشان می‌دهد شاه 32 ساله آینده نمی‌خواهد تا زمان تاجگذاری هیچ مخالفی را در کشور آزاد بگذارد. انتشار تصاویر بن‌نایف در حالی بود که کارزار حمایتی مخالفان سعودی با عنوان «زندان وجدان» در تارنمای خود M3takl.com نام 70 شخصیت بازداشت شده در عربستان طی یک ماه اخیر را منتشر کرد. این کارزار حقوق بشری که مدعی نظارت بر شرایط زندانیان و افراد تحت تعقیب سیاسی توسط پادشاهی سلمان و آزادی آنهاست، نام 70 تن از علما، مفتیان، دانشگاهیان، قاضیان و اندیشمندان عربستانی را که صحت دستگیری‌شان از 9 سپتامبر گذشته تاکنون ثابت شده منتشر کرده است. تارنمای «زندان وجدان» همچنین سرنوشت همه بازداشت‌شدگان سیاسی در عربستان را با بیان تعداد روزهای حصر یا ناپدیدشدن‌شان پیگیری می‌کند.
 

استقرار گارد ویژه عربستان سعودی در مرز با یمن
نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیات نظامی خود علیه نیروهای ائتلاف متجاوز عربستان در استان‌های مختلف این کشور مواضع این نیروها را هدف قرار داده و تعدادی از آنها را به هلاکت رساندند. به گزارش تلویزیون المسیره، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (وابسته به انصارالله)  با کاتیوشا به تجمع مزدوران سعودی در طور الباحه در حیفان از توابع تعز حمله کردند که به وارد شدن تلفات جانی و خسارات مادی به مزدوران آل‌سعود انجامید.  این نیروها همچنین مواضع نیروهای ائتلاف متجاوز را در مناطق شواق و صابر واقع در استان الجوف هدف قرار دادند که در جریان آن تعدادی از این نیروها کشته شدند. در منطقه الشقب واقع در استان تعز نیز تعدادی از نیروهای متجاوز در حملات خمپاره‌ای نیروهای یمنی کشته شدند. همچنین در جریان حملات توپخانه‌ای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه مواضع نیروهای عربستانی در شرق الربوعه واقع در استان عسیر در خاک عربستان تعدادی از این نیروها کشته شده و تعدادی نیز به صورت گروهی پا به فرار گذاشتند. در همین راستا، نشریه فارین‌پالیسی اعلام کرد حملات حوثی‌ها به مرز سعودی، سبب شده اعصاب عربستان به هم ریخته و مجبور به استقرار گارد ویژه‌اش در نوار مرزی با حمایت آمریکا شود.
 


Page Generated in 0/0050 sec