printlogo


کد خبر: 182861تاریخ: 1396/7/22 00:00
چهارگوشه

خروج آمریکا از یونسکو
مقامات آمریکا اعتراض به آنچه سیاست ضد اسرائیلی و انگیزه‌های اقتصادی خوانده‌اند، اعلام کردند واشنگتن رسما از سازمان تربیت، علوم و فرهنگ سازمان ملل متحد (یونسکو) خارج می‌شود. هیدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با اعلام این خبر، اظهار داشت: «این تصمیمی نبود که به راحتی گرفته شود و بیانگر نگرانی‌های ایالات متحده در رابطه با بدهی‌های روزافزون یونسکو، نیاز این سازمان به اصلاحات بنیادین و تبعیض‌هایی است که یونسکو علیه اسرائیل روا می‌دارد.» خروج آمریکا از یونسکو روز 31 دسامبر 2018 به وقوع می‌پیوندد و تا آن زمان ایالات متحده عضو کامل این سازمان خواهد ماند. واشنگتن سال ۲۰۱۱ سهم اقتصادی چشمگیری را که در بودجه یونسکو داشت در اعتراض به تصمیم این سازمان مبنی بر پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل، ملغی کرد. اما تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از یونسکو واکنش مدیرکل این سازمان را به دنبال داشته که آن را ضربه‌ای به همه طرف‌ها دانسته است. همزمان با این تصمیم آمریکا، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه این رژیم دستور داد مقدمات خروج اسرائیل از یونسکو را فراهم کند. پیش‌تر آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل به خاطر انتشار قطعنامه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی خارج شده و از ادامه پرداخت بودجه به آن خودداری کرد.

فرار صدها مسلمان از روستایی در هند
حدود 200 مسلمان از روستای خود در ایالت راجستان در غرب هند به علت ترس از حمله هندوها فرار کردند. خبرگزاری رویترز اعلام کرد 200 مسلمان اهل روستای دانتال در ایالت راجستان در مرز هند با پاکستان به علت اختلاف با هندوها و از ترس حمله آنها خانه و کاشانه خود را رها کرده و گریخته‌اند. هندوهای روستای دانتال چندی پیش یکی از مسلمانان این روستا را به نام احمد خان (25 ساله) کشته بودند.

تیراندازی در جنوب سوئد
یک فرد مسلح بامداد جمعه با ورود به بازاری شلوغ در ترلبورگ در جنوب سوئد، به سمت مردم تیراندازی کرده است. پلیس سوئد اعلام کرد تیراندازی در شهر ترلبورگ دست‌کم 7 زخمی بر جای گذاشته است. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند تحقیقات گسترده پلیس برای یافتن مهاجم آغاز شده است.

 ترکیه خلبان سوری را آزاد کرد
دادگاه استان هاتای ترکیه دستور آزادی محمد صوفان، خلبان نظامی  سوری را که ماه مارس گذشته در خاک ترکیه فرود آمده، صادر کرد. او هدایت جنگنده میگ 21 ارتش سوریه را در جریان  بمباران مواضع تروریست‌‌های احرارالشام در شمال این کشور بر عهده داشت که پس از هدف قرار گرفتن مشکوک هواپیمایش با چتر در خاک ترکیه فرود آمد. به گزارش شبکه ان‌تی‌وی، ترکیه در ابتدا تصمیم به محاکمه این خلبان به اتهام تعرض به قلمرویش و جاسوسی را داشت اما پس از چرخش‌‌های اخیر در سیاست خارجی آنکارا، صوفان به دمشق عودت داده می‌شود.

امضای توافق آشتی ملی میان حماس و فتح
هیأت‌های جنبش فتح و حماس، پنجشنبه سرانجام پس از 2 روز مذاکره در قاهره، توافق آشتی ملی را امضا کردند که به موجب آن اداره نوار غزه به تشکیلات خودگردان محول می‌شود.  طبق این توافق، فتح و حماس توافق کرده‌اند که دولت توافق ملی وظایف و مسؤولیت خود را از تاریخ اول دسامبر سال جاری در نوار غزه، همانند کرانه باختری به دست گیرد و در راستای حل مشکلات ناشی از اختلافات وارد عمل شود. همچنین 3 هزار نیروی امنیتی از کرانه باختری نیز برای تأمین امنیت نوار غزه وارد این منطقه خواهند شد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس تلفنی با پادشاه سعودی، او را تلویحا به عنوان بانی توافق آشتی اخیر میان جنبش حماس و فتح معرفی کرد. محمود عباس در تماس با سلمان بن عبدالعزیز، از مواضع رژیم عربستان در حمایت از تلفیق سیاسی 2 حزب سیاسی اصلی در شرق و غرب فلسطین قدردانی کرد.


Page Generated in 0/0050 sec