printlogo


کد خبر: 182884تاریخ: 1396/7/22 00:00
وزارت امور خارجه در واکنش به راهبرد جدید آمریکا علیه ایران:
ممکن است به تعهدات‌مان در برجام پایان دهیم

 وزارت امور خارجه ایران جمعه شب ساعاتی پس از انتشار راهبرد جدید دولت آمریکا علیه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به این اقدام آمریکا ممکن است ایران اجرای تعهداتش در برجام را خاتمه بدهد. به گزارش «وطن امروز»، در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت 7 بند به عنوان محورهای واکنش ایران در مقابل راهبرد جدید آمریکا درج شده است.
در این بیانیه درباره رفتار دولت ترامپ با برجام و واکنش ایران به آن آمده است: سیاست اصولی و دائمی جمهوری اسلامی ایران مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی در تمامی جهان و حرکت به سمت خلع سلاح جهانی است. این سیاست، پایه و اساس برجام است و پایبندی جمهوری اسلامی ایران توسط تنها مرجع نظارت 8 بار تایید شده است. از سوی دیگر عدم پایبندی آمریکا به این توافق و نقض مکرر روح و متن آن امری روشن و آشکار است که موارد آن طی یک سال و نیم گذشته در 9 نامه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ‌کننده برجام ثبت و ضبط شده است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون در هر مورد با توجه به منافع خود اقدامات متقابل انجام داده است و در آینده نیز بدون هیچ ملاحظه‌ای چنین خواهد کرد. انتخاب‌های ایران بسیار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پایان دادن به کلیه تعهدات در این زمینه خواهد شد.
در ادامه این بیانیه، اقدام جدید دولت ترامپ علیه ایران تلویحا به عنوان «خروج از برجام» دانسته شده است. این بیانیه می‌گوید: جامعه بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک بازیگر معقول و خردمند در عرصه جهانی که برای صلح تلاش می‌کند شناخته است و به سیاست‌های بازیگرانی که هر روز با خروج از یک پیمان یا سازمان بین‌المللی خود را بیشتر منزوی می‌سازند، وقعی نمی‌گذارد.
این بیانیه همچنین درباره برنامه موشکی ایران تصریح کرد:  توان موشکی ایران صرفا جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و دارد. این توانمندی در مسیر صلح و ثبات منطقه‌ای اتفاقا نقش موثری تاکنون ایفا کرده است. بدون این توانمندی، مشخص نبود جاه‌طلبی‌ها و خام‌اندیشی‌های برخی سران نازپرورده، منطقه را به کجا می‌برد. جمهوری اسلامی ایران در حفظ و گسترش توانمندی‌های دفاعی و امنیتی خود جدی است و در این مسیر تنها به ملاحظات امنیت ملی و منافع مردم ایران توجه می‌کند.
در بخشی از این بیانیه درباره نیروهای دفاعی ایران نیز آمده است: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران من‌جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مظهر قدرت و اقتدار و حافظان امنیت جمهوری اسلامی ایران هستند. دولت و تمامی آحاد مردم ایران از این نیروها قاطعانه حمایت می‌کنند. هرگونه اقدامی علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی من‌جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واکنش متناسب و محکم جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.


Page Generated in 0/0044 sec