تأخیر در بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس که قرار بود ترمز واردات گسترده بنزین به کشور را بکشد، موجب هزینه کردن دولت از جیب مردم برای واردات بنزین شده است. به گزارش تسنیم، به گفته شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین وارداتی 1700 تومان است. با توجه به اینکه روزانه حدود 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور میشود، 20 میلیارد و 400 میلیون تومان در روز هزینه واردات بنزین میشود. این هزینه که مستقیم از بیتالمال به جیب شرکتهای پالایشی خارجی و تاجران بنزین سرازیر میشود در حالی است که قرار بود با وارد مدار شدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس در کنار بهرهبرداری از طرحهای پالایشی دیگر چون پروژه بنزینسازی پالایشگاه بندرعباس، شاهد توقف واردات بنزین باشیم. اگرچه این روزها از سوی مسؤولان مجموعه وزارت نفت عنوان شده پالایشگاه ستاره خلیجفارس یک پروژه بخش خصوصی است و با واگذاری سهام آن، دیگر دولتی نیست اما تأخیر در بهرهبرداری از این پروژه ملی که قرار بود ترمز واردات گسترده بنزین به کشور را بکشد، موجب هزینه کردن دولت از جیب مردم برای واردات بنزین شده است. افزایش چشمگیر واردات بنزین همواره با دورههای صدارت زنگنه بر مسند وزارت نفت متناظر بوده است. واردات بنزین از میزان 6 میلیون لیتر در روز در سال 76 به 25 میلیون لیتر در سال 84 رسید. این حجم از واردات در 8 سال دولت احمدینژاد به 8/1 میلیون لیتر در روز کاهش یافت اما بار دیگر از طریق حذف تدریجی کارت سوخت، کاهش سرعت ساخت پالایشگاه ستاره خلیجفارس و...، واردات بنزین به حدود 14 میلیون لیتر در روز در سال 95 افزایش یافت. درباره پالایشگاه ستاره خلیجفارس که بنزین تولیدی فاز اول آن میتواند ایران را به خودکفایی برساند و بنزین تولیدی فازهای 2 و3 آن صادر شود، بیژن زنگنه مدیریت آن را در دولت گذشته مایه شرمساری خواند و از آن به عنوان یک اغتشاش مدیریتی نام برد و مدیریت ناکارآمد در آن را برای تدریس و عبرت در دانشگاهها مناسب دانست. وی همچنین وعده قطعی افتتاح فاز اول آن در نیمه نخست سال 94 را داد و این طرح را از نان شب واجبتر دانست و آن را اولویت اول وزارت نفت بعد از پارس جنوبی خواند اما در اقدام عملی و فارغ از شعارها و مصاحبهها، سرعت پیشرفت فیزیکی این پروژه در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کاهش یافت و افتتاح فاز اول آن مرتب به تأخیر میافتد تا دست دلالان بنزین از سفره واردات کوتاه نشود. بنا به این گزارش، این در حالی است که قرار بود با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیجفارس تولید بنزین داخلی کلید بخورد اما پس از ماهها افتتاح صوری، هنوز این پالایشگاه به تولید بنزین نرسیده است.