printlogo


کد خبر: 182929تاریخ: 1396/7/23 00:00
5 سال از رونمایی سند تحول آموزش‌و‌پرورش گذشت اما هنوز به طور کامل اجرا نشده است
ساختارهای اداری متزلزل آموزش و پرورش!

گروه اجتماعی : ساختار اداری آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده که بیشترین وقت و توان از نیروهای ستادی و اداری را به خود اختصاص داده است.
به گزارش فارس، بیش از 5 سال از تهیه،‌ تدوین و رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش می‌گذرد و تا چندی دیگر سند تحول نظام آموزشی کشور 6 ساله خواهد شد. یکی از مهم‌ترین اهداف سند تحول بنیادین، ایجاد ساختار یکپارچه آموزشی در دستگاه تعلیم و تربیت و همچنین تغییر و استقرار نظام آموزشی جدید است تا با وجود چنین سندی دیگر اعمال سلایق فردی خللی در امور آموزشی ایجاد نکند. وزارت آموزش‌وپرورش پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تاکنون ساختارهای متفاوتی را در معاونت‌ها و ادارات کل خود تجربه کرده است و در هر دوره نیز یا تغییرات جدیدی اعمال شده یا صحبت‌هایی برای تغییرات به میان آمده است. این موارد نشان‌دهنده این است که وزارت آموزش‌وپرورش در کنار سند تحول نظام آموزشی کشور، نیازمند سند تحول در ساختار اداری و اجرایی خود نیز است که باید برای آن هم فکری عاجل شود.
حذف معاونت پرورشی
یکی از مشکلات ساختاری آموزش‌وپرورش حذف و احیای برخی معاونت‌های وزارتخانه تا زیرمجموعه آنهاست. معاونت پرورشی که یکی از ارکان جدی و مهم ساختاری در آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود، در سالیان گذشته همواره دستخوش تغییرات زیادی بوده که سودی برای این معاونت نداشته است. در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی ایران بود که نهاد امور تربیتی در آموزش‌وپرورش به همت شهیدان رجایی و باهنر شکل گرفت اما در اواخر دهه 70 کم‌توجهی به معاونت پرورشی آغاز شد تا اینکه در ابتدای دهه 80 نهاد امور تربیتی در معاونت پرورشی ادغام و در همان سال این معاونت از آموزش‌وپرورش حذف شد. در زمان وزارت مرتضی حاجی در آموزش‌وپرورش و در مهرماه 1380 موضوع حذف معاونت پرورشی در شورای معاونان وزارتخانه مطرح و پس از مدت زمانی این معاونت حذف و در معاونت آموزشی ادغام شد.
پرورشی احیا شد
اما در هفتم تیرماه 1385 قانون احیای معاونت پرورشی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در 21 تیرماه همان سال توسط شورای نگهبان تایید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. 19 اردیبهشت 1386‌هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت آموزش‌وپرورش در 30مهر 1385 بر احیای معاونت پرورشی صحه گذاشت و از آن تاریخ به بعد معاونت پرورشی و تربیت بدنی شکل گرفت و به نام «معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی» تغییر نام داد.
پرورشی از تربیت بدنی جدا شد
اما در ادامه تغییراتی که در معاونت پرورشی به وجود آمده است، در خردادماه 1391 و در زمان وزارت حمیدرضا حاجی‌بابایی معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی از یکدیگر جدا و به 2 معاونت «پرورشی و فرهنگی» و «تربیت‌بدنی و سلامت» تبدیل شد. تغییرات در معاونت پرورشی در سال‌های گذشته آنقدر زیاد بود که بیشتر امکانات، تجهیزات و حتی نیروهای پرورشی از این معاونت جدا شدند و هیچ‌گاه معاونت پرورشی و فرهنگی به مانند نهاد امور تربیتی ابتدای انقلاب نتوانست ادامه فعالیت دهد.
تغییرات ساختاری در راه است!
در حال حاضر نیز صحبت‌هایی به گوش می‌رسد که وزیر آموزش‌وپرورش قصد ادغام 2 معاونت آموزش متوسطه و معاونت آموزش ابتدایی در یکدیگر را دارد تا در نهایت یک معاونت آموزشی شکل گیرد. البته با توجه به اینکه در گذشته نیز معاونت آموزشی در وزارت آموزش‌وپرورش وجود داشته است، سوال این است که چرا باید مجددا به گذشته بازگردیم؟ البته وزیر آموزش‌وپرورش در آخرین موضع‌گیری نسبت به تغییرات معاونت‌های وزارتخانه اعلام کرد: «ادغام معاونت‌ها صحت ندارد بلکه برخی تغییرات ساختاری در سطح ستادی، استانی و منطقه‌ای خواهیم داشت.  این تغییرات ساختاری در حد مطالعه بوده و هنوز خروجی آن به صورت دقیق مشخص نیست.  قطعا جابه‌جایی‌هایی در وزارتخانه خواهیم داشت اما زمان آن هنوز معلوم نیست». به نظر می‌رسد تهیه و تدوین سندی منحصرا مربوط به ساختار اداری و تشکیلاتی آموزش‌وپرورش می‌تواند جلوی اینگونه تغییرات را گرفته و آموزش‌وپرورش برنامه منظم و مستقل درباره معاونت‌ها و ادارات داشته باشد. با توجه به اینکه در حوزه آموزشی اکنون آموزش‌وپرورش دارای سند تحول بنیادین است، تهیه و تدوین سند ساختاری آموزش‌وپرورش مورد نیاز تعلیم و تربیت است. امیدواریم آزمودن معاونت‌ها در ساختارهای مختلف روزی به اتمام برسد تا تزلزل از ساختار آموزش‌وپرورش خداحافظی کند.


Page Generated in 0/0058 sec