printlogo


کد خبر: 182970تاریخ: 1396/7/24 00:00
واردات بنزین در سال ۹۶ به ۲میلیارد دلار می‌رسد
ادامه واردات بی‌واهمه بنزین

گروه اقتصادی: هیچ برنامه مشخصی از سوی وزارت نفت برای کنترل مصرف افسارگسیخته بنزین که به‌طور متوسط از ابتدای سال جاری بیش از ۸۰میلیون لیتر در روز است وجود ندارد و تنها راهکار دولت در مقابل افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بوده است. در پاییز سال 92 شاهد آغاز هجمه‌های سنگین انتقادی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نفت علیه بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها بودیم. با دستور ویژه دولت دهم، واحدهای پتروشیمی به‌کمک صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمده و تولید روزانه 3 تا 4 میلیون لیتری بنزین را کلید زدند. این تولید در نیمه دوم سال 91 به روزانه 10 میلیون لیتر رسید تا سهم پتروشیمی‌ها در تأمین سبد مصرف بنزین کشور به بیش از 15 درصد برسد اما با دستور وزیر نفت در دولت یازدهم و بسترسازی‌های رسانه‌ای سازمان‌های محیط‌زیست و وزارت نفت، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف شد و در زمستان 92، مجوز واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین صادر شد.  با اتکا به این مجوز، وزارت نفت واردات بنزین را در همان سال 92 کلید زد و در پایان این سال شاهد واردات روزانه 5/3 میلیون لیتر بنزین بودیم. در حالی که صحبت‌ها پیرامون تلاش برای به نتیجه رسیدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال 93 ادامه داشت، در پایان این سال شاهد رسیدن واردات روزانه بنزین به 7/4 میلیون لیتر بودیم. دولتی‌ها در میانه سال 95 مجوز واردات بنزین را برای بخش خصوصی صادر کردند تا دست تاجران بنزین برای واردات آن بازتر باشد و در سایه تأخیر در بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود با تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین، موجب توقف واردات این فرآورده نفتی و خودکفایی ایران در تولید بنزین شود، در سال 95 متوسط واردات بنزین به 7/13 میلیون لیتر رسید. در مجموع در دوره 3ساله 92 تا 95، هزینه 5/5 میلیارد دلاری بابت واردات بنزین از جیب بیت‌المال به جیب شرکت‌های پالایشی خارجی و تجار بنزین رفت. این روند در سال 96 و با شروع کار دولت دوازدهم همچنان ادامه دارد و در حالی که روزانه 20 میلیارد تومان بنزین وارد کشور می‌شود، در صورتی که متوسط واردات 7/13 میلیون لیتری را در سال 95 به‌عنوان متوسط واردات این فرآورده نفتی در پایان سال 96 در نظر بگیریم، با احتساب قیمت 1700 تومانی هر لیتر بنزین وارداتی، در صورت ادامه این روند در سال 96 مجموع هزینه‌های واردات بنزین به 1/2 میلیارد دلار خواهد رسید، 1/2 میلیارد دلاری که به‌طور مستقیم از بیت‌المال پرداخت می‌شود و به‌عبارتی می‌توان گفت، دولت با خرج کردن از جیب مردم، در واردات بنزین حاتم بخشی کرده است! چرا که هیچ برنامه مشخصی از سوی وزارت نفت برای کنترل مصرف افسارگسیخته بنزین که به‌طور متوسط از ابتدای سال جاری به بیش از 80 میلیون لیتر در روز رسیده است، وجود ندارد و تنها راهکار دولت در مقابل افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بوده است.


Page Generated in 0/0063 sec