printlogo


کد خبر: 183026تاریخ: 1396/7/25 00:00
گزارش «وطن امروز» از بازی تازه برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی
موج جدید گرانی خودرو استارت خورد

گروه اقتصادی: چند درصد باید گران شود تا عطش پایان ناپذیر خودروسازان (واردکنندگان) سیراب شود؟ براستی چه قیمتی‌ می‌تواند سقفی برای آزمندی عرضه‌کنندگان خودرو باشد در حالی که روز به روز از آپشن‌های آن می‌کاهند و از آن سو بر قیمتش می‌افزایند؟ این افزایش قیمت منحصر به خودروهای وارداتی نیست بلکه در بخش خودروهای داخلی هم وجود دارد اما اینجا افزایش قیمت با دستکاری غیرمستقیم نه در نمایندگی‌ها که در بازار آزاد صورت می‌گیرد و شرکت‌‌های خودروساز با روش‌های آزمایش‌شده پس از کاهش تیراژ تولید خودرویی، قیمت آن را در بازار بالا می‌برند و سپس با عرضه محدود و البته از سوی نمایندگی‌های در اختیار، به درآمدزایی می‌پردازند.  این روش این‌بار در بخش واردات به اجرا درآمده است. خودروسازان داخلی چند سالی است به‌طور رسمی واردکننده شده‌اند و به بهانه راستی‌‌آزمایی بازار مصرف برای خودرویی که قرار است آن را تولید مشترک کنند، دست به واردات انبوهش می‌زنند و سپس در بازار می‌فروشند.
 کپچر 10 میلیون تومان گران شد
گروه صنعتی ایران‌خودرو که واردکننده رسمی خودروی رنو کپچر است ضمن حذف گرمکن صندلی این خودروی وارداتی، قیمت آن را تا ۱۰ میلیون تومان افزایش داده است. پیش از این رنو کپچر با گرمکن صندلی به قیمت 109 میلیون و 900 هزار تومان فروخته می‌شد اما حالا گرمکن صندلی از روی این خودرو حذف شده و این محصول با قیمت 119 میلیون و 900 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. فارس در این ‌باره نوشت: همچنین در جدیدترین قیمت‌گذاری ایران‌خودرو، نرخ کپچر با گرمکن صندلی 121 میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده، این در حالی است که قرار بود واردات رنو کپچر توسط ایران‌خودرو با هدف سنجش بازار صورت گیرد و در صورتی که تقاضای مناسبی برای خرید این خودرو وجود داشته باشد، نسبت به داخلی‌سازی آن اقدام شود، نه اینکه شرکت خودروساز به واردکننده خودرو تبدیل شود. به این ترتیب با داخلی‌سازی خودرو، قیمت تمام شده آن نسبت به نرخ وارداتی پایین‌تر خواهد بود و این خودرو با قیمت کمتری به مشتریان عرضه می‌شود. از سوی دیگر روشن نیست دلیل این افزایش قیمت 10 میلیون تومانی چیست؟ اگر اتفاقی مانند افزایش نرخ ارز بهانه‌ای برای رشد قیمت کپچر باشد باید گفت هنوز رشد دوره‌ای نرخ ارز بر محصولات وارداتی اثرگذار نبوده زیرا با توجه به تحویل فوری کپچرهای ثبت‌نامی، این خودروها قبلاً و با نرخ‌های پیشین ارز به کشور وارد شده، در نتیجه نباید رشد قیمتی از محل نرخ ارز را تجربه کند.
تخلف نمایندگان رسمی در پیش‌فروش
از سوی دیگر رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با انتقاد از تأخیر ۱۴ ماهه سازمان حمایت در اعلام اسامی شرکت‌های متخلف در پیش‌فروش خودرو، گفت: نمایندگان رسمی واردکننده خودرو حدود ۱۲ ماه است که بیش از ظرفیت، ثبت‌نام کرده‌اند اما نمی‌توانند خودرو را به مشتری تحویل دهند. سعید مؤتمنی با بیان اینکه در حال حاضر همه می‌دانند ثبت سفارش واردات خودرو متوقف است و اگر کسی برای پیش‌‌فروش ثبت‌نام کند نمی‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند، افزود: در این شرایط سازمان حمایت وارد موضوع شده اما خیلی دیر است.  وی تأکید کرد: در حال حاضر تعداد شکایت‌های ارائه شده به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بسیار زیاد شده و به همین دلیل سازمان حمایت مجبور به ورود به مسأله شده است، در حالی که وظیفه‌اش جلوگیری از جرم است.  به گفته وی، زمانی که ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد، برخی افراد که انبارهای‌شان پر از خودرو بود، از این موضوع سوءاستفاده کردند و سود بالایی به جیب زدند. طبق قانون، واردکنندگان می‌توانند سود 10 تا 15 درصدی را کسب کنند نه سود 100 درصد! در حالی که شرکت‌های سودجو در شرایطی که ثبت‌سفارش بسته شد، به سودهای نجومی رسیدند.  مؤتمنی با بیان اینکه سازمان حمایت فقط نام حمایت از تولیدکننده را یدک می‌کشد،‌ گفت: اقدامی برای حمایت از مصرف‌کننده توسط این سازمان انجام نمی‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تحویل خودرو توسط برخی نمایندگی‌های رسمی فروش خودرو نیز صورت نمی‌گیرد، گفت: این شرکت‌ها حدود 12 ماه است که بیش از ظرفیت خود ثبت‌نام انجام داده‌اند اما نمی‌توانند خودرو را به مشتری تحویل دهند.
 خودروهای داخلی هم گران شدند
اگر چه بازار خرید و فروش خودرو کساد است اما کاهش عرضه محصولات توسط شرکت‌های خودروساز هم عاملی شده تا رشد قیمت‌ها در بازار به وجود آید. بر این اساس دنا  با افزایش 500 هزار تومانی با قیمت 44 میلیون و 200 هزار تومان، پژو 207 دنده‌ای هم با افزایش 500 هزار تومانی با قیمت 44 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 با افزایش 300 هزار تومانی با قیمت 33 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پراید ۱۱۱ با افزایش ۷۰۰ هزار تومانی با قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در ابتدای مهرماه امسال و براساس ابلاغیه جدید ایران‌خودرو به نمایندگی‌ها قیمت 2 محصول پژو پارس سال بنزینی و پژو ۲۰۶ تپ ۲ مطابق مصوبه شورای رقابت افزایش یافت. بر این اساس قیمت جدید پژو206 تیپ 2 بالغ بر 33 میلیون و 300 هزار تومان و پژو پارس سال بنزینی 37 میلیون و 331 هزار تومان اعلام شد. همچنین در جدیدترین ابلاغیه گروه خودروسازی بهمن به نمایندگی‌های فروش این شرکت، قیمت 5 محصول افزایش یافت. بر این اساس، قیمت مزدا3 با افزایش 3 میلیون و 160 هزار تومانی، از 118 میلیون تومان به 121 میلیون و 160 هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت سواری B50 با رشد 2 میلیون و 700 هزار تومانی، از 77 میلیون و 100 هزار تومان به 79 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. گروه بهمن، قیمت وانت تک کابین کارا را از 5/34 میلیون تومان به 35 میلیون و 430 هزار تومان افزایش داده که به این ترتیب، این خودرو افزایش قیمت یک‌میلیون تومانی را تجربه کرده است. قیمت وانت دوکابین کارا نیز با افزایش 2 میلیون و 200 هزار تومان، از 5/37 میلیون تومان به 39 میلیون و 730 هزار تومان رسیده است. قیمت کاپرا دوکابین نیز با افزایش 2میلیون و 250 هزار تومانی به 74 میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.
 واردات ۴۴ هزار خودروی سواری در 6ماه
براساس آمار گمرک، در ۶ ماه نخست امسال‌ ۴۴ هزار خودروی سواری با ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به ارزش یک میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۴۴۶ هزار دلار به کشور وارد شده است. بر پایه این آمار، مجموع  واردات خودرو با احتساب قطعات آن به میزان 145 میلیون و 988 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 715 میلیون و 192 هزار دلار بوده است.  در همین‌باره میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اظهار داشت: پارسال 200 تا 250 هزار دستگاه خودرو برای واردات ثبت سفارش شد و در نهایت 67 هزار خودرو وارد شد که نشان می‌دهد هر ثبت سفارشی به معنای واردات قطعی نیست. وی اضافه کرد: توقف ثبت سفارش برای غیرنماینده‌ها از دی پارسال و برای نماینده‌های رسمی از اردیبهشت امسال، موجب کمبود عرضه و افزایش تقاضا در بازار خودرو شد به گونه‌ای که خودروی سانتافه که سال گذشته 225 میلیون تومان تا 235 میلیون تومان به فروش می‌رسید اکنون 250 میلیون تا 260 میلیون تومان به فروش می‌رسد که قیمت واقعی این خودرو نیست. وی تصریح کرد: مدیران دولتی و سیاست‌گذاران از این نکته غافل هستند که پارسال 67 هزار دستگاه خودرو به ارزش 800 میلیون دلار وارد شد، درحالی ‌که 800 میلیون دلار قطعات منفصله نیز برای ساخت خودروهای داخلی وارد شد که 90 درصد این واردات از چین صورت گرفته است. رضایی ادامه داد: اگر بناست از تولید داخلی حمایت شود چرا واردات قطعات خودرو انجام می‌شود؟ چرا همین قطعه را قطعه‌سازان ما تولید نمی‌کنند؟

رشد  نامعقول قیمت خودروهای وارداتی
رشد قیمت‌های نامعقول در بازار عاملی شده تا مشتری کمتری در بخش خودروهای وارداتی وجود داشته باشد به نحوی که نمایشگاه‌داران برای سود بیشتر کمتر اقدام به فروش کرده و از طرفی مصرف‌کننده هم تمایلی به خرید ندارد. در حال حاضر سراتو با رشد 16 میلیون تومانی قیمت، 154 میلیون تومان، النترا با رشد 13 میلیون تومانی با قیمت 156 میلیون تومان، توسان با رشد 23 میلیون تومانی با قیمت 203 میلیون تومان، سوناتا با رشد 18 میلیون تومانی با قیمت 180 میلیون تومان و سورنتو با رشد 35 میلیون تومانی با قیمت 290 میلیون تومان به فروش می‌رسد. به اعتقاد فعالان بازار هنوز افزایش قیمت دلار تأثیرات خاص خود را بر بازار قیمت خودروهای وارداتی نگذاشته اما ممنوعیت ثبت‌سفارش، رشد قیمت‌ها را به حدی رسانده که دیگر خرید آن هم با این قیمت‌های نامعقول منطقی نیست. همچنین در بخش خودروهای داخلی نیز بازار واکنشی نسبت به قیمت دلار نداشته اما در صورت تداوم افزایش قیمت دلار تغییرات قیمتی در یک تا 2 هفته آینده در بازار خود را نشان خواهد داد.
 


Page Generated in 0/0055 sec