printlogo


کد خبر: 183177تاریخ: 1396/7/27 00:00
گزارش «وطن امروز» از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی هفته
غصه سرزمین مادری!

گروه فرهنگ و هنر: این هفته را باید هفته پرخبر «اوج» دانست. هفته‌ای که در آن از یک‌سو انتشار خبرهایی تازه از تلاش ابراهیم حاتمی‌کیا برای رساندن جدیدترین همکاری سینمایی‌اش با سازمان اوج به جشنواره فجر زمینه‌ساز خوشحالی اهالی جبهه فرهنگی انقلاب شد و از سوی دیگر خبر مشکلات مالی پیش آمده در مسیر همکاری سازمان اوج با مسعود ده‌نمکی و عدم تولید فیلم «طیب» در سال جاری اتفاق بدی بود که در این هفته به وقوع پیوست.
به وقت شام در مسیر فجر
«به وقت شام» نام جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلمساز کهنه‌کار کشورمان است. فیلمی با محوریت حوادث اخیر منطقه که در آن بازیگرانی چون بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر ایفای نقش کرده‌اند و سازمان
هنری - رسانه‌ای اوج نیز سرمایه‌گذار آن است. این هفته خبرهای تازه‌ای درباره این پروژه سینمایی منتشر شد که از ادامه تدوین اثر سینمایی تا 2 ماه آینده خبر می‌داد. بخش‌ عمده‌ای از فیلم در یک هواپیما سپری می‌شود و به همین دلیل جلوه‌های ویژه بصری در فیلم «به وقت شام» از اهمیت بسیاری برخوردار است و همین موضوع باعث طولانی‌تر شدن فرآیند تدوین این اثر سینمایی می‌شود. موضوعی که البته باعث گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها در ارتباط با عدم رسیدن این فیلم به جشنواره فجر سی‌وششم شد ولی با توجه به موضوع فیلم و البته آغاز فیلمبرداری اثر از چند ماه پیش بعید به نظر می‌رسد سازندگان آن بخواهند از کنار جشنواره فجر امسال بسادگی عبور کنند. هر چند که تجربه 2 دوره اخیر حضور حاتمی‌کیا در جشنواره فجر دولت تدبیر و امید، در نهایت چیزی جز بایکوت این سینماگر انقلابی نبوده است ولی بدون شک حضور او و اثرش در این دوره از جشنواره می‌تواند باعث اعتبار بیشتر این رویداد هنری شود.
سونامی رسوایی در هالیوود
در 2 هفته اخیر سینمای جهان شاهد موج بی‌سابقه‌ای از افشاگری در ارتباط با رسوایی اخلاقی در هالیوود است. موجی که نخستین بار با انتشار خبرهایی از فساد اخلاقی «هاروی واینستین» یکی از سرشناس‌ترین تهیه‌کنندگان هالیوودی آغاز شد و در ادامه با انتشار اسامی چهره‌های مختلفی که از جانب این تهیه‌کننده آمریکایی مورد تعرض قرار گرفته بودند وارد فاز جدیدی شد؛ چهره‌هایی که در میان آن نام بازیگران سرشناسی چون «آنجلینا جولی» و «اوا گرین» نیز به چشم می‌خورد. البته این پایان ماجرا نبود، چرا که دومینوی رسوایی هالیوود فرآیند فروریختنش را آغاز کرده و به نظر می‌رسد فعلا هم قصد توقف ندارد، چرا که درست در همین روزها خبرهای دیگری در ارتباط با تعرض «بن‌افلک» کارگردان فیلم ضدایرانی «آرگو» به یکی از همکارانش در جریان فیلمبرداری یک اثر سینمایی در چند سال قبل رسانه‌ای شد و پس از آن خبرهایی در ارتباط با تجاوز «لارس فونتریه» فیلمساز مشهور دانمارکی به یک خواننده ایسلندی منتشر شد تا موج رسوایی‌های هالیوود هر روز بزرگ و بزر‌گ‌تر شود.
قصه پرغصه سرزمین مادری
سریال سرزمین مادری با نام قبلی «سرزمین کهن» یکی از تولیدات الف ویژه رسانه ملی است که تولید آن از چند سال قبل آغاز شده و قرار بود فصل اول آن در سال 92 پخش شود ولی پدید آمدن برخی حواشی برای این مجموعه که به واسطه قصه آن به وجود آمده بود باعث شد مدیران رسانه ملی پس از نمایش چند قسمت ابتدایی این اثر از ادامه پخش این مجموعه منصرف شوند و ادامه پخش آن را منوط به اصلاح بخش‌هایی از آن کنند. موضوعی که باعث شد سازندگان سرزمین کهن پس از ایجاد تغییراتی در قصه اثر و فیلمبرداری مجدد بخش‌هایی از آن، اواخر تابستان امسال از آماده بودن این مجموعه برای پخش خبر دهند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شد این مجموعه از 14 مهر ماه با نام جدید «سرزمین مادری» روی آنتن شبکه 3 سیما برود و حتی آنونس جدید آن هم توسط کمال تبریزی منتشر شد اما با گذشت این تاریخ بازهم پخش این مجموعه به تعویق افتاد تا در نهایت روابط عمومی شبکه 3 سیما این هفته با صدور بیانیه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت این سریال اینگونه توضیح دهد: «در این ارتباط  لازم به توضیح است که جلسات متعددی در 3 سال گذشته با نخبگان، چهره‌های فرهنگی و همچنین نمایندگان قوم بختیاری صورت گرفته که نتیجه نظرات تمام جلسه‌ها طی بیانیه‌ای در سایت فرهنگی- هنری تابناک نیز منتشر شده و در سریال نیز اعمال شده است. تمام جزئیات این مجموعه بارها و بارها بازبینی شده و همه اصلاحات صددرصد انجام شده است. این مجموعه با احترام به همه اقوام و طوایف ایرانی روایتگر بخشی از تاریخ معاصر ایران است و اطمینان کامل می‌دهیم هیچ شائبه‌ای درباره هیچ قوم و گروهی در محتوای آن وجود ندارد. سریال سرزمین مادری با توجه به این تغییرات و بازنگری که در آن صورت گرفته آماده پخش شده است».
واکنش‌های هنرمندانه به هرزه‌گویی‌های ترامپ
پاسخ هنرمندان به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا نیز یکی دیگر از اتفاقات مهم این هفته بود. ترجیع‌بند مشترک این واکنش‌ها اتحاد ملت ایران در مقابل متجاوزان و یاوه‌گویان بود و هرکس به شیوه‌ای سعی کرده بود پاسخی رندانه و هنرمندانه و البته قاطع و محکم به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا بدهد که یکی از بهترین نمونه‌های این موضوع اشعاری بود که شاعران کشورمان در جواب به صحبت‌های ترامپ سروده بودند و ما نیز در شماره‌های قبل برخی از آنها را منتشر کردیم. ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز کشورمان نیز بتازگی با سرودن شعری طنز اینگونه پاسخ گزافه‌گویی‌های ترامپ را داد:
فارغ از بحث علم جغرافی
سخنت بود جمله حرافی
غالباً موجبات شأن خودت
بوده در شأن دیگران نافی
تاجری فاجری چه می‌دانی
که سیاست کجا و صرافی
فی‌المثل بزچران چه می‌داند
که چه شد سرنوشت قذافی
تازه باور نمی‌کنم، حتی
فرق گز را بدانی از تافی
نبرندت به کارگاه حریر
تو چه داری به جز به هم بافی
چون کتابی ورق ورق شده‌ای
که نیرزد به خرج صحافی
تو نداری به جز دلی ناصاف
پشت این صورت بدان صافی
صافی از جُرم من نمی‌گذرد
گر تو را بگذرانم از صافی
در خلیجی که فارس بوده و هست
پارس کردی به مدت کافی
هیچ سودی نمی‌بری به خدا
چون نیاکان خود ز علافی
بس که چپ می‌زنی به گاه سخن
شده زیبنده‌ات تری گافی
بر دهانت لگد زدن سهل است
مشت اگر نیست کافی و وافی
با همین چند مشت تقدیمی
بعد از این تا ابد نمی‌لافی!
یاران نادر مهدوی
البته واکنش به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا صرفا محدود به شعرا نبود، چرا که هنرمندان سایر حوزه‌ها نیز با خلق آثاری زیبا و هنری به سخنان دونالد ترامپ پاسخ دادند. خلق تابلوی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» توسط حسن روح‌الامین نیز از جمله همین واکنش‌ها بود. روح‌الامین که پیش از این نیز همواره سعی کرده بود در واکنش به اتفاقات مهم سیاسی و اجتماعی روز با خلق آثاری جدید واکنش نشان دهد، در این اثر با خلق تصویر یکی از سربازان نیروی دریایی سپاه به نوعی یاد و خاطره نادر مهدوی، شهید سرافراز نیروی دریایی سپاه را که در راه دفاع از تمامیت ارضی کشورمان توسط نیروهای ارتش آمریکا به شهادت رسیده بود، زنده کرد. روح‌الامین در گفت‌وگویی کوتاه در ارتباط با این تابلو گفت:  این اثر با تکنیک آبرنگ روی مقوا در قطع A4 خلق شده است و برای ترسیم آن 2 روز زمان گذاشته‌ام.    
روح‌الامین پیش از این آثار مهمی همچون «آخرین وداع با حضرت زهرا(س)»، «طراحی چهره حاج احمد متوسلیان»، «واقعه خونین مسجد گوهرشاد»، «مدافعان حرم» و «شهید حججی» را خلق کرده است و 2 تابلوی «لا فتی الا علی» و «یا ساقی العطاشا» از جمله آخرین کارهای این هنرمند خوش‌ذوق کشورمان است.


Page Generated in 0/0058 sec