دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره به غیر از رسالت هنری و فنی که در اعطای جوایز دارد، بحث محتوایی باید برایش مهم باشد. به گزارش «وطن امروز»، ابراهیم داروغهزاده، دبیر سیوششمین جشنواره فیلم فجر و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با حضور در برنامه «چشم شب روشن» در ارتباط با آخرین تغییر و تحولات موردنظر برگزارکنندگان این دوره از جشنواره فجر و البته وضعیت فعلی نظارت و ارزشیابی در سینمای ایران صحبت کرد. وی در بخشی از سخنانش در ارتباط با انتظارات مدیران ارشاد از سینماگران گفت: آرزومندم بهجایی برسیم که فیلمسازان ما سرداران حفظ هویت فرهنگی باشند. ما میخواهیم دغدغهای برای اینکه فیلمنامه آنها توسط شورایی خوانده شود و نظرات ممیزی داشته باشد، وجود نداشته باشد و در نهایت همگی به این گفتمان برسیم. مثل همه دنیا که سینمای واقعی دارند و آن سینما در خدمت منافع ملی و ضامن حفظ هویت فرهنگیشان است، فیلمهایی داشته باشیم که آنها را در مسیر توسعه واقعی سینما قرار دهیم. سینمای آمریکا کاملاً در جهت امنیت ملی آمریکا ساخته میشود؛ مانند فیلم آرگو که با موضوع تسخیر لانه جاسوسی بود و اسکار دریافت کرد. سینماگرها فکر نکردند کاری سفارشی برای آمریکا انجام میدهند و رسانههای آمریکا هم فیلمسازها را محکوم نکردند که شما کاری سفارشی انجام میدهید؛ این به این دلیل است که مجموعاً هنرمندها، سیاستمدارها، دولت و رسانهها راجع به مسائل کلان و مهم کشورشان اجماع پیدا کردهاند که ارتباط درستی همسو با مسائل ملیشان باشد. داروغهزاده در ادامه در ارتباط با هویت جشنواره فجر نیز اظهار کرد: هویت جشنواره باید بازسازی شود از این منظر که جشنواره فیلم فجر را دولت برگزار میکند و قرار است اولویتهایی که به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مدنظر دولت است در داوریها به منصه ظهور برسد، همچنین جشنواره نباید در انتخابها و داوریها خودش را مقید کند که حتماً باید عیناً به خاطر مسائل فنی جایزه بدهد. جشنواره فیلم فجر، جشنوارهای است که باید با سیاستگذاریهای سال آینده سینمای ایران همسو باشد. جشنواره به غیر از رسالت هنری و فنی که در اعطای جوایز دارد، بحث محتوایی باید برایش مهم باشد.