واردات افسارگسیخته بنزین که علیرضا صادقآبادی، معاون جدید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از آن با تعبیر «بینظمی در واردات بنزین» یاد کرده، مورد انتقاد معاون جدید زنگنه قرار گرفته است. به گزارش تسنیم، در حالی که هیچ چشمانداز مشخصی برای تحقق شعار «خودکفایی در تولید بنزین» وجود ندارد، در مجموع در دوره 3 ساله 92 تا 95، هزینه 5/5 میلیارد دلاری بابت واردات بنزین از جیب بیتالمال به جیب شرکتهای پالایشی خارجی و تجار بنزین رفت. این روند در سال 96 و با شروع کار دولت دوازدهم همچنان ادامه دارد و در حالی که روزانه 20 میلیارد تومان بنزین وارد کشور میشود، در صورتی که متوسط واردات 7/13 میلیون لیتری را در سال 95 بهعنوان متوسط واردات این فرآورده نفتی در پایان سال 96 در نظر بگیریم، با احتساب قیمت 1700 تومانی هر لیتر بنزین وارداتی، در صورت ادامه این روند، در سال 96 مجموع هزینههای واردات بنزین به 1/2 میلیارد دلار خواهد رسید. صادقآبادی، معاون وزیر نفت در بازدید از پالایشگاه ستاره خلیجفارس با اشاره به زیان 150 میلیارد تومانی ناشی از بینظمی در واردات بنزین، خواستار راهکاری سریع برای برنامهریزی درست برای واردات بنزین و هماهنگی بین پخش، واردات و توزیع بنزین شد. در حالی معاون وزیر نفت از زیان 150 میلیارد تومانی ناشی از بینظمی در واردات بنزین خبر داده که در صورت مدیریت درست و به قول وزیر نفت بدون اغتشاش مدیریتی، میتوانستیم با بهرهبرداری کامل از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس شاهد خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از بروز زیانهای کلان به بیتالمال باشیم. عباسعلی جعفرینسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه 65 درصد انتقال نفت و فرآوردهها از طریق خطوط لوله انجام میشود، به مقایسه آن با حملونقل زمینی پرداخت و افزود: انتقال از طریق خط لوله اگر چه مزیتهای زیادی دارد ولی با محدودیت سرعت هم مواجه است، مثلا در برخی موارد که بنزین دیرتر به دست ما میرسد برای سرعت کار ناچاریم با تانکر جابهجا میکنیم. مدیرعامل جدید شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در حالی از پالایشگاه ستاره خلیجفارس دیدن کرد که واحد نخست آن تکمیل نشده است. طبق اطلاعات موجود، واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه همچنان راهاندازی نشده است. واحد ایزومر که نهاییترین بخش فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس برای تولید بنزین یورو٤ است، کاملا از سرویس خارج بوده و ۱۷۶ تن کاتالیست درون ۲ راکتور در حالت آماده به کار تحت فشار نیتروژن است. طبق گفته کارشناسان، تولید این پالایشگاه به علت تعدیل نیروی انسانی این واحد (نفت ستاره) فعلا عملی نشده است. از سوی دیگر واحد اکتانایزر و CCR به عنوان بخشهای کلیدی پالایشگاه هم از سرویس خارج بوده و تولید ندارند که طبق نظر متخصصان دلیل آن هم نشتی مبدلهای واحد اکتانایزر است، بنابراین میتوان گفت در حال حاضر فقط واحد شیرینسازی میعانات گازی و واحد تقطیر در سرویس است.