printlogo


کد خبر: 183389تاریخ: 1396/8/1 00:00
گرانی‌ها فراگیر شد
مردم به جیب خود بدهکارتر شدند

در حالی که مطابق آمار جدید وزارت صنعت، گرانی کالاهای مهم و اساسی در مرداد فراگیر شد، برخی مسؤولان اعتقاد دارند که اقتصاد روند رو به رشد دارد. اما پای حرف مردم که می‌نشینی، از بدهکار شدن بیشتر به جیب خود می‌گویند.
به گزارش تسنیم، موضوع معیشت یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین دغدغه‌‌های مردم و جامعه کارگری طی سال‌‌های  متمادی بوده و هست، چرا که هیچ‌گاه حقوق و دستمزد نیروی کار مطابق واقعیت و تورم موجود افزایش پیدا نکرده است. آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار از میزان قیمت‌ها و هزینه‌کرد سبد خانوار تأیید‌کننده این موضوع است که همیشه هزینه‌ها از درآمدها بیشتر است. یکی از عمده‌فروشان مواد خوراکی می‌گوید: قیمت‌ها در برخی از کالاهای مورد نیاز مردم از جمله برنج، روغن و حبوبات بشدت افزایش داشته و نسبت به چند سال گذشته بیش از 50 درصد گران شده است. حتی باید گفت که در هفته‌‌های گذشته، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بالغ بر 30 درصد افزایش داشته است و می‌توان گفت که برنج در دولت فعلی، بالای 40 درصد گران شده و قیمت برخی انواع برنج، حتی 2 برابر هم شده است. وی می‌افزاید: کافی است مسؤولان سری به میادین میوه و تره‌بار بزنند تا متوجه شوند که مردم چطور میوه‌‌های گندیده ارزان را با حرص و ولع خریداری می‌کنند. برخی کالاها واقعا از سبد مصرفی مردم خارج شده است و این انصاف نیست. به گزارش تسنیم، براساس آمارهای جدید وزارت صنعت، قیمت پیاز در مرداد‌ماه امسال هم رکورد افزایش
177 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است. علاوه بر این قیمت سیب قرمز 6/76 درصد و گوجه فرنگی 9/37 درصد، سیب زرد 3/48 درصد، میلگرد (نمرده 14 ) 2/41 درصد و تیر آهن (18) 5/72 درصد رشد قیمت را  تجربه کرده است. خانم نسبتا جوانی  با گلایه از هزینه‌‌های بالای زندگی بویژه هزینه‌‌های تحصیل،  می‌گوید: بخش زیادی از حقوقم هزینه تحصیل فرزندان می‌شود. از نگرانی برای آینده فرزندان حاضر هستم از سفره خانواده دریغ کنم. وی می‌گوید: مشکل مردم تنها کوچک شدن سفره‌های‌شان نیست. بیکاری مسأله مهم دیگری است که برای بسیاری از خانواده‌ها به بحران تبدیل شده است. یک شهروند دیگر می‌گوید: آمار بیکاری روز به روز افزایش می‌یابد و مشکل معیشت تنها به گرانی خوراک محدود نیست. بیکاری خود فقر و تنگی معیشت را به دنبال دارد. به گزارش تسنیم، روند افزایش قیمت انواع کالاهای مهم و اساسی همچنان در بازار ادامه دارد و هر ماه مردم با تغییرات قیمتی تعدادی از کالاها مواجه می‌شوند. این در حالی است که هر ماه وضعیت زندگی مردم نسبت به ماه قبل دچار عقب‌ماندگی مزدی می‌شود و مردم به جیب خود بدهکار می‌شوند.


Page Generated in 0/0058 sec