printlogo


کد خبر: 183583تاریخ: 1396/8/6 00:00
اخبار

تشویق بازنده‌ها در2 داربی متوالی؛ آغاز تغییر؟
شاهرخ زبردست: در هر دو داربی گذشته، بازنده‌ها تشویق شده‌اند. پرسپولیس در داربی فصل گذشته 3 بر 2 شکست خورد اما بازیکنان این تیم در کنار هواداران‌شان جشن گرفتند و استقلال حتی بعد از شکست یک برصفر تشویق شد. تشویق‌هایی که نه نشان از شادی بلکه نشان از رضایت هواداران از تیم‌های‌شان داشت. آنها دیدند که بازیکنان همه تلاش خود را کرده‌اند، دیدند که از جان مایه گذاشته‌اند. حداقلی بودن شکست‌ها هم در تشویق هواداران بی‌تاثیر نبود و البته شرایط خاصی که پرسپولیس و استقلال هنگام شکست داشتند. پرسپولیس حتی با شکست، مدعی اول قهرمانی بود و استقلال کم‌کم خود را از بحران این فصل خارج می‌کند و هوادارانش به هفته‌های آینده این تیم امیدوارند.
آیا  این تشویق‌ها نشان‌دهنده آغاز فرهنگ جدیدی در هواداری 2 تیم است؟ می‌تواند باشد. اگر استقلال در بازی پنجشنبه 4 بر صفر می‌باخت یا پرسپولیس در داربی پیش از آن در نیمه دوم هم 2 گل دیگر می‌خورد و شکست سنگین‌تری تجربه می‌کرد، باز هم تماشاگران تیم‌های‌شان را تشویق می‌کردند؟ به احتمال خیلی خیلی زیاد نه.
استقلال  داربی را باخته و هنوز زندگی در جریان است، نه کسی اخراج شده، نه نرده‌ها و صندلی‌ها شکسته‌ شده و نه سرمربی و بازیکنان کاسه‌وکوزه‌ها را سر روزبه چشمی شکسته‌اند که خودشان هزینه کمتری بدهند. برای درک تفاوت‌ها، نگاه کردن به همین چند سال قبل کافی است؛ همان زمانی که دایی، شیث رضایی را اخراج کرد و او را مسبب شکست تیمش در داربی دانست. اگر قرار است هر سال داربی‌های زیباتری ببینیم و هیجان بازی‌ نه‌چندان زیبای پنجشنبه در همه داربی‌ها وجود داشته باشد، تماشاگران حتی بعد از باخت‌های سنگین هم نباید همه چیز را به هم بریزند. شکست‌های سنگین ناراحت‌کننده‌ترند اما همیشه برای یک تیم نیستند و نوبت دیگران هم فرا می‌رسد. 6 و 4 و هر عدد دیگری یا هر عبارت دیگری مثل بی‌حماسه‌ها و بی‌افتخارها که بیشتر از هواداران، کاسبان هواداری سعی می‌کنند به آن‌ دامن بزنند، بخشی از همان فرهنگی است که امکان بازی‌های زیبا و پرگل را می‌گیرد. اگر برانکو بعد از پیش افتادن در این بازی، مثل بازی فصل گذشته باز هم شکست می‌خورد چه وضعیتی را باید تحمل می‌کرد؟ این همان دلیل عقب‌نشستن تیم او در بازی نیست؟
تشویق‌های 2 بازی گذشته نشان‌دهنده فرهنگ جدید هواداری نیست اما می‌تواند نقطه آغاز خوبی باشد. بویژه آنکه استقلال هم مانند پرسپولیس بعد از داربی جواب همراهی هواداران را به خوبی بدهد و طرفدارانش تفاوت آرامش و فشار را در تیم ببینند.


تاج: فوتبال ایران تکان محکمی می‌خورد
رئیس فدراسیون گفت: اگر به سرعت برخی مشکلات فوتبال مثل حق پخش و کپی‌رایت و ...حل نشود و از این رهگذر، بدهی‌های باشگاه‌ها به بازیکنان پرداخت نشود، لاجرم فوتبال تکان محکمی خواهد خورد. مهدی تاج ساعاتی پس از برگزاری داربی 85 پایتخت، دل نوشته‌ای را در اختیار سایت فدراسیون فوتبال قرار داد که در ادامه می‌آید:
امروز گپ کوتاهی با آقای کی‌روش در ساختمان PEC در مرکز ملی فوتبال زدیم. در این جلسه از علاقه مردم ما به فوتبال صحبت شد و اینکه این شور و هیجان، کم‌نظیر است. نمونه بارز آن استقبال جوانان از داربی بود.
بر این باورم اگر مدیران کشور هم همین مقدار علاقه‌مندی و همراهی مناسب را انجام دهند و فوتبال را یک راه‌حل برای اوقات فراغت جوانان بدانند و از طرفی بتوان از حقوق حقه و شناخته شده فوتبال استفاده کرد، راه توسعه و رشد پایدار هموار خواهد شد و مثل شرایط فعلی، نگران حذف تیم‌های فوتبال از لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا نخواهیم بود و از سوی دیگر، به هیچ‌وجه هم منتظر کمک‌های دولتی نخواهیم ماند.
شرایط گذشته و حال به گونه‌ای است که اگر به سرعت برخی مشکلات فوتبال مثل حق پخش، کپی رایت و ...حل نشود و از این رهگذر، بدهی‌های باشگاه‌ها به بازیکنان پرداخت نشود، لاجرم فوتبال تکان محکمی خواهد خورد و اقبال عظیمی که اکنون از همراهی مردم پدید آمده و ورزشگاه پرخاطره آزادی را به روزی چون امروز بدل می‌کند و صعود قهرمانانه 5 تیم‌ملی به جام‌های جهانی و 5 ستاره شدن ایران را رقم می‌زند هم تضمین مناسبی برای آینده نخواهد بود و شاید مجبور شویم لیگ برتر را بسیار کم‌رونق‌تر از وضع موجود ادامه دهیم.
به قول استاد سخن:
در خانه اگر کس است/ یک حرف بس است
 


Page Generated in 0/0062 sec