احمد طالقانی: روزهای پایانی هفتهای که گذشت فراکسیون ولایی مجلس میزبان منصور غلامی، گزینه پیشنهادی وزارت علوم بود که خبرهای تایید شده حاکی از جو مثبت و توأم با تعامل و همفکری حاضران در نشست مشترک مجلس و دولتیها بود. حتی حمیدرضا حاجیبابایی، رئیس این فراکسیون از موفقیت نسبی غلامی در ارائه راهکارها و برنامههایش برای تصدی وزارت علوم خبر داد. با این حال برخی تجربیات ناخوشایند از ایجاد تنشهای سیاسی در دانشگاهها و دور شدن این وزارتخانه مهم از ماموریتهای اصلی خود نگرانی دلسوزان و صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور را در پی داشته است. آنها بازگشت آرامش به دانشگاهها، صیانت از جو علمی مراکز آموزش عالی در برابر مداخلات گروهها و جناحهای سیاسی و رفع چالشهای پیش روی مراکز علم و فناوری را از مهمترین انتظارات مردم از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میدانند. در این ارتباط با 2 تن از نمایندگان مجلس درباره انتظارات و مطالبات نمایندگان از گزینه پیشنهادی وزارت علوم و چالشهای پیش روی این وزارتخانه گفتوگوهایی را انجام دادهایم که نمایندگان به بخشی از مطالبات خود از وزیر پیشنهادی علوم اشاره کردهاند.
بازگشت وزارت علوم به وظایف ذاتی
در همین باره، ضیاءالله اعزازی، عضو کمیسیون آموزش مجلس به «وطنامروز» میگوید: کار اصلی و وظیفه ذاتی وزارت علوم تولید علم، تربیت نیروی انسانی متخصص و خلق ثروت در کشور است و در شرایط کنونی پرداختن به مسائل سیاسی و تبدیل دانشگاهها و محیطهای علمی به محل تنش و بگومگوهای سیاسی ظلم بزرگی به مردم، کشور و نظام است. بنابر اظهارات وی، ساماندهی رشتههای دانشگاهی با توجه به نیاز جامعه، چارهاندیشی درباره فارغالتحصیلان بیکار دانشگاهها، سروسامان دادن به وضعیت تحقیقات و پژوهشهای علمی و مقابله با کپیکاری و پایاننامههای بیاعتبار و جلوگیری از فعالیت سوداگرانه برخی مراکز آموزشی غیردولتی که بدون ضابطه مدرک صادر میکنند و تیشه به ریشه مراکز علمی میزنند، میتواند از اهم اقدامات وزیر علوم برای احیای نظام آموزشی کشور باشد.
کار بدون وابستگی سیاسی
نماینده مردم بناب در مجلس با اشاره به شرایط حساس کشور خاطرنشان کرد: مدیریت آموزش عالی باید بدون توجه به وابستگیهای سیاسی و جناحی به فکر منافع ملی کشور باشد و برای رفع مشکلات، اتاق فکر تشکیل دهد، بهرهگیری از دیدگاههای علمی دانشگاهیان برای حل معضلات راهگشاست و برای نیل به این مقصود باید فارغ از نگاههای سیاسی و گرایشهای حزبی زمینه فعالیت همه اهالی علم و تحقیق و پژوهش را که دل در گرو پیشرفت و توسعه کشور دارند، فراهم کرد. اعزازی با اشاره به جو کلی مجلس که معطوف به کارآمدی گزینه پیشنهادی وزارت علوم است، تصریح کرد: اگرچه بهشخصه به نتیجهگیری نهایی درباره آقای غلامی نرسیدهام اما خوشبختانه وزیر پیشنهادی شخصیتی علمی است که سالها در مدیریت آموزش عالی حضور داشته، لذا در صورت همکاری سازنده با مجلس و بهرهمندی از دیدگاههای کارشناسی صاحبنظران و دلسوزان میتواند در پیشبرد اهداف نظام و دستیابی به جایگاه هدفگذاری شده علمی کشور در منطقه و جهان موثر باشد.
توجه به کارکرد تولید علم در دانشگاهها
علاوه بر این، سیدحسین نقویحسینی، عضو فراکسیون رهروان ولایت و نماینده مردم ورامین در مجلس نیز به «وطنامروز» گفت: پرداختن به وظیفه اصلی دانشگاهها که همانا تولید علم، تحقیق و پژوهش است از مهمترین اولویتهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است. به گفته وی، هنوز به نتیجه نهایی درباره وزیر پیشنهادی علوم نرسیدهایم اما آنچه از ظاهر امر برمیآید ایشان فردی باتجربه و از بدنه وزارت علوم است که سالهای متمادی تجربه مدیریت در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را داشته است. نقویحسینی خاطرنشان کرد: حضور فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم در کمیسیونهای تخصصی و گفتوگو با نمایندگان میتواند به جمعبندی مجلس کمک کند، به هر حال دولت پس از ماهها بررسی به این گزینه رسیده و به طور قطع نمایندگان در بررسیهای خود همهجانبه عمل میکنند و مهم نیست که ایشان گزینه چندم دولت بوده بلکه آنچه اهمیت دارد کارآمدی و توانمندی برای مدیریت آموزش عالی است.