printlogo


کد خبر: 183592تاریخ: 1396/8/6 00:00
دولت افزایش نرخ خودروهای داخلی را قانونی اعلام کرد
حمایت سازمان حمایت از افزایش قیمت خودرو

گروه اقتصادی: همان روزها که خریداران از افزایش قیمت چندباره خودروهای داخلی انتقاد می‌کردند و خودروسازان بی‌توجه به این انتقادات، کار خود را انجام می‌دادند، گویا قول و قرارها با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گذاشته شده بود و بر این اساس بود که سازمان مورد اشاره در این‌باره واکنشی نشان نداد.  بررسی اظهارات شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت نشان از تایید افزایش قیمت‌ خودروها دارد. میرآخورلو چند روز پیش گفته بود: ما با پایش‌های مستمر در تلاشیم با صیانت از بازار، از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت کنیم. میرآخورلو با تاکید بر اینکه سازمان حمایت هرگز با افزایش منطقی قیمت‌ها مقابله‌ نمی‌کند، تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها تا 6 درصد به شرط ارائه دلیل قابل قبول است اما بیش از این پس از بررسی ادله و با کسب مجوز از سازمان حمایت مصرف کنندگان بلامانع خواهد بود. وی یادآور شد: ما به طور مداوم 59 قلم کالای اساسی را به صورت روزانه مورد پایش قرار می‌دهیم. به‌گفته وی، این اقلام دارای قیمت‌های غیرواقعی هستند و بر این اساس 90 درصد بازار سنتی، اقلام را با این قیمت‌های غیر‌واقعی به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. این سخنان حکایت از تاییدیه سازمانی دارد که قرار است به حقوق مصرف‌کنندگان رسیدگی کند، در حالی که خود مجوز گرانی را به خودروسازان داده است.
 فقط 1/5درصد گران کردند
در همین‌باره ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سایپا تنها افزایش 5/1 درصدی قیمت برخی محصولات را که شورای رقابت در گذشته مجوز آن را داده، اعمال کرده است. ملکی درباره اخباری مبنی بر اعطای مجوز سایپا به نمایندگی‌ها برای افزایش قیمت برخی محصولات، اظهار داشت: در صحبت‌هایی که با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا داشتم اعلام کردند تنها مجوز افزایش 5/1 درصدی قیمت برخی محصولات را که شورای رقابت در گذشته مجوز داده است اعمال کرده‌اند و افزایش قیمت بیشتری انجام نشده است. وی با بیان اینکه در صورتی‌ که این افزایش قیمت‌ها بیش از مجوز داده شده باشد خلاف قانون عمل کرده‌اند، به خانه ملت گفت: در صورت افزایش غیرقانونی قیمت محصولات، شورای رقابت به مسأله ورود می‌کند. وی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت خودرو ارتباطی با نوسانات قیمت ارز و افزایش هزینه‌های تولید ندارد.
 گرانی خودرو طبیعی است
از سوی دیگر رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران با حمایت از گران شدن خودرو، گفت: ماجرا و چالش اصلی صنعت خودروسازی در حال حاضر قیمت‌گذاری است و این از زمانی شروع شد که فردی آمد و گفت یک کیلو پراید چند؟ محمدرضا نجفی‌منش ادامه داد: «ما در سال 1396 با رشد 5/14 درصدی افزایش دستمزد رو به رو بودیم و همچنین تیرماه امسال قیمت فولاد 16 درصد رشد داشته و قیمت دیگر نهاده‌ها و مواد اولیه هم بین 5 تا 15 درصد افزایش یافته بنابراین طبیعی است که قیمت خودرو نیز افزایش یابد». وی با اشاره به اینکه رشد قیمت خودرو در روزهای گذشته تنها بین 2 تا 3 درصد بوده و چندان زیاد نیست، اضافه کرد: «در زمان کودکی ما بازی کلاغ پر وجود داشت؛ ما می‌گفتیم کلاغ پر، گنجشک پر، گربه نه پر؛ نمی‌شود که شما الان بگویید دستمزدها پر، مواد اولیه پر و بعد قیمت‌ها نه پر». نجفی‌منش با اشاره به اینکه طبق اعلام دولت نرخ تورم تولید در سال گذشته 8/8 درصد بوده است، تصریح کرد: «با وجود اینکه تورم تولید 8/8 درصد اعلام شده است چگونه این انتظار وجود دارد که قیمت خودرو از سوی خودروسازان رشد پیدا نکند؟ شرکت‌های خودروسازی در حال حاضر به خاطر همین فشارها که در سال‌های گذشته وجود داشته و بحث قیمت‌گذاری‌ها از سوی شورای رقابت با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند؛ ماجرا و چالش اصلی صنعت خودروسازی در حال حاضر قیمت‌گذاری است و این از زمانی شروع شد که فردی آمد و گفت یک کیلو پراید چند؟ و بعد هم شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو وارد شد و از آن زمان مشکلات خودروسازان افزایش یافت». وی همچنین با بیان اینکه در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروساز با ضرر و زیان 6 هزار میلیارد تومانی به دلیل قیمت‌گذاری خودرو روبه‌رو شده‌اند، خاطرنشان کرد: «قیمت‌گذاری خودرو از سال 1391 باعث شد تا شرکت‌های خودروساز نتوانند بدهی‌های خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند».
 کدام خودروسازان گران کردند؟
گروه خودروسازی سایپا هفته گذشته 8 محصول خود را از یک تا 5 میلیون تومان گران کرد که دومین افزایش قیمت این شرکت در 2 ماه اخیر است. پس از ساپیا، شرکت کرمان موتور نیز 4 محصول خود را یک تا 3 میلیون تومان گران کرد. ایران‌خودرو، پارس خودرو و زامیاد نیز در حدود 2 ماه گذشته محصولات خود را گران کرده‌اند. این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که نهادهای ناظر بر قیمت‌گذاری و کنترل بازار برابر آنها سکوت کرده‌ و در برخی موارد توجیهاتی را نیز برای این سکوت مطرح کرده‌اند. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به پیگیری‌های انجام شده به‌عنوان متولی نظارت بر بازار و حامی حقوق مصرف‌کنندگان، گفته است: «قیمت‌گذاری خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان با شورای رقابت است». رضا شیوا، رئیس شورای رقابت هم اعلام کرده ما فقط درباره خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان اجازه ورود داریم. بررسی فهرست محصولات گران شده خودروسازان نشان می‌دهد 3 خودرو از قبیل چانگان، سراتو و جک در مدل‌های مختلف با قیمتی بالای ۵۰ میلیون تومان شامل افزایش قیمت شده‌اند که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید نسبت به نظارت بازار آنها و افزایش قیمت‌شان پاسخگو باشد. از سوی دیگر فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: توقف ثبت سفارش خودرو و تصمیم‌های غلط مسؤولان، بازار سیاه خودروهای وارداتی را رونق داده است. احتشام‌زاده با بیان اینکه افزایش نرخ ارز، اضافه شدن خودروهای فرسوده و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو عاملی شده تا امروز شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی در کشور باشیم، تصریح کرد: مسؤولان مدعی هستند در ٦ ماه امسال ٤٤ هزار خودرو با ارزش یک‌میلیارد و 200 میلیون دلار وارد کشور شده، در حالی که ٥ هزار و ٧ خودرو با ارزش 100 میلیون دلار در این فاصله زمانی توسط خودروسازان داخلی یا از طریق مجوزهای خاص دولتی وارد کشور شده است. وی با طرح این پرسش که چه کسی از افزایش قیمت خودرو در بازار سود می‌برد، گفت: در ٦ ماه امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار قطعه وارد کشور شده که 50 درصد آن از چین وارد شده است.


Page Generated in 0/0055 sec