printlogo


کد خبر: 183602تاریخ: 1396/8/6 00:00
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران:
قیمت خودرو در ایران قطع به یقین واقعی نیست

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: مجموعه خودروسازان و خودروفروشان کشور، به بنگاه‌هایی مبدل شده‌اند که با هزاران مشکل، خودروی خراب خود را به مردم تحویل می‌دهند.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بازار خودرو در ایران یکی از بازارهای همیشه گرم و البته پرحاشیه بوده است. از طرف دیگر در 3 دهه گذشته شاهد تولد شرکت‌های بزرگ و کوچکی بوده‌ایم که با اقدام به واردات خودرو و فروش آن در بازار داخلی نه‌تنها بازار ملتهب خودرو را آرام‌تر نکرده‌اند بلکه موجب افزایش تنش‌ها بویژه در حوزه قیمت خودرو شده‌اند. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در پاسخ به اینکه چرا بازار خودرو همیشه در ایران بازار پرحاشیه‌ای است؟ گفت: باید بپذیریم که خودرو یک کالای اساسی و حتی مصرفی است و متقاضیان زیادی دارد. از این رو هر فردی با توجه به توان مالی و بودجه خود یک نوع خودروی داخلی یا خارجی خریداری می‌کند و زمانی که عرضه این کالا محدود یا قطع شود، به دلیل تقاضای بالای موجود در بازار، قیمت خودرو افزایش پیدا کرده و مردم حاضرند به هر روشی از جمله پیش‌خرید، خودروی مورد نیاز خود را تهیه کنند. وی در ادامه گفت:. شرکت‌های واردکننده خودرو باید پیش‌فروش را کنار بگذارند و نقش واردکننده-تولیدکننده را در زمینه خودروی خارجی ایفا کنند؛ به این معنا که با طرف خارجی در تولید خودرو مشارکت کرده و نه‌تنها خودرو را با قیمت عادلانه به دست مردم برسانند بلکه توانایی صادرات هم داشته باشند.  وی در پاسخ به اینکه چرا پیش‌فروش خودرو به معضلی در صنعت خودروسازی بدل شده است؟ گفت: اکنون بیماری مزمنی به نام پیش‌فروش دامنگیر صنعت خودروی کشور شده و تا این بیماری درمان نشود نمی‌توانیم مشکلات خودروسازان را حل کنیم. هر کس خودرو را پیش‌فروش می‌کند متقلب است، چرا که در تمام دنیا اول خودرو را تحویل می‌دهند و بعد از یک دوره 3 ساله پول آن را می‌گیرند، ولی در کشور ما اول پول را می‌گیرند و با تاخیر چندماهه و با زور خودرو را تحویل می‌دهند. چرا می‌خواهیم  خودرو را به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کنیم تا مردم پول خود را در خرید این کالا سرمایه‌گذاری کنند و در نتیجه تولید داخل فلج بماند. وی افزود: خودروساز برای اینکه بتواند سود 20 تا 30 درصد را به پیش‌خریداران بپردازد، مجبور است کیفیت قطعات خود را کاهش دهد و همین موضوع باعث می‌شود کیفیت خودروی تولید داخلی کاهش پیدا کند. وی گفت: قطع به یقین  قیمت خودرو در ایران واقعی نیست. هر خودرو یک قیمت جهانی دارد و با مقایسه درخواهید یافت که قیمت خودروی ما با  استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد. برای شرکت‌های خودروساز خارجی فرقی نمی‌کند که مشتریان‌شان چه کسانی باشند و تنها به دنبال یک بازار سودآور هستند اما مساله اینجاست که یک خودروی خارجی با قیمت 2 تا 3 برابری قیمت واقعی خود در بازار ایران به فروش می‌رسد و این مردم هستند که دوباره در این میان باید این اضافه قیمت ناعادلانه را بپردازند.


Page Generated in 0/0058 sec