در پی انتشار گزارشی با عنوان «پروژه ریلی ناتمامی که 17 ساله شد، توقف راهآهن تبریز – میانه در ایستگاه وعدهها!» 13 مهر 96 روزنامه «وطن امروز»، روابط عمومی وزارت راهوشهرسازی توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کرد: راهآهن میانه – اردبیل از سال 79 در قالب طرح به شماره جدید 1303015035 به طول 203 کیلومتر در 10 قطعه با طرح اولیه راهآهن یک خطه آغاز شد. راهآهن میانه – اردبیل به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی دارای 62 دستگاه تونل به طول 23810 متر، 4 کیلومتر پلهای درهای بزرگ و 3 کیلومتر پل آبرو (پلهای تیپ) و تعداد 10 دستگاه گالری به طول حدود 4 کیلومتر است که روند اجرای عملیات را با کندی مواجه میکند. این محور در ابتدا یکخطه طراحی شد که با بررسیهای فنی صورت گرفته و قرار گرفتن این محور در کریدور شمال – جنوب کشور پیشبینی شد این محور به صورت یکخطه پاسخگوی ترافیک بالای کالا و مسافر محور نخواهد بود و این طرح از یکخطه به دوخطه تبدیل شد و طول محور نیز از 203 کیلومتر به 406 کیلومتر افزایش یافت. در میان این تغییرات تخصیص اندک 14 درصد و نوسان شدید ارزی پیشبینی نشده در سال 1391 موجب افزایش قابل توجه مطالبات پیمانکاران شد، به نحوی که بخش عمده تخصیصها در دولت تدبیر و امید (72 درصد در سال 1392، 80 درصد در سال 1393 و 72 درصد در سال 1394) صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران طرف قرارداد شد. با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور بر توسعه شبکه ریلی کشور، ساخت خطوط ریلی به عنوان حلقه مفقوده توسعه ترانزیت کالا و مسافر برای احیای جایگاه تاریخی ایران در دولت تدبیر و امید به عنوان اولویت توسعه شبکه حملونقل بازتعریف شد و همین امر موجب شد به پشتوانه تخصیص 99 درصد سال 1395 و بودجه مصوب 2 هزار و 990 میلیارد ریالی سال جاری، ریلگذاری از سال 1395 مجددا آغاز شود. هماکنون این پروژه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشبینی میشود اتصال ریلی از راهآهن میانه- بستانآباد در پایان بهار سال 1397 صورت گیرد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.با تلاشهای صورت گرفته در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سال آینده، بهرهبرداری اولیه از ایستگاه ائلگلی تبریز در پایان سال 1397 محقق میشود. و در پایان با تاکید بر گفتههای نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی در گزارش چاپ شده، این پروژه در دولت تدبیر و امید سرعت چشمگیری داشته است و در صورت تامین اعتبار به موقع این پروژه در زمان وعده داده شده به بهرهبرداری خواهد رسید.