printlogo


کد خبر: 183612تاریخ: 1396/8/6 00:00
شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت از وحدت عراق تأکید کرد
جایگزین بارزانی کیست؟

همه‌پرسی نامشروع تجزیه‌طلبی در اقلیم کردستان که یک ماه آرامش را از شهروندان کرد عراق گرفته بود، سرانجام تعلیق شد. دولت محلی اقلیم کردستان، 3 روز پیش با انتشار بیانیه‌ای، تعلیق همه‌پرسی را اعلام و پیشنهاد پایان درگیری نظامی و برقراری آتش‌بس فوری را به دولت عراق ارائه کرد اما حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق طرح ابتکاری رهبران کرد را نپذیرفته و اعلام کرده است فقط در صورتی حاضر است این طرح را بپذیرد که کردها نتیجه همه‌پرسی را باطل اعلام کنند. سعد الحدیثی، سخنگوی العبادی نیز روز گذشته گفت پیشنهاد مسؤولان اقلیم برای تعلیق نتایج، به منزله پذیرش مشروعیت همه‌پرسی است و این امکان را به آنها می‌دهد که در آینده دوباره آن را مطرح کنند، در حالی که بغداد به طور کامل این همه‌پرسی و نتایج آن را رد می‌کند و خلاف قانون اساسی و احکام دادگاه فدرال می‌داند. بی‌توجهی رهبران اربیل به هشدارهای دولت مرکزی در خصوص ابطال نتیجه همه‌پرسی و مطالبات مردمی درباره حفظ یکپارچگی عراق موجب شد بغداد با نیروهای ارتش خود وارد مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک شود و یک بار دیگر اداره مستقیم این مناطق را در اختیار بگیرد. بروز برخی درگیری‌ها در جریان بازپس‌گیری این مناطق اشغال‌شده توسط نیروهای بارزانی، نگرانی‌های زیادی را در عراق و میان کردها و دیگر اقوام و گروه‌ها به وجود آورد؛ همین نگرانی فشارها را بر دولت بارزانی به منظور تعلیق نتایج این همه‌پرسی افزایش داد. برخی کارشناسان، هدف اصلی بارزانی از اصرار بر برگزاری همه‌پرسی را تلاش برای انحراف افکار عمومی از چالش‌های اقتصادی و سیاسی این منطقه و مشروعیت‌سازی برای تداوم قدرت او برآورد کرده بودند. پس از برگزاری همه‌پرسی و به وجود آمدن چالش‌های جدی در روابط با بغداد و کشورهای همسایه، اختلافات داخلی کردها بیش از پیش بروز یافت. گروه‌های مخالف همه‌پرسی، بارزانی را مسؤول مستقیم هزینه‌های مالی و معنوی
تحمیل شده بر اقلیم دانسته و معتقدند اشتباهات سیاسی و محاسبات نادرست باعث تحمیل هزینه‌های سنگین بر اقلیم شده است. ایجاد «دولت نجات اقلیم» پیشنهادی است که رهبران کرد مخالف بارزانی بویژه رهبران جنبش تغییر[گوران] و حزب کردی «ائتلاف برای عدالت و دموکراسی» به ریاست «برهم صالح» مطرح می‌کنند؛ پیشنهادی که به منظور یافتن راهی در جهت حل تنش‌ها با دولت مرکزی عراق و جابه‌جایی مقامات سیاسی در اربیل مطرح شده است، چرا که به گفته صالح «فساد و انحصار قدرت از دلایل اصلی تشویش کنونی» است. به گزارش برخی رسانه‌ها، گروه‌های مختلف کُردی این روزها متحد شده‌اند تا جابه‌جایی قدرت سیاسی را در اربیل انجام دهند. برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که یکی از شروط بغداد برای آغاز مذاکره با اربیل، نبود بارزانی در راس قدرت است. این در حالی است که منابع داخلی عراق و برخی رسانه‌ها اعلام کردند، مسعود بارزانی با استعفا و تشکیل دولت نجات ملی موافقت کرد به این شرط که نچیروان بارزانی رئیس آن باشد.
چهره‌های جایگزین احتمالی بارزانی
بعد از «محمد توفیق رحیم» از اعضای برجسته حزب اپوزیسیون تغییر، نام «برهم صالح» عضو سابق اتحادیه میهنی کردستان عراق و رهبر حزب تازه‌تاسیس «ائتلاف برای دموکراسی و عدالت» به عنوان جایگزین احتمالی مسعود بارزانی در ریاست اقلیم کردستان عراق مطرح شده است. «رئوف عثمان» از حزب تغییر به خبرگزاری المعلومه عراق گفته است برهم صالح به دلیل رابطه خوبی که با همه جریان‌های سیاسی در داخل و خارج اقلیم کردستان عراق دارد، بهترین گزینه در حال حاضر برای جایگزینی بارزانی در ریاست اقلیم کردستان عراق است. وی اضافه کرد جریان‌های سیاسی کرد عراق همچنان در حال جلسات مستمر برای بررسی مساله تشکیل دولت نجات اقلیم هستند، زیرا افکار عمومی در منطقه کردستان خواهان این تغییر فراگیر هستند. برهم صالح از جمله چهره‌های سیاسی کرد عراق است که بعد از همه‌پرسی غیرقانونی اقلیم کردستان عراق  و بازپس گیری کرکوک توسط نیروهای دولتی عراق از طرح ایجاد دولت نجات استقبال کرد. صالح 75 ساله که پیش از این در دوره اول دولت «نوری المالکی» سمت معاون نخست‌وزیر عراق در امور اقتصادی را بر عهده داشت و مدتی نیز نخست‌وزیر تشکیلات محلی کردستان عراق بود، در حال حاضر از منتقدان وضع سیاسی در اقلیم کردستان عراق بویژه شخص مسعود بارزانی است.
تشدید اختلافات در خانواده بارزانی‌ها
گزارش‌های رسانه‌ها از استعفای قریب‌الوقوع مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان به‌دلیل ایجاد رسوایی در این اقلیم به‌دلیل اصرارش بر برگزاری همه‌پرسی و از سوی دیگر به دلیل تشدید اختلافات میان اعضای خانواده بارزانی‌ها خبر می‌دهد. یک منبع آگاه کردی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «موازین»، از وجود اختلافات بزرگ بین اعضای خانواده بارزانی‌ها خبر داده و گفته است این اختلافات بویژه بین نیچروان بارزانی [نخست‌وزیر منطقه کردستان] و داماد بارزانی و مسرور بارزانی، پسر مسعود و رئیس شورای امنیت این منطقه، جدید نبوده و نیست». این منبع گفت: نیچروان بارزانی با برگزاری همه‌پرسی جدایی مخالفت می‌کرد و به دنبال گفت‌وگو، تفاهم و رابطه نزدیک با بغداد بود ولی اعضای دیگر خانواده بارزانی‌ها بویژه مسرور بارزانی بر انجام همه‌پرسی اصرار داشتند. وی ادامه داد: نیچروان بارزانی اعزام هیأتی به بغداد و آغاز مرحله گفت‌وگوی واقعی را ضروری می‌داند تا منطقه کردستان بیش از این دستاوردهایش را از دست ندهد؛ بویژه اینکه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سفری که دیروز به عراق داشت، به اربیل نرفت. وی پیش‌بینی‌ کرد این اختلافات در خانواده بارزانی، مسعود بارزانی را به سمت استعفا و کناره‌گیری از فعالیت سیاسی سوق دهد، چرا که به اعتقاد وی، فشارهای داخلی و خواسته‌ها از سوی جریان‌ها و احزاب سیاسی برای تشکیل دولت نجات اقلیم بیشتر شده است. 3 حزب سیاسی مخالف منطقه کردستان عراق (گوران، جماعت اسلامی و ائتلاف برای دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح) روز سه‌شنبه در بیانیه‌‌ای مشترک خواستار انحلال حکومت منطقه کردستان و تشکیل دولت نجات اقلیم برای گفت‌وگو با بغداد شدند.
درخواست شورای امنیت از بغداد و اربیل
شورای امنیت سازمان ملل از دولت مرکزی عراق و دولت محلی اقلیم کردستان عراق خواست هر چه زودتر مذاکرات با یکدیگر را آغاز کنند. شورای امنیت همچنین از 2 طرف خواست یک جدول زمانی برای حل بحران تعیین کنند. فرانسوا دلاتر، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز پنجشنبه که پشت درهای بسته برگزار شد، اعلام کرد: شورای امنیت شاهد این مساله بوده است که 2 طرف آمادگی خود را برای گفت‌وگو ابراز کرده‌اند و ما بر لزوم احترام به حاکمیت عراق و حفظ وحدت آن تاکید می‌کنیم.
سفر قریب‌الوقوع بن‌سلمان به عراق
جاسم محمد جعفر، عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق اعلام کرد توافق شده است محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ظرف ماه آتی میلادی، سفری به عراق داشته باشد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق عصر دوشنبه برای دومین بار طی چند ماه اخیر وارد عربستان سعودی شد و با سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه این کشور دیدار کرد. احتمال می‌رود اشتیاق سعودی‌ها برای تبادل این دیدارها در راستای طرح دولت دونالد ترامپ برای دور کردن عراق از ایران باشد. آسوشیتدپرس هفته گذشته همزمان با سفر رکس تیلرسون به عربستان‌سعودی، گزارش داد دولت ترامپ تلاش می‌کند محور جدید عراقی- سعودی را با هدف «بستن درهای جهان عرب به روی ایران» و «مقابله با نفوذ روزافزون ایران» ایجاد کند.
عملیات نظامی در آخرین پایگاه داعش در عراق
عملیات آزادی شهرستان مرزی القائم و مناطق حومه آن در جوار مرزهای عراق با سوریه به عنوان آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در غرب الانبار، از بامداد پنجشنبه با فرمان فرمانده کل قوای مسلح این کشور آغاز شد. رسانه‌های عراقی گزارش دادند: نیروهای حشدالشعبی و نیروهای امنیتی با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش عراق جمعه مرحله دوم عملیات آزادسازی 2 شهرستان القائم و راوه و تأمین امنیت مرزهای عراق و سوریه را آغاز کردند. تحرکات این نیروها در چارچوب اهداف و برنامه‌های تعیین شده صورت می‌گیرد. بر این اساس، نیروهای حشدالشعبی و نیروهای امنیتی در چارچوب عملیات خود منطقه جباب در غرب الانبار را از تصرف داعش درآوردند و پرچم عراق را در آنجا برافراشتند. راوه و القائم آخرین مقرهای داعش در مرزهای سوریه و عراق هستند. این دو شهرستان در منطقه‌ای صحرایی واقع هستند که موقعیت جغرافیایی آنها این امکان را به داعش می‌دهد تا این مناطق را به مناطق تحت تصرف خود در البوکمال سوریه متصل کند.
هشدار مرجعیت عراق درباره حملات تروریستی در اربعین حسینی
نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان در عراق در خطبه‌های نماز جمعه در کربلای معلا، اعلام کرد مرجعیت عالی شیعیان از جنگ نیروهای امنیتی کشور برای آزادسازی مناطق باقیمانده در اشغال داعش حمایت می‌کند و منتظر اعلام پیروزی نهایی است. احمد الکربلایی در ادامه، توصیه‌هایی را برای زائران اربعین حسینی داشت و خواستار رعایت اخلاق در این عزاداری شد و از صاحبان مواکب و تکیه‌ها و هیأت‌های عزاداری خواست با زائران امام حسین (ع) با اخلاقی والا برخورد و به آنها خدمت کنند. وی همچنین از مسؤولان مواکب حسینی خواست مواظب تروریست‌ها باشند، زیرا آنها پس از شکست در میدان‌های نبرد با نیروهای عراقی، اکنون تلاش دارند زائران حسینی را نشانه بگیرند، لذا باید مواظب کینه‌توزی تروریست‌ها باشند، ضمن اینکه نیروهای امنیتی نیز باید با هوشیاری مراقب هرگونه رخنه تروریست‌ها به صفوف زائران باشند.
کشتار 786 عراقی و سوری توسط آمریکا
بررسی حملات هوایی و توپخانه‌ای ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش نشان می‌دهد
51 غیرنظامی دیگر نیز در عراق و سوریه به دست این ائتلاف کشته شده‌اند که به این ترتیب تعداد کل قربانیان غیرنظامی حملات این ائتلاف در عراق و سوریه به 786 نفر می‌رسد. ائتلاف آمریکایی،
 2 روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد کار تحلیل 127 مورد گزارش مرگ غیرنظامیان از زمان شروع عملیات شکست داعش در سال 2014 به پایان رسیده است. این بیانیه اذعان می‌کند تاکنون و بر اساس اطلاعات در دسترس، ائتلاف به این نتیجه رسیده که دست‌کم 786 نفر به طور غیرعمدی(!) بر اثر حملات نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند. آمارهای رسمی در سوریه و عراق از کشته‌شدن هزاران نفر در این حملات آمریکا خبر می‌دهد.
 

مافیای  بارزانی‌؛ قاچاقچی نفت  سوریه
مسعود بارزانی و نزدیکان وی در حزب اتحاد دموکراتیک کردستان که به مافیای بارزانی در اقلیم کردستان مشهور شده‌اند، طی ۳ سال گذشته نه‌تنها منابع نفتی و گازی استان کرکوک را که ثروت ملت عراق به شمار می‌‌‌آید با قیمت بسیار پایین از طریق خاک ترکیه به رژیم صهیونیستی فروخته‌اند، بلکه با همدستی «پ‌ک‌ک» نفت سوریه را به اسم نفت عراق به ترکیه قاچاق کرده‌اند. یک منبع آگاه امنیتی مدعی شد 2 پسر مسعود بارزانی مسؤول شبه‌نظامیانی هستند که نفت قاچاق شده سوریه را از تروریست‌ها می‌خرند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، به تلویزیون السومریه‌نیوز گفت: گروه‌های کرد جدایی‌طلبی موسوم به «التایبت» که به بهانه دفاع از منطقه واقع در شمال 2 ناحیه زمار و ربیعه در استان نینوا و در مجاورت سوریه می‌جنگند، تحت فرمان پسران بارزانی هستند. این مناطق به دلیل نزدیکی به 2 میدان نفتی ارمیلان و کراتشوک سوریه از اهمیت زیادی برای این جدایی‌طلبان برخوردارند. بر اساس این گزارش، مسرور و منصور بارزانی، عاملان اصلی پشت پرده خرید نفت سوریه از سازمان‌های تروریستی PKK و YPG هستند، زیرا تروریست‌ها هیچ راه دیگری برای قاچاق نفت از سوریه به ترکیه ندارند. تنها گذرگاه موجود برای عبور کامیون‌ها و نفتکش‌ها در نزدیکی روستای «المحمودیه» است که از زمان هدف‌گیری تانکرهای نفتی از سوی روسیه و ورود نیروهای کرد در آن تاکنون، اهالی آن اجازه بازگشت به منازل‌شان را نیافته‌اند.


Page Generated in 0/0054 sec