printlogo


کد خبر: 183706تاریخ: 1396/8/8 00:00
اخبار

ترافیک در کدال
علی حاجی‌کرم*: هفته گذشته شاهد گزارش‌‌های فصلی (6 ماهه) شرکت‌ها و بودجه‌‌‌بندی جدید آنها بر اساس این گزارش‌ها بودیم. همانطور که انتظار می‌رفت گروه فلزات اساسی و کانی‌‌های فلزی بهترین گزارش‌ها را ارائه کردند و اکثر شرکت‌‌های این گروه علاوه بر پوشش مناسب بودجه ارائه شده، بودجه‌‌های جدید را با تعدیل مثبت به بازار گزارش کردند. با کمی دقت در گزارش‌‌های ارائه شده توسط این شرکت‌ها و بودجه‌بندی‌‌های جدید و همچنین وضعیت جهانی کامودیتی‌ها و نرخ فعلی ارز و با ادامه شرایط فعلی می‌توان به این نتیجه رسید که تعدیل مثبت دوباره در این گروه‌ها دور از انتظار نیست. بعد از این دو گروه، صنعت پتروشیمی گروهی بود که به‌نسبت گزارش‌‌های خوبی را ارائه کرد که در این بین، شرکت‌‌های اوره‌ساز و متانول‌ساز نسبت به بقیه برتری داشتند. اگرچه با تداوم وضعیت فعلی قیمت‌‌های جهانی اوره و متانول می‌توان انتظار تعدیلات مجدد در این شرکت‌ها را داشت اما باید درباره این شرکت‌ها بحث آزاد‌‌سازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را هم در نظر داشت که اگرچه صحبت‌‌های ضد و نقیضی در گذشته درباره این امر منتشر شده اما تاکنون این امر اجرایی نشده است و در صورت اجرایی شدن این موضوع می‌تواند شرکت‌‌های این گروه را تحت تاثیر منفی قرار دهد.  در گروه‌ آی‌تی نیز شرکت‌ها عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتند. اگرچه این شرکت‌ها نتوانستند سود هر سهم را پوشش دهند اما باید به این نکته توجه داشت که وضعیت درآمدی این شرکت‌ها ماه به ماه بهتر شده و هر چه به آخر سال نزدیک می‌شود درآمد این شرکت‌ها بیشتر خواهد شد و از این بابت درباره این شرکت‌ها نگرانی وجود ندارد. اخیرا درباره این گروه بحثی درباره بالا بودن هزینه تراکنش‌ها مطرح شد که هنوز زمان و نحوه اجرا و میزان اثر‌‌گذاری آن بر شرکت‌‌های فعال در این حوزه مشخص نیست.
در گروه سیمانی وضعیت چندان جالب نیست. اگرچه عملکرد این شرکت‌ها نسبت به سه ماهه دوم نشان از بهبود دارد و در کل توانستند تقریبا خود را به بودجه برسانند اما باید توجه داشت که با پایان یافتن فصول بهار و تابستان و آغاز فصل سرما میزان فروش این شرکت‌ها ممکن است کاهش یابد، البته می‌توان بازار سیمان را در یک نگاه کلان ‏نیز مورد مداقه قرار داد و اثرات وضعیت رکود در بازار مسکن را بررسی کرد که طبیعتا اثر مستقیم بر بازار سیمان خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که این شرکت‌ها تا پایان سال چگونه عمل می‌کنند. در گروه خودرو‌‌سازی و قطعات وضعیت زیاد خوب نیست. اکثر این شرکت‌ها اگرچه تقریبا توانسته‌‌اند از لحاظ درآمدی بودجه خود را پوشش دهند اما هزینه‌‌های عملیاتی و مالی این شرکت‌ها را بشدت تحت تاثیر قرار داده است و در پوشش سود خود چندان موفق نبوده‌اند. باید بخشی از معضلات خودروسازی‌ها را البته در واردات خودروی خارجی و بخشی را در نارضایتی از کیفیت خودروی داخلی دانست. در گروه دارویی نیز گزارشات متعادل و بعضا ضعیف را شاهد بودیم و برای شرکت‌‌های این گروه باید منتظر نیمه دوم سال ماند. در گروه غذایی نیز وضعیت مشابه گروه غذایی بوده است و گزارشات نسبتا ضعیفی را از این گروه شاهد بودیم.  اما در هفته پیش‌رو به نظر هفته متعادلی را شاهد خواهیم بود اما در این بین احتمالا اوره‌سازها و متانول‌ساز‌ها و همچنین با توجه به افزایش قیمت نفت به بالای 60 دلار، پالایشگاهی‌ها نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت و در سایر صنایع معاملات متعادلی را شاهد خواهیم بود. در ادامه باید دید شرکت‌ها در ارائه گزارش‌‌های ماهانه خود به چه صورت عمل خواهند کرد.
*کارشناس ارشد مدیریت مالی


معرفی معاونان جدید نفت و صنعت
با حکم وزیر نفت، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل سابق شستا به مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران منصوب شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، بیژن نامدارزنگنه با صدور حکمی، سیدرضا نوروززاده را به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت منصوب کرد. نوروززاده در کارنامه خود سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، ریاست ایدرو و مدیرعاملی شستا را دارد. وزیر نفت همچنین در حکمی مرضیه شاهدایی را به عنوان قائم‌مقام خود منصوب کرد. از سوی دیگر محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی حسن یونس‌سینکی را به معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزید. وی جانشین یدالله صادقی شد. وی سابقه همکاری با شریعتمداری در ستاد تنظیم بازار دولت یازدهم و وزارت بازرگانی دولت هشتم را دارد.
 


Page Generated in 0/0061 sec