بازاریابی یکی از مهمترین مشکلات در حوزه صادرات کشور بویژه برای صنایع کوچک و متوسط است. یحیی آلاسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این مطلب به «وطن امروز» افزود: صنایع کوچک و متوسط نه توان مالی و نه سابقه لازم را دارند بنابراین میطلبد سازمان توسعه تجارت، اتحادیهها و دیگر دستگاههای مرتبط دست بنگاههای مزبور را به گرمی بفشارند تا بازاریابی به صورت منسجم در این حوزه انجام شود. وی ادامه داد: ایجاد شرکتهای مشاور بازاریابی از سوی دولت، سازمانها و نهادهای مربوط برای بازاریابی برای بنگاههای کوچک و متوسط در کشور ضرورت دارد. وی افزود: متاسفانه بخش صادرات ایران به سبب عدم وجود یک سیستم بازاریابی و بازرگانی مناسب و روزآمد تاکنون نتوانسته به خوبی توسعه پیدا کند. آلاسحاق تصریح کرد: متولیان امر در توسعه صادرات بویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این مهم توجه داشته باشند که توجه به مقوله بازاریابی میتواند در افزایش درآمدهای ارزی و تحقق اهداف توسعه صادرات نقش موثری ایفا کند. وی در ادامه صادرات را از ملاکهای توسعه یک اقتصاد پویا دانست و گفت: برای توسعه صادرات کالا باید به نکاتی از قبیل کیفیت بالا، قیمت رقابتی، بستهبندی مناسب، خدمات پس از فروش مطلوب، شناخت رقبا و بازاریابی توجه ویژه شود. آلاسحاق با تاکید بر اصلاح ساختار تولید و حذف قوانین دستوپاگیر تولید سالم و رقابتی در کشور یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی نیز باید به فکر تقویت مزیت نسبی و رقابتی خود برای تولیدات با کیفیت بهتر و هزینه کمتر باشند تا بتوانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.