printlogo


کد خبر: 183709تاریخ: 1396/8/8 00:00
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو:
خودروهای چینی خدمات پس از فروش ندارند

خدمات پس از فروش خودروهای چینی خیلی ضعیف است و حقوق مصرف‌کننده در این‌باره رعایت نمی‌شود. علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو با بیان اینکه تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست، به تسنیم گفت:  سهم قطعه‌ساز داخلی در خودروهای چینی صفر درصد است. وی با بیان اینکه هر روز بازار کشور با مانور خودروهای متنوع چینی روبه‌رو است، افزود: متأسفانه شرکت‌هایی که این خودروها را وارد می‌کنند، اقدامی برای رعایت حقوق مصرف‌کننده و ارائه خدمات پس از فروش مناسب انجام نمی‌دهند. به این صورت که خریدار خودروی چینی در دوره گارانتی هم به صورت ناقص خدمات دریافت می‌کند. وی با اعلام اینکه بعد از دوره گارانتی تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست، اضافه کرد: برای حل این مشکل باید وزارت صنعت یک کمیته ویژه تشکیل دهد و این موضوع را بررسی کند، چرا که هر روز سهم خودروساز چینی در بازار افزایش پیدا می‌کند اما هیچ اقدامی برای رعایت حقوق مصرف‌کننده صورت نمی‌گیرد. نیک‌آیین با اشاره به اینکه تعداد تعمیرگاه‌های کشور در مقایسه با حجم بالای خودروهای چینی بسیار اندک است، تصریح کرد: در این بازار بی‌سامان فقط حقوق مصرف‌کننده است که بدون توجه مسؤولان تضییع می‌شود. نیک‌آیین همچنین به ایسنا گفت: اکنون مراجعات خریداران خودروهای چینی به تعمیرگاه‌ها آمار بالایی دارد، چرا که این خودروها از نظر طراحی و فنی دچار مشکلات زیادی هستند. وی با بیان اینکه قطعات یدکی خودروهای چینی که در بازار وجود دارد در بیشتر موارد قطعات اصل شرکت تولیدکننده نیست، خاطرنشان کرد: قطعاتی که در این حوزه وارد بازار می‌شود فاقد اصالت کافی است و قطعاتی که شرکت خودروسازی تولید می‌کند، نیست. نیک‌آیین ادامه داد: زمانی که یک شرکت خودروساز در طراحی اصلی یک خودرو دست می‌برد، شرایطی به وجود می‌آید که ممکن است تعمیر خودرو را هنگام خرابی با مشکلاتی روبه‌رو کند. به عنوان نمونه اکنون برای تعویض دیسک و صفحه یک خودروی ‌ام‌وی‌ام لازم است هزینه‌ای معادل یک پژو ۲۰۶ داشته باشیم. وی درباره قیمت خودروهای چینی نیز یادآور شد: زمانی که مشتری بخواهد یک خودرو با ظاهری جدید و قیمتی پایین داشته باشد مجبور است سراغ خودروهای چینی برود اما در شرایط فعلی تعرفه‌های گمرکی به گونه‌ای است که قیمت تمام‌شده خودرو را بسیار بالا می‌برد؛ به گونه‌ای که اکنون با قیمت یک خودروی چینی این امکان وجود دارد که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ماشین ژاپنی یا تویوتا خریداری شود.


Page Generated in 0/0094 sec