معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی امکان صادرات به کشورهای همسایه و منطقه وجود دارد، بنابراین باید برای صادرات به کشورهای دورتر از جمله کشورهای آفریقایی مشوقهای صادراتی در نظر گرفته شود. حمید کلانتری در همایش اقتصادی و سرمایهگذاری ایران و آفریقا که در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین موضوعات در رابطه با توسعه صادرات، استراتژی توسعه صادرات است و توسعه تعامل اقتصادی با آفریقا باید با تعامل دولت و بخش خصوصی فراهم شود. کلانتری در ادامه به تجربهای که در سال 84 برای برقراری ارتباطات تجاری با کشورهای آفریقایی اتفاق افتاد، اشاره کرد و افزود: در آن زمان مقرر شد برای توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی، هر استان بر اساس ظرفیت خود تعامل اقتصادی و تجاری با یک یا چند کشور آفریقایی برقرار کند که به این ترتیب حدود 40 کشور آفریقایی تحت پوشش قرار میگرفت. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش تعاون 93 تا 95 هزار تعاونی فعال وجود دارند که حداقل حدود 15 هزار تعاونی امکان بالقوه صادرات به آفریقا را دارند. کلانتری اظهار داشت: در سال جاری 150 تعاونی برتر که صادراتی بیش از یک میلیون دلار داشتند، انتخاب شدند. در ادامه رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا گفت: برای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا باید با الهام از جاده ابریشم مسیری دریایی تحت عنوان پروانه ابریشم احیا شود. سیدمحمد دستغیب اظهار داشت: کشت برونمرزی با توجه به ظرفیتهایی که در آفریقا وجود دارد، در مشکلات و محدودیتهایی که ما در رابطه با کمبود منابع آبی داریم، میتواند بسیار برای ما مفید فایده باشد. وی با بیان اینکه تحریمها به ما نشان داد چگونه مشکلاتمان را حل کنیم، افزود: طرح ایجاد میکروبانک (بانکهای کوچک بینالمللی) بین ایران و کشورهای آفریقایی مطرح شده که نخستین بانک آن در ساحل عاج تأسیس میشود که میتواند در رفع مشکلات و مراودات مالی تجار ۲ کشور موثر باشد. همچنین سفیر سنگال در تهران خواستار طراحی استراتژی همکاریهای اقتصادی ایران و آفریقا و استفاده از توانمندیها و قابلیتهای ایران برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی شد. «باباکار با» افزود: روابط اقتصادی ایران با قاره سیاه میتواند در زمینههای مختلف بویژه نفت و گاز، بهداشت، درمان و دارو، همچنین کمکهای تکنولوژیکی توسعه یابد. به گفته این دیپلمات ارشد، برای تحقق این مهم، باید استراتژی مناسبی برای همکاریها داشته باشیم.