ناصر فیض با اشاره به ترکیببند محتشم کاشانی که هنوز هم از آثار تاثیرگذار عاشورایی است، گفت: همهپسند بودن اشعار برخی مداحان نباید سبب ترویج شعر کممایه شود. به گزارش ایسکانیوز، ناصر فیض، شاعر و نویسنده کشورمان با اشاره به اینکه شعر عاشورایی دارای هر دو وجه احساسات عواطف و تاریخ و فلسفه وجودی عاشوراست، اظهار داشت: هر یک از بخشهای شعر عاشورایی طرفداران خود را دارد. برخی به بعد عاطفی عاشورا و برخی به بحث تاریخی آن اهمیت میدهند در حالی که شعری که از ترکیبی از عواطف و احساسات عامه مردم بهره بگیرد و با زمینهای از این عواطف در مباحث تاریخی و فلسفی ورود کند میتواند ماندگار باشد و ترکیببند محتشم کاشانی نمونه بارز شعر ماندگار عاشورایی است. از ترکیببند محتشم کاشانی هر شخصی بهره میبرد و تفاوتی نمیکند این شخص ادیب، تاریخدان یا حتی یک فرد عادی باشد. همه محتوای این اثر را درک میکنند چرا که دارای سادگی مفهومی است و برای درک آن نیاز به دانستههای فراوانی نیست همچنین پیشپاافتاده و سطحی نیست و بیان و اساس کائنات را در این غم شریک میداند. با وجود اینکه اشعار برخی مداحان مخاطبان خاص خود را دارد، نباید با این نوع مداحیها شعر کممایه را ترویج کنیم. همهپسند بودن ویژگی خوبی برای یک اثر ادبی نمیتواند باشد. وی همچنین درباره مهجور ماندن کتابهای مقتل اظهار کرد: بسیاری از افراد پژوهشگر در این زمینه فعالیت کردهاند، آثاری مانند لحوف سیدطاووس دارای مبانی اغراقگونهای نبوده و رسیدن به مفهومش کار دشواری نیست. اتفاقی در عالم هستی به اسم واقعه عاشورا افتاده است که جز کل تشیع، امامت و ولایت ماجرای برتریطلبی ظلم در مقابل مظلوم است و همواره صدای بلند مظلوم به عنوان نمادی از عاشورا مطرح شده است.