خشایار الوند گفت: آنچه میدانم این است که حدود 80 درصد مخاطبان ایرانی ناراضی از سینما خارج میشوند! به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خشایار الوند فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون ایران که بسیاری از آثار پرمخاطب طنز ساخته شده در سالهای اخیر به قلم او بوده است، درباره وضعیت داستاننویسی در سینمای ایران گفت: در سینمای ما آنقدر از هر طرف و در هر شرایطی فیلمهای متنوع و زیادی ساخته میشود که خیلی از آنها وقتی به نمایش خانگی میرسند، تازه میفهمید اثری تولید شده و از روند ساخت بسیاری از تولیدات خبر نداشتهاید. به نظرم این اتفاق خوبی نیست و متاسفانه شکل و مفهوم قصهگویی به عنوان عنصری اصلی در تولید یک فیلم نیز تغییر کرده است. در این سالها شکل قصهگویی مخاطبپسند (قصهگویی کلاسیک) در حال کمرنگ شدن است. برخی با قصه شروع میکنند اما پایان آن را بلاتکلیف میگذارند؛ بعضی قصه دارند اما شکل روایت به نحوی نیست که مخاطب را جذب کند. تعدادی از فیلمها فروش بالایی داشتند اما جزو سینمای قصهگو محسوب نمیشوند. در مجموع فرم قصهگویی تغییر کرده و فرم جدیدی در حال تجربه شدن است. آنچه میدانم این است که حدود 80-70درصد مخاطبان ایرانی ناراضی از سینما خارج میشوند و با فیلمها همزاد پنداری نمیکنند. همه جای دنیا، سینمای قصهگو و داستان پرداز اصل است و تجربهگرایی و فیلمهای خاص در کنارش قرار میگیرد اما در کشور ما جای این دو عوض شده است. یعنی اکثر فیلمسازان به سمت تجربهگرایی میروند و شاید 20 یا 30 درصد آنها برای داستانگویی تلاش میکنند. از دسته دوم حتی اگر در برخی از کارهای خود موفق باشند، باید تقدیر کرد و به شخصه کارشان را میستایم، چون بالاخره برای رسیدن به سینمای قصهگو تلاش میکنند.