دولت آذرماه هر سال باید بودجه سال آینده را به مجلس تحویل دهد، هر چند اکثر دولتها در موقع مقرر، بودجه را به مجلس تحویل نمیدهند، با این همه بحث بر سر بودجه سال آینده از جمله بحثهای مجلس با دولتیان است. اصولا بودجه اصلیترین ابزار اجرای برنامهها و سیاستهای دولت است و بدون برنامهریزی دقیق برای منابع، اداره امور دولت ممکن نیست. به نظر میرسد فارغ از جناحبندی سیاسی دولتها، اقتصاد ایران از گذشته با مشکلات ساختاری روبهرو بوده و این مشکلات هنوز هم برطرف نشده است. با این حال عملکرد بودجهای دولتهای یازدهم و دوازدهم نشان داده است با وجود کسری بودجه دولت با برداشت از صندوق توسعه ملی و استقراض از بانک مرکزی به نوعی دخل و خرجش با هم هماهنگ شده است. حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از مشکلات اساسی در نظام برنامهریزی بودجه، وابستگی بودجه به نفت است، البته هماکنون به دلیل اینکه نفت به فروش نرفته است و درآمدهای نفتی کمتر شده است، بودجه نفتی هم به مراتب پایین میآید که البته این امر ارادی نیست و فشار مالیاتی بدی بر بخش تولید آورده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه هزینههای جاری دولت تاثیر زیادی بر کاهش بودجه عمرانی کشور دارد، گفت: هزینههای جاری دولت بسیار زیاد شده است و این افزایش هزینهها در درجه اول حاصل استخدامهای بیرویه دولتی و در درجه دوم حاصل افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولتی بوده است. نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره تبعات کسری بودجه دولت اضافه کرد: نبود تحقق درآمدهای دولتی در زمینههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی تاثیر خود را بر جای میگذارد، از همین رو باید دولتها در نظام برنامهریزی و هزینهکرد بودجه، کاملا حسابشده پیش بروند. این نماینده مجلس با تاکید بر فاصله گرفتن دولت از درآمدهای نفتی تصریح کرد: تحولات بازار نفت موجب بیانضباطی مالی در نظام برنامهریزی و سایر بخشهای آن میشود. این وابستگی باعث میشود از ظرفیتهای تولیدی غیرنفتی کشور در تامین منابع مالی فعالیتهای دولتی استفاده نشود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: افزایش نقدینگی و تورم ارتباط زیادی با کسری بودجه دارد. به عنوان نمونه دولت برای تامین هزینههای خود اوراق خزانه منتشر میکند.