عضو انجمن صنایع شوینده از حضور برخی شرکتهای خارجی با سرمایهگذاری کم در بازار محصولات شوینده ایران خبر داد و گفت: این شرکتها با استفاده از مزیتهای تولید، رقابت نابرابری با صنعتگران ایرانی دارند. علی صفوینژاد در یک نشست خبری با اشاره به حضور 3 شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران با سرمایهگذاری کم، اظهار داشت: این شرکتها با استفاده از مزیتهای تولید در ایران، محصولاتشان را در کشورمان عرضه میکنند که البته در برخی موارد نیز شاهد تولید کالاهای مغایر با استاندارد توسط این شرکتها هستیم. وی تصریح کرد: در ایران مزیت نسبی دسترسی به مواد اولیه وجود دارد که به راحتی در اختیار شرکتهای خارجی قرار میگیرد. صفوینژاد با بیان اینکه انتظار داریم حد مجازی از امنیت برای تولیدکنندگان داخلی وجود داشته باشد، افزود: مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر حمایت از تولید ملی دارند و ما نیز انتظار داریم جامعه مصرفی بداند که ما صرفا نگاه سوداگرانه نداریم و در هر شرایطی در بازار خواهیم ماند. مدیرعامل شرکت پاکسان با اشاره به بالا بودن نرخ تبلیغات برای تولیدات داخلی در صدا و سیما، اظهار داشت: شرکتهای خارجی محصولاتشان را در شبکههای ماهوارهای تبلیغ میکنند که باعث جذب مشتری برای آنها میشود، البته ما خواستار تبلیغ در این شبکهها نیستیم. صفوینژاد در ادامه با اشاره به ظرفیت 4 میلیون و 500 هزار تنی صنعت شوینده ایران، گفت: میزان تولید این صنعت حدود یک میلیون و 350 هزار تن است که 5/0 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل میشود. وی با بیان اینکه رکود در بازار صنایع شوینده کشور وجود دارد، افزود: در این شرایط تولیدکنندگان داخلی باید به فکر توسعه بازارهای صادراتی باشند. صفوینژاد با اشاره به کپیکاری چینیها در عرضه برخی محصولات شوینده با برندهای ایرانی، گفت: این تولیدات تقلبی با کیفیت پایین عرضه میشود. عضو انجمن صنایع شوینده در ادامه از تولید یک محصول جدید در صنعت شوینده کشور خبر داد و گفت: پودر شوینده با دانههای صابون در شرکت پاکسان به تولید رسیده و در مجموع استانداردهای کیفی پودر شوینده بسیار تقویت شده است. وی با اشاره به سهم 17 درصدی این شرکت در بازار پودر شوینده عراق گفت: در ترکمنستان نیز سهم 6 درصدی، افغانستان سهم 11 درصدی و تاجیکستان سهم 8 درصدی داریم. مدیر صادرات شرکت پاکسان نیز در ادامه این نشست گفت: تولید کل کارخانه در 6 ماه اول سال 66هزار تن بوده است و از این میزان 19هزار و 300 تن صادرات داشتیم. وی افزود: این شرکت بهدنبال بازارشناسی برای سرمایهگذاری متناسب با فرهنگ مصرفکنندگان در دنیاست تا در راستای توسعه صادرات گام بردارد.