گروه فرهنگ و هنر: در میان همه موکبها و حسینیههایی که در ایام پیادهروی اربعین به فعالیت و خدمترسانی مشغول بودند، موکبهایی بودند که برخی ویژگیهای خاص، آنها را از دیگر موکبها متمایز میکرد. موکبهایی که با اهداف و اولویتهای مشخص و با برنامهریزی برای زائران از فرصت پیادهروی استفاده میکردند و محصولات فرهنگی خود را ارائه میدادند یا خدماتی از جنس فرهنگ و رسانه داشتند. یکی از این موکبها که با اهداف هدایت و تسهیل در پیادهروی زائران بینالمللی از کشورهای غیر از ایران و عراق در عمود 741 به فعالیت میپرداخت، «حسین عشق بینالمللی» بود که تحت مدیریت یک موسسه در عراق با عنوان «حسین حُبُ الدُوَلی» به فعالیت میپرداخت. این موکب البته برای مخاطبان غیرعربزبان با عنوان
hussain the international love شناخته میشد. «میثم مهربانی» یکی از مسؤولان این موکب در گفتوگو با «وطنامروز» درباره اهداف تشکیل این موسسه و این موکب گفت: هدف اولیه تشکیل این موسسه ایجاد یک شبکه انسانی از عاشقان اباعبدالله(ع) در کل دنیا است که مسیری برای به اشتراک گذاشتن محصولات هنری و صوتی و تصویری با هدف ترویج اربعین و اباعبدالله(ع) باشد. مهربانی با اشاره به خدماتی که در طول زمان برگزاری پیادهروی اربعین در این موکب ارائه میشد، اظهار کرد: ما یکسری خدمات داشتیم که خیلی مفید واقع شدند، مانند پخش زنده ماهوارهای برای گروههای خبری و گروههای مستندسازی که به اینجا میآمدند. در مواجهه با عموم زائران بینالمللی هم بیشتر هدف گردآوری اطلاعات و جذب مخاطب را داشتیم و امسال به دنبال پیگیری بیشتر این فرآیند بودیم. ما در این کمپین و موکب از حدود 24 کشور شرکتکننده داشتیم که 70 درصد آنها اردوزبانها و پاکستانیها بودند. البته ما ایرانیها و عراقیها را ثبتنام نمیکنیم. مهربانی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیتهای شما از سوی مخاطبان بینالمللی با استقبال مواجه میشود یا خیر هم گفت: بله! موارد زیادی هستند که پیگیری میکنند، البته برنامه ما امسال بر این بود که با برنامهریزیهای مناسب با مخاطبانمان استمرار ارتباط داشته باشیم اما این اقبال از سوی آنها بیشتر وجود دارد. در یک نمونه 4 خانم از کویت یا بحرین که سال گذشته در این موکب حضور داشتند و به آنها خدمات ارائه شده بود، امسال هم آمده بودند و میگفتند چرا با ما تماس نگرفتید؟! ما منتظر بودیم با شما در شهر و کشور خودمان کارهای بزرگی برای اباعبدالله انجام دهیم و هر کمکی بخواهید در خدمتتان هستیم. این پیگیری از سوی آنان جالب و قابل تامل است و مواردی از این دست کم نیست. امسال هم نخستین سالی است که میخواهیم بحث استمرار ارتباط را انجام دهیم. الان در مرحله برنامهریزی هستیم ولی این موضوع در اولویت برنامههایمان است. این مسؤول موکب «حسین عشق بینالمللی» درباره ارتباط شبکهای با مخاطبان بینالمللی نیز میگوید: من خیلی به فعالیت شبکهای امیدوارم به شرط اینکه بتوانیم برنامهریزی و کار مطالعاتی مناسبی را انجام دهیم. دوستانی که مطلع هستند، میدانند فضای بینالمللی حتی در جهان اسلام، حساستر از داخل ایران است. در واقع فرصت آزمون و خطا نیست؛ چون اگر خطا کنیم معلوم نیست که باز مخاطبانمان را داشته باشیم. باید یک کار مطالعه شده و تشکیلاتی انجام شود. اینکه ما فقط سالی یک بار بیاییم و موکب بزنیم خوب و ترویج فرهنگ اربعین است اما این موکب خلائی را در جنبه بینالمللی راهپیمایی پر کرده که لازم است حمایتهای بیشتری از آن صورت بگیرد. مهربانی در پاسخ به سوالی پیرامون زمان ارائه ایده برپایی موکب امسال تا عملیاتی شدن آن نیز اظهار کرد: در واقع یک ماه فرصت داشتیم این تیم جدید تشکیل شود ولی در این یک ماه الحمدلله جلسات خوبی برگزار شد. به دانشگاه ادیان و مذاهب قم رفتیم و صحبت کردیم و نکات خیلی خوبی گفتند که از آنها بهره بردیم. همچنین به اندیشکدههای جامعهالمصطفی رفتیم و با کسانی که در بخشهای مختلف زبانی، فکری، مذهبی و... فعال هستند، هماهنگیهایی را انجام دادیم. طلبههای جامعهالمصطفی عمدتا خارجی هستند و ملیتهای مختلفی دارند که این برای ارتباطگیری برای ما یک امتیاز محسوب میشد. در واقع اینکه کسی که برای جذب افراد در این موکب فعالیت میکرد، از افراد همزبان و از ملت و فرهنگ خودشان بود و میدانست چطور با آنها صحبت کند و چه چیزی بگوید، امتیاز بزرگی برای ما محسوب میشد. به نحوی که ما همواره در تلاش برای استفاده از این فرصت خوب بوده و هستیم.
گفتوگوی «وطن امروز» با گرافیست منچستری حاضر در پیادهروی اربعین
امام حسین(ع) بزرگترین رهبر دنیاست
پیادهروی اربعین دیگر به یک میعادگاه بزرگ جهانی تبدیل شده است. اگرچه بایکوت این اتفاق بزرگ توسط رسانههای غربی به شکلی کاملا هماهنگشده ادامه دارد اما مسافران غربی این پیادهروی از ینگه دنیا برای حضور در این گردهمایی ابراز علاقه میکنند. امسال با حمایت سازمان هنری- رسانهای اوج، برخی حاضران بینالمللی و همچنین غیرمسلمان پیادهروی اربعین حسینی، به دعوت کمپین «حسین عشق بینالمللی» (Hussain the International Love) به این راهپیمایی آمدند. در میان حاضران بینالمللی این کمپین، نام هنرمندان نیز به چشم میخورد. محمد حمزه، گرافیست و طراح انگلیسی بعد از حضور در مراسم پیادهروی امسال از این سفر به «دستهجمعیترین سفر شخصی» تعبیر کرد. محمد حمزه، هنرمند گرافیست که از اهالی شهر منچستر انگلیس است، در گفتوگو با خبرنگار «وطن امروز» با اشاره به اینکه هیچ رهبری در دنیا نمیتواند جمعیتی را که امروز امام حسین(ع) به کربلا کشانده است در یک کمپین جمع کند، گفت: «رهبرانی در دنیا بودند که من تحسینشان میکردم اما آنها در حدی نیستند که بخواهند کاری را بکنند که امام حسین میکند. اصلا قابل مقایسه با امام حسین نیستند. امام حسین(ع) بزرگ ترین رهبر دنیاست.» حمزه با اشاره به وجوه شاخص پیادهروی اربعین گفت: «چیزی که بیشتر از مسائل دیگر در نظرم آمد، فروتنی و تواضع مردم بود. چیزی که تا به حال تجربه نکرده و ندیده بودم.» این گرافیست مطرح انگلیسی همچنین عنوان کرد: «اربعین شخصیترین سفری است که میتوان دستهجمعی آن را تجربه کرد. یعنی ما با اینکه درونیات شخصی منحصر به فرد خودمان را داریم اما پا در راهی میگذاریم که میلیونها نفر دیگر گذاشتهاند. این خیلی زیباست». این فعال سیاسی- اجتماعی همچنین درباره سابقه راهپیمایی اربعین افزود: «براساس اطلاعاتی که من کسب کردهام و تحقیقاتی که داشتهام راهپیمایی اربعین یک سابقه طولانی دارد. این سفر واقعا یک سفر شخصی است، اگرچه آدمها با هم آن را انجام میدهند». حمزه همچنین درباره اینکه چه حسی پس از سفر اربعین دارد، میگوید: «در زندگیام همیشه در تکاپو و تلاشم برای اینکه به حقیقتی آرامشبخش برسم و بودن در اینجا احساس آرامش برایم داشته است. ندیده بودم اینقدر مردم برای یک مدت طولانی با من مهربان باشند. در تمام مدتی که راه میرفتم همه داشتند به هم لبخند میزدند. من هم هنرمند هستم و درباره این چیزها فکر میکنم». وی افزود: «من همیشه تحت تاثیر پیام امام حسین بودم بویژه از زمانی که 13ساله بودم و شیعه شدم». حمزه با اشاره به اینکه «اگر فرصت کربلا آمدن هم پیدا نمیکردم باز هم خیلی کارها به عشق امام حسین انجام میدادم»، درباره فعالیتهای هنری خود پیرامون مکتب عاشورا گفت: «من کارهایی را انجام دادم که مبارزه، آگاهی و مقاومت در آنها وجود دارد. فکر میکنم اینها پیامهای عاشورا هستند». حمزه با تعریف کردن ماجرای شیعه شدن خود افزود: «13 ساله بودم که شیعه شدم. همیشه اهل سیاست و ژئوپلیتیک بودم و اخبار دنیا را رصد میکردم. با دیدن بیعدالتیها آزار میدیدم و همیشه دنبال یک معیاری بودم که به آن چنگ بزنم که با آن معنی بدی و زشتی را درک و خوبی را انتخاب کنم. با توجه به اینکه زمینه ذهنی من به خاطر پدر و مادرم به حنفیمذهبها و اهل تسنن بازمیگشت و پدربزرگم از پاکستان آمده بود، در همان مذهب شروع به جستوجو کردم اما نتوانستم جواب و معیار را پیدا کنم. بعد درباره امام حسین و اهل بیت بیشتر دانستم و تحقیق کردم. اینطور بود که گویا قلب سیاهم روشن و همه چیز برایم متفاوتتر از قبل شد».