گروه اجتماعی: سازمان تامین اجتماعی و ١١ استارتآپ و شرکت و مجموعه کسبوکار نوین از جمله اسنپ و تپسی، برای برقراری پوشش بیمهای نیروی انسانی شاغل در آنها وارد مذاکره شدهاند. به گزارش «وطن امروز»، معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی با اعلام این خبر گفت: دهها جلسه با مدیران و مسؤولان شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی برگزار شده و در آیندهای نزدیک، پوشش بیمهای تامین اجتماعی برای پرسنل این شرکتها برقرار میشود. محمدحسن زدا با بیان اینکه رابطه اشتغالی رانندگان آژانسهای اینترنتی با صاحبان این کسبوکارها نوعی جدید از رابطه مزدی است، گفت: رانندگان شاغل در این آژانسها، نیروی انسانی مستقیم کارفرمایان خود نیستند اما ارتباطی ارگانیک با شرکت یا مجموعه مادر دارند. مثلا حقوقبگیر نیستند اما پورسانت دریافت میکنند. این موضوع باعث شده ما با شکل جدیدی از اشتغال روبهرو باشیم. وی با تاکید بر الزام قانونی تامین اجتماعی برای برقراری حمایت بیمهای از رانندگان شاغل در این شرکتها گفت: سازمان تامین اجتماعی، بر اساس اصل ٢٩ قانون اساسی موظف است آحاد مردم را زیر پوشش خدمات بیمهای ببرد و بهطور قطع، رانندگان آژانسهای اینترنتی و دیگر کسبوکارهای نوین بیمه شده و از مزایای قانونی تامین اجتماعی بهرهمند خواهند شد. وی از شناسایی ١١ موسسه و کسبوکار نوین و آغاز انجام مذاکرات اولیه درباره بیمه پرسنل آنها خبر داد و گفت: بیمه رانندگان آژانسهای اینترنتی و کارکنان دیگر کسبوکارهای نوین، مطالبهای جدی است و سازمان تامین اجتماعی این آمادگی را دارد که با توافق دو یا چندجانبه نسبت به زیر پوششبردن افراد شاغل در این کسبوکارها اقدام کند. صحبتهای اولیه با مسؤولان این شرکتها انجام شده و بناست از طریق بیمه توافقی، پوشش بیمهای را برقرار کنیم.