printlogo


کد خبر: 184490تاریخ: 1396/8/23 00:00
چهارگوشه

خسارات و تلفات زلزله کردستان عراق
زمین‌لرزه بزرگی یکشنبه‌شب گذشته ایران و عراق را لرزاند، در عراق هم تلفاتی داشت.  بیشترین تلفات ناشی از این زلزله 7/3 ریشتری در عراق در شهرهای اطراف سلیمانیه نظیر کلار بود و زلزله باعث فرو ریختن آثار تاریخی قلعه شیروانه نیز شد. همزمان خسارات مالی زیادی هم در بیشتر مناطق سلیمانیه بویژه شهرهای دربندیخان، کلار و حلبچه گزارش شده است از جمله سد دربندیخان و تأسیسات برقی آن در این شهر کوهستانی بشدت خسارت دیده‌ است. در اربیل هم 50 مصدوم گزارش شده است. در مجموع این حادثه طبیعی در اقلیم کردستان عراق حدود 10 کشته و دست کم 220 زخمی برجا گذاشت. همچنین در شهرستان خانقین از توابع استان دیاله نیز 20 نفر بر اثر زمین‌لرزه مصدوم شدند.

تمرین‌های نظامی عربستان و اردن
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) از آغاز تمرین‌های نظامی‌ مشترک رژیم سعودی و اردن در منطقه صحرایی یرموک خبر داد. به گفته عبدالله بن یاسین، رئیس ستاد منطقه نظامی شمال اردن هدف از تمرین‌ها و آموزش‌های نظامی «یرموک ۲» با تمام قوا میان 2 کشور را همکاری نظامی و تبادل اطلاعات دانست که برای رهبری برنامه‌ریزی و ادغام عملیات متعارف و غیرمتعارف نیروهای مختلط الزامی است. محمد صالح المقبل، رئیس هیات عربستانی شرکت‌کننده در این تمرین نظامی نیز پس از برشمردن هدف پادشاه و ولیعهد سعودی از این تمرین نظامی مشترک، از رابطه محکم خونی، دینی، همجواری و سرنوشت مشترک عربستان و اردن سخن گفت. به نظر می‌رسد هدف بن‌سلمان از چنین مانورهای سطح پایینی در نزدیکی مرزهای سوریه، جدی نشان دادن تهدید نظامی سعودی علیه سوریه است.

بازگشایی اتوبان حلب- دمشق  پس از 6 سال
در راستای توافقنامه مناطق کاهش تنش، جاده حلب- دمشق پس از 6 سال مسدود بودن روز یکشنبه بازگشایی شد. شبکه الشام اعلام کرد اتوبان بین‌المللی‌ای که دمشق را به حلب متصل می‌کند، اصلی‌ترین جاده‌ای است که مرکز سوریه را تقسیم و از حمص، حماه و ادلب عبور می‌کند و به حلب می‌رسد و این اتوبان از ابتدای سال ۲۰۱۲ با آزادسازی شهر معره النعمان، شکسته شدن محاصره پادگان وادی الضیف و سپس آزادسازی خان شیخون و نظامی شدن این منطقه به دلیل حضور معارضان مسلح در آن شاهد درگیری‌های خشونت‌باری چند ماهه بود که به آن جاده مرگ می‌گفتند.

تظاهرات گسترده علیه سعودی‌ در صنعا
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری العهد، مردم یمن صبح دوشنبه تظاهرات گسترده‌ای را در صنعا در مخالفت با بسته شدن تمام گذرگاه‌های این کشور از سوی ائتلاف متجاوز سعودی آغاز کردند. عربستان اخیرا تمام بنادر و گذرگاه‌های یمن را بست، اقدامی که بحران انسانی در این کشور را وخیم‌تر کرده است. تصالح الصماد، رئیس شورایعالی سیاسی یمن در این تظاهرات گفت: ادامه جنایت‌های ائتلاف عربی علیه مردم ما ایجاب می‌کند که پایداری و مقاومت‌مان را تقویت کنیم. وی افزود: ما همبستگی خود را با مردم لبنان اعلام می‌کنیم. موضع خصمانه نظام سعودی در قبال لبنان به دلیل موضع لبنان علیه اسرائیل است. وی گفت: تمام مواضع ما در مقابله با ظلم از جمله شلیک موشک به ریاض و مابعد ریاض، مواضعی طبیعی است.

اتحادیه اروپایی  ونزوئلا را تحریم کرد
اتحادیه اروپایی مدعی شد در راستای اقدامات سیاسی و دیپلماتیک به منظور حمایت از مذاکرات صلح‌آمیز در جهت حل بحران سیاسی در ونزوئلا به اتفاق آرا تصمیم گرفت تدابیری در جهت محدودیت این کشور اعمال کند. در بیانیه‌ای که دیروز به این منظور منتشر شده، آمده است: «این تحریم‌ها شامل تسلیحات و مواد مربوط به آن می‌شود که می‌توان از آنها برای سرکوب داخلی استفاده کرد. همچنین مسدود کردن دارایی‌ها و محدود کردن سفر برخی اتباع از جمله دیگر مواردی هستند که در این بیانیه به آنها اشاره شده است.
 


Page Generated in 0/0049 sec