printlogo


کد خبر: 184983تاریخ: 1396/9/7 00:00
گزارش «وطن امروز» از تأثیر مبهم حراج سکه در ترکیدن حباب قیمت‌ها
سکسکه بازار سکه!

گروه اقتصادی: نحوه ورود بانک مرکزی برای حباب‌ترکانی قیمت سکه موجب شد وضعیت بازار سکه مبهم‌تر شود. به گزارش «وطن‌امروز»، بانک مرکزی برای اینکه حباب 200 هزار تومانی سکه بترکد اقدام به حراج سکه کرد اما این کار نه‌تنها در روز اول حراج کمکی به کاهش قیمت غیرواقعی سکه نکرد بلکه موجب شد سکه در بانک کارگشایی گران‌تر از بازار هم فروخته شود. البته در روز دوم حراج، نرخ سکه تا حدودی کاهش پیدا کرد تا خریداران سکه همچنان سردرگم باشند. در دومین روز حراج سکه دیگر خبری از ازدحام و سر و صدای روز اول نبود. با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار سکه، بهای قیمت پایه نیم‌سکه و سکه تمام تفاوتی با قیمت پایه روز شنبه نداشت. روز یکشنبه قیمت پایه سکه تمام بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، یک میلیون و 180 هزار تومان و بهای نیم‌سکه 590 هزار تومان بود. این گزارش حاکی است برخلاف روز شنبه، بسته‌‌های 100تایی سکه عرضه نشد و بسته‌ها در حجم 20 و 50 قطعه عرضه شد. بسته‌‌های 20تایی نیم‌سکه اغلب در دامنه قیمت 13 میلیون و 200 تا
13 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسید، بنابراین بهای هر قطعه نیم‌سکه در دومین روز حراج 665 هزار تومان تا 670 هزار تومان بود. در معاملات یکشنبه بهای فروش سکه امامی نیز روند نزولی داشته و در سطح یک‌میلیون و 340 هزار تومان (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) تا یک میلیون و 345 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که روز شنبه بهای نیم‌سکه در بازار 683 هزار تومان و قیمت سکه تمام یک میلیون و 352 هزار تومان بود. به این ترتیب سرانجام در دومین روز حراج بازار نیز با افت قیمت در معاملات رو به رو شد.
عجول‌ها ضرر کردند
حراج روز اول یکی از تاریخی‌ترین روزهای خود را گذراند و در حالی که چوب حراج بر سکه‌ها زده شد برخی افراد عجول سکه را گران‌تر از نرخ بازار خریده و عملا ضرر کردند! یکی از افرادی که جزو خریداران اول سکه در حراج بانک کارگشایی بود از اشتباهی که کرده ابراز ناراحتی کرد و گفت اکثریت مردم هول شدند و گران خریدند. یک خریدار دیگر به تسنیم گفت: من بیکارم، هر چه دنبال کار گشتم پیدا نکردم، آمدم اینجا سکه بخرم و بفروشم تا سود کنم. فرد دیگری که می‌گفت شغلش خرید و فروش دلار است به مردم توصیه می‌کرد الان سکه نخرند چون قیمت بالاست. افراد حاضر که اتفاقا جزو خریداران نخست سکه بودند می‌گفتند خریداران خرد در این حراج سود نمی‌کنند و تنها خریداران کلان هستند که از فرصت حراج استفاده و بازار را مدیریت می‌کنند. یکی از افرادی که سکه تمام را با قیمت یک‌میلیون و ٣٧٦ هزار تومان خریده و منتظر دریافت سکه‌هایش بود، گفت: سکه‌ها را لحظه‌ای با قیمت یک میلیون و ٣٨٧ هزار تومان فروخته‌ام. عمده خریداران سکه در این حراج دلال‌ها هستند؛ به‌گفته خودشان آمده‌اند تا سودی به جیب بزنند؛ می‌گویند آمده‌ایم تا سکه بخریم و با قیمت بالا در بازار بفروشیم. بحث اصلی بین مردم حاضر در سالن حراج ارزان شدن سکه در روزهای آتی بود اما حضار با هم اختلاف داشتند و عمده آنها می‌گفتند ممکن نیست با این وضعیت قیمت‌گذاری در حراج، قیمت سکه کم شود. این افراد می‌گویند دلال‌هایی که هزارتایی سکه خریده‌اند اجازه کاهش قیمت نمی‌دهند. کارشناسان نظر متفاوتی درباره حراج سکه دارند و برخی آن را موجب ایجاد هیجان بیشتر می‌دانند و برخی هم این کار را مثمرثمر می‌دانند. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی در این باره گفت: معمولا با توجه به نوسانات بازار ارز، بازار طلا نیز نوسان پیدا می‌کند و بانک کارگشایی به موقع و هوشمندانه وارد عمل نشد. وی با بیان اینکه قیمت فعلی سکه، حبابی است، گفت: البته اینکه دولت اصلا دخالت نکند هم صحیح نیست، زیرا زمانی که بازاری سرگردان است حتما باید دولت در کوتاه‌مدت اما بموقع مداخله کند چون بازار ارز و طلا مکمل هم هستند. زارع افزود: جذابیت در بازار تولید و فضای کسب و کار را در راستای سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی باید افزایش دهیم. وی گفت: باید ساختار فضای کسب‌وکار را اصلاح کنیم و به سمت تولید و بازار سرمایه برویم تا سرمایه‌‌های سرگردان به‌درستی جذب شود و در این زمینه اجرای قانون‌‌های خروج از رکود و برنامه ششم توسعه بسیار موثر است.
پاسخ به انتقادات نحوه حراج سکه
مدیرعامل بانک کارگشایی از فروش ۵۹۰۰ سکه در 2 روز اول حراج خبر داد و با اشاره به کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در چند روز اخیر، گفت: اگر روند عرضه سکه ادامه یابد، تا 15-10 روز آینده حباب سکه از بین خواهد رفت. مسعود سلیمانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فروش حدود 1900 سکه در روز اول و بیش از 4 هزار سکه در روز دوم حراج بانک کارگشایی، در پاسخ به برخی نقدها مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری سکه‌ اظهار داشت: کسانی که در روزهای اخیر اظهارنظر کردند به نظر می‌رسد نه اقتصاد و نه بازار را نمی‌شناسند. وی افزود: طبیعی است در روز اول یک هجوم احساسی و هیجانی در سالن حراج وجود داشته باشد؛ نیمی از افرادی که آمده بودند، اصلا خریدار نبودند.  مدیرعامل بانک کارگشایی تصریح کرد: از طرف دیگر برخی متقاضیان تصور می‌کردند زمان عرضه فقط همان روز است اما همان روز بارها اعلام کردیم فقط امروز نیست و روزهای آینده هم عرضه انجام می‌شود و با تغییر فضا، وضعیت سالن حراج و معاملات متعادل شد. وی با بیان اینکه قبل از اعلام خبر عرضه سکه توسط بانک کارگشایی، قیمت سکه یک میلیون و 440 هزار تا 450 هزار تومان بود، گفت: بعد از اعلام این خبر، قیمت سکه به یک میلیون و 400 هزار تومان رسید و در روز عرضه، اولین عرضه یک‌میلیون و 410 هزار تومان فروخته شد که از سوی رسانه‌ها برجسته شد. سلیمانی ادامه داد: این در حالی بود که فقط عرضه اول با چنین قیمتی فروخته شد و بتدریج قیمت‌ها کاهش یافت و تا یک‌میلیون و 370 هزار تومان هم رسید.  به گفته وی، حتی  به مراجعه‌کنندگان هشدار داده شد چرا با این قیمت سکه را می‌خرند که در پاسخ می‌گفتند گران می‌شود.

حراج سکه خوب یا بد؟
 سیدحسن حسینی‌شاهرودی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی حراج سکه را اشتباه دانسته و تاکید دارد این کار به نفع دلالان تمام می‌شود و سکه‌ها به دست متقاضیان اصلی نمی‌رسد. وی با اشاره به اقدام بانک مرکزی برای حراج سکه، اظهار داشت: این اقدام تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مناسب است، البته در ابتدای این طرح که از سوی بانک کارگشایی صورت گرفته شاهد افزایش قیمت سکه بودیم و بعد از اتمام مزایده قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا کرد. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد باید این شیوه تغییر کند، چرا که در واقع دلالان در حراج و مزایده‌های سکه حاضر می‌شوند، زیرا متقاضیان اصلی سکه برای خرید تعداد محدودی سکه در این فرآیندها حاضر نمی‌شوند. نماینده مردم شاهرود در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: با عرضه سکه بسته‌‌‌ای، دلالان در حراج حاضر می‌شوند و مشخص نیست آنها سکه را به بازار و به دست متقاضیان اصلی می‌رسانند یا نه، بنابراین باید شیوه کنترل بازار سکه از سوی دولت تغییر کند. وی با اشاره به روشی که در گذشته انجام می‌شد، توضیح داد: از آنجایی که شرکت‌‌های دولتی و نیمه‌دولتی یکی از متقاضیان خرید سکه هستند، در گذشته خرید سکه برای این شرکت‌ها با اعلام درخواست کتبی به مقام بالاتر و ذی‌صلاح صورت می‌گرفت و با این کار نیاز بخش عمده‌ای از متقاضیان با قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی برآورده می‌شد. نماینده مجلس تاکید کرد: بانک مرکزی با این کار می‌تواند بازار را در دست بگیرد و مانع بزرگ‌تر شدن حباب قیمت سکه شود؛ در حال حاضر حراج سکه به نفع دلالان تمام می‌شود و سکه به متقاضیان اصلی نمی‌رسد.


Page Generated in 0/0066 sec