printlogo


کد خبر: 184988تاریخ: 1396/9/7 00:00
کوتاه از اقتصاد

واردات برنج متوقف شد
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: وزارت جهاد کشاورزی به علت واردات بیش از نیاز برنج در سال جاری و با توجه به اختیارات قانونی تا اطلاع ثانوی از ثبت‌سفارش واردات برنج جلوگیری کرد. مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با فارس، درباره علت بسته بودن سایت ثبت‌سفارش واردات برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اختیارات قانونی طی نامه‌ای اعلام کرده است به دلیل واردات بیش از یک‌میلیون تن برنج در 5 ماه اول سال‌جاری تا اطلاع ثانوی از ثبت‌سفارش واردات برنج جلوگیری می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده طی این مدت بیش از نیاز وارداتی به کشور برنج وارد شده و بازار داخلی نیز در رکود به سر می‌برد بنابراین فعلا از ثبت‌سفارش واردات برنج جلوگیری می‌شود. وی اظهار داشت: بدیهی است برنج‌های وارداتی قبلی به گمرکات که با رعایت مقررات وارد شده باشد، می‌تواند ترخیص شود. به گزارش فارس، به‌رغم بخشنامه دولت مبنی بر آزاد شدن واردات برنج از اول آذرماه 96 تا تیرماه 97 هنوز سایت ثبت‌سفارش واردات برنج باز نشده است.

تشکیل کمیته بانکی مناطق زلزله‌زده
در جریان سفر هیات بانکی به مناطق زلزله‌زده به دستور ولی‌الله سیف، کمیته‌ای به ریاست معاون نظارتی بانک مرکزی و با حضور رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و رئیس کانون بانک‌های خصوصی تشکیل شد. این کمیته وظیفه نظارت بر تخصیص بهینه منابع بانکی در مناطق زلزله‌زده را برعهده دارد تا براساس اولویت‌بندی نیازها، منابع به صورت بهینه تخصیص داده شود. ولی‌الله سیف ضمن بیان این نکته که تمرکز نظام بانکی باید بر بحث اشتغال باشد، خاطرنشان کرد: موضوع تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط تجربه موفقی بود که می‌تواند در این مناطق نیز مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، اقدام نظام بانکی در این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. وی افزود: باید تلاش کنیم مساله «اشتغال» را در استان کرمانشاه حل کنیم، تمرکز دولت بر این موضوع، حلال بسیاری از مشکلات خواهد بود.

بی‌اعتمادی ساکنان بافت‌های فرسوده به طرح‌های دولت
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت از عهده احیای بافت‌های فرسوده بر نمی‌آید، تاکید کرد برای احیای بافت فرسوده یکهزار میلیارد تومان بودجه لازم است.  سیدکمال‌الدین شهریاری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه موانعی بر سر راه احیای بافت فرسوده وجود دارد، ادامه داد: در مسیر احیای بافت فرسوده موانعی بر سر راه است که اگر بتوانیم این موانع را برطرف کنیم دستیابی به هدف ممکن می‌شود، بافت‌های فرسوده بویژه به خاطر ناپایداری بناها و قطعات، نفوذ‌ناپذیری و کمبود خدمات و آلودگی بصری و زیست‌محیطی باعث مهاجرت شده است. وی بیان داشت: بنابراین با فضاهای خالی و سکونتگاهی برای کارگران شهرستانی مواجه شده‌ایم و در واقع دسترسی به مالک ممکن نیست، در این شرایط یکی دیگر از مشکلاتی که در احیای بافت‌های فرسوده با آن مواجهیم بی‌اعتمادی ساکنان این بافت‌ها به طرح‌ها و برنامه‌های دولت است. شهریاری توضیح داد: این عدم اطمینان باعث می‌شود مردم در برنامه‌های بهسازی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری با دولت همکاری و مشارکت نداشته باشند.

طلای جهانی گران و نفت ارزان شد
قیمت طلا به علت کاهش ارزش دلار 04/6 دلار افزایش یافت و هر اونس طلا 41/1249 دلار فروخته شد. به گزارش رویترز، با افت ارزش دلار در برابر یورو به کمترین رقم 2 ماه گذشته، قیمت طلا افزایش یافت اما به‌رغم عقب‌نشینی بازار اوراق قرضه در آسیا این افزایش‌ها محدود بود. جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «ما تاکنون شاهد بودیم هرگونه افزایش قیمت طلا ناشی از جذاب بودن خاصیت امنیت این فلز گرانبها برای سرمایه‌گذاران، به معنای نگرانی درباره اوراق قرضه و بازار چین بوده است». ارزش دلار در برابر یورو به علت تقویت اعتماد تجاری در آلمان، کاهش یافت و طلا برای مالکان دیگر ارزهای بین‌المللی ارزان‌تر شد.  همچنین قیمت نفت دیروز کاهش یافت اما به علت انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید در آخر این هفته، این کاهش قیمت‌ها محدود بود.


Page Generated in 0/0074 sec