printlogo


کد خبر: 185100تاریخ: 1396/9/9 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از نشست خبری مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «پایان یک داعش»
جشنواره‌ها رنگ و بوی ونیزی پیدا کرده است!

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «پایان یک داعش» با حضور مسعود نجابتی مدیر گروه‌ هنرهای تجسمی روایت فتح و سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ساختمان بنیاد روایت برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مسعود نجابتی در ابتدای برنامه با اشاره به پیروزی جبهه مقاومت بر داعش اظهار داشت: سردار سلیمانی چند ماه پیش به مردم قول داد غده سرطانی داعش بزودی از بین می‌رود؛ خوشبختانه این وعده صادق محقق شد و ما امروز شاهد نابودی این غده سرطانی هستیم. در همین راستا، مسابقه کارتون و کاریکاتور «پایان یک داعش» شکل گرفت تا ما شاهد عینی این اتفاق باشیم.
سردار سلیمانی زودتر از موعد تومار داعش را پیچید
در ادامه مسعود شجاعی طباطبایی با بیان اینکه این مسابقه از ۲ ماه قبل و بعد از صحبت‌های سردار قاسم سلیمانی مبنی بر پایان یافتن و زوال داعش تا 3 ماه دیگر شکل گرفت، گفت: اگرچه سردار مدافع حرم قاسم سلیمانی ۲ ماه پیش گفتند بعد از ۳ ماه تومار داعش برچیده می‌شود و ما نیز این مسابقه را با نام «پایان تروریسم» به همت بنیاد روایت فتح راه‌اندازی کردیم اما سردار با سرعت بالا و کمتر از 3 ماه این اتفاق را رقم زدند و امروز با نابودی گروهک‌های تروریستی در منطقه و موج شادمانی مردم رو به رو هستیم، برای همین ما موضوع داعش را در اولویت گذاشتیم و نام این مسابقه را به «پایان یک داعش» تغییر دادیم. وی افزود: این مسابقه در 3 بخش پوستر، کارتون و کاریکاتور برگزار می‌شود. موضوع بخش پوستر، پایان یک داعش است و بخش کارتون با توجه به آزادی حلب و موصل، علاوه بر «پایان یک داعش» موضوعات «حلب آزاد شد» و «موصل آزاد شد» را هم شامل می‌شود.
حضور داوران بین‌المللی در جشنواره
شجاعی طباطبایی درباره بخش کاریکاتور که به 4 چهره مرتبط با داعش اختصاص دارد، با اشاره به دلایل این انتخاب گفت: «بنیامین نتانیاهو» به دلیل اینکه داعش هرگز یک تیر به اسرائیل شلیک نکرد و حتی برخی مجروحانش توسط صهیونیست‌ها درمان شدند، «دونالد ترامپ» به دلیل اینکه داعش ماهیتی آمریکایی داشت و «محمد بن‌سلمان» که تعیین‌کننده بازی‌های سیاسی در رژیم آل‌سعود است، به دلیل اظهارات سخیفش درباره ایران لازم بود در بخش کاریکاتور یک گوشمالی به وی داده شود. همچنین چهره دیگری هم به بخش کاریکاتور اضافه شده که «آنگ‌‌سان سوچی» رهبر دولت میانمار است که نسل‌کشی مسلمانان مظلوم میانمار در زمان او صورت می‌گیرد. وی درباره جوایز مسابقه توضیح داد: در بخش کارتون و کاریکاتور به سبب لزوم رعایت استانداردهای بین‌المللی، جایزه دلار در نظر گرفته شده که نفر اول 2000 دلار، نفر دوم 1500 دلار و نفر سوم 1000 دلار به همراه لوح و تندیس دریافت می‌کنند، البته شاید معادل این رقم را پرداخت کنیم. در بخش پوستر هم 5 جایزه 2 میلیون تومانی به همراه لوح و تندیس اهدا می‌شود. دبیر مسابقه «پایان یک داعش» خاطرنشان کرد: آقایان محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی و محمدرضا دوست‌محمدی از ایران، سیلوانو مِلو از برزیل و الکساندر فالدین از روسیه داوران بین‌المللی ما را تشکیل می‌دهند.
نمایشگاه‌ها گورستان آثار هنری هستند
شجاعی طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش داریم جشنواره مختص تهران نباشد و به سرعت با تکثیر آثار در شهرستان‌ها نیز برگزار شود، اظهار داشت: ما در حوزه نشر دوهفته‌نامه «هور» را جهت انتشار مکتوب این آثار در نظر داشتیم که اتفاقی جدید در حوزه نشر محسوب می‌شود. همچنین مسابقاتی مانند میانمار و آن دقایق آبی و ترامپیسم نیز بازنمایی  بسیار مناسبی در فضای شهری داشته است. به هرحال، تمرکز جدی ما بر بستر فضای مجازی است که می‌تواند اتفاقات بسیار خوبی را رقم بزند. وی با انتقاد از هنرهای گالری‌محور بیان داشت: به گمان من فضاهای نمایشگاهی گورستان آثار هنری هستند و این آثار باید در سطح شهر دیده شوند و با عموم مردم ارتباط بگیرند.  در ادامه نشست، مسعود نجابتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه  در بخش پوستر عنوان شده آثار با نگاه طنز باید خلق شود، این به چه معناست، بیان داشت: برای نخستین بار است که در عرصه گرافیک احساس کردیم جای پوستر طنز در فضای گرافیک کشور خالی است، مدتی است که جریان گرافیک موج نو کشور را درنوردیده و آثار هنرمندان ما به این سمت رفته است و البته در این زمینه آثار خوبی هم مثل «اسماءالحسنی» آفریده شده اما پوسترهایی که اساس آن تصاویری از جنس طنز است در فضای هنری امروز کمتر دیده شده و هنرمندان بیشتر با تایپ و گرافیک و فتومونتاژ کار می‌کنند. نجابتی تصریح کرد: بسیاری از همکاران ما معترض هستند که با رواج کامپیوتر، طراحان ضعیف شده‌اند و به سمت فضای دیجیتال رفته‌اند اما با بروز این رویداد امید داریم که طراحان قوی‌دست ما به سمت آفرینش آثار هنری بروند.
وزارت ارشاد به مفاهیم ارزشی ورود نمی‌کند
همچنین مسعود شجاعی‌طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا مضامین اجتماعی هم دغدغه‌های مجموعه برگزار‌کننده است، اظهار داشت: روز گذشته دوسالانه کاریکاتور تهران را داشتیم که در آن اتفاقات هنری بسیاری رخ می‌دهد که از جمله می‌توان به پرداختن به موضوعات اجتماعی روز اشاره کرد. اما ما دغدغه بسیار جدی در زمینه مضامین ارزشی داریم. این‌گونه موضوعات هم دغدغه بنیاد روایت فتح و هم دغدغه حوزه هنری است. بخشی از این رویکردها را هم در نشریه مربوط منتشر کردیم و در شماره اول آن نیز یک کارت قرمز به وزیر ارشاد دادیم. به راستی چه کسی پاسخگوی مباحث اگزوتیک و نابسامانی‌های هنری است. شاید بارها از ما پرسیده شود چرا مباحث ارزشی را دنبال می‌کنید. اتفاقا ما این سوال را از وزارت ارشاد داریم که چرا به مفاهیم جدی حوزه ارزشی ورود نمی‌کنید؟ وی در انتقاد از وزارت ارشاد مبنی بر نپرداختن به مفاهیم ارزشی  و کشاندن فضای عمومی هنر به سمت هنر فرمالیستی گفت: در جشنواره تجسمی سال گذشته تنها 2 اثر با موضوع دفاع‌مقدس در جشنواره حضور داشت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مفاهیم ارزشی ورود نمی‌کند. جشنواره‌های ما رنگ و بوی ونیزی پیدا کرده است و اتفاقات هنری به سمت رویدادهایی می‌رود  که به شکل بهتر در دیگر کشورها در حال رخ دادن است.
کم‌لطفی رسانه ملی در قبال پیروزی جبهه مقاومت
دبیر مسابقه «پایان یک داعش» در بخش دیگری از این نشست گفت: معمولاً در مسابقات با موضوع داعش، از کشورهای مختلف اروپایی، آسیای شرقی و آمریکای لاتین شرکت‌کننده داریم و این موضوع مختص به کشورهای مسلمان نیست. حتی از آمریکا شرکت‌کننده داشتیم و وقتی برای مسابقه «ترامپیسم» شرکت کردند، از طرف دولت آمریکا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند. وی با اشاره به پیروزی بزرگ جبهه مقاومت علیه داعش در انتقاد به رسانه ملی اظهار داشت: ما انتظار داشتیم رسانه ملی بروز و ظهور شایسته‌ای در این پیروزی داشته باشد و آن را به شکل بایسته‌ای پوشش دهد. حداقل انتظار ما این بود که چندین بار مارش پیروزی از صداوسیما شنیده شود؛ وقتی گروهک داعش با آن حجم تخریب و ضرباتی که به منطقه تحمیل کرد از بین رفت، انتظار داشتیم رسانه‌ها به نحو احسن به آن بپردازند.


Page Generated in 0/0055 sec