printlogo


کد خبر: 185120تاریخ: 1396/9/9 00:00
پلیس آمریکا یک جوان ایرانی به نام بیژن قیصر را به بهانه تصادف در ویرجینیا به قتل رساند
قیصر را پشت فرمان کشتند

گروه سیاسی: خشونت بی‌اندازه پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان و مهاجران این بار موجب قتل یک جوان ایرانی شد. اگر تا پیش از این ماجرای رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با سیاهپوستان و قتل سیاهان نمادی از تبعیض در آمریکا بود، حالا یک جوان ایرانی قربانی همین نگاه‌های تبعیض‌آمیز شده است.
به گزارش «وطن امروز»، این بار یک جوان ایرانی قربانی خشونت پلیس آمریکا شد. بر اساس این گزارش، جمعه‌شب 17 نوامبر «بیژن قیصر» جوان ۲۵ ساله و اهل شهر «مک‌لین» در شمال ویرجینیا مورد حمله پلیس ایالتی قرار گرفت و با شلیک‌های پیاپی پلیس کشته شد. بر اساس اظهارات شاهدان، قیصر سوار بر یک جیپ اسپورت بوده و پلیس او را در حالی که پشت فرمان نشسته بود مورد حمله قرار داد. قیصر 10 روز بعد در بیمارستان جان سپرد. پدر این جوان ایرانی می‌گوید بر اساس گزارش بیمارستان، دلیل مرگ قیصر، شلیک 3 گلوله به سر وی بوده است. پدر این جوان ایرانی در بیانیه‌ای اعلام کرد فرزندش اصلا اسلحه‌ای در خودرو نداشت. پلیس ایالتی ادعا کرده است این جوان ایرانی پس از تصادف با یک خودروی دیگر، با فرمان ایست ماموران پلیس متوقف نشده و آنها به همین دلیل پس از تعقیب اتومبیل وی، او را به قتل رسانده‌اند. با این حال و با گذشت چندین روز از زمان وقوع این قتل، هنوز هیچ جزئیاتی از تصادف ادعایی پلیس منتشر نشده است. پلیس ایالتی نیز از انتشار نام افسران پلیسی که این قتل را مرتکب شده‌اند خودداری کرده است. به گزارش
«وطن امروز»، پس از افزایش خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان و مهاجران گروه‌های وابسته به اقوام و نژاد‌های مختلف در آمریکا فشارهای فراوانی به نهادهای قانونی وارد کردند و از طریق نمایندگان خود قانون استفاده پلیس آمریکا از دوربین در حین عملیات را اجباری کردند. با این حال، درباره عملیاتی که منجر به قتل این جوان ایرانی شده، اظهارات متناقضی درباره همراه داشتن دوربین توسط پلیس مطرح شده است.  پدر بیژن قیصر دارای اصالتی یزدی است. خواهر این جوان کشته‌شده ایرانی به نام نگین قیصر به منابع خبری گفته، پدربزرگ او در ایران رئیس پلیس بوده است.  اما ابهام‌های فراوان در این پرونده باعث شده پرونده قتل این جوان ایرانی به اداره تحقیقات فدرال یا همان اف‌بی‌آی سپرده شود. روزنامه واشنگتن‌پست درباره قتل این جوان ایرانی گزارش داده است «بیژن قیصر» بعد از عملیات تعقیب و گریز، در شهر «فرفکس» ایالت «ویرجینیا» به ‌ضرب گلوله پلیس زخمی شد و 10 روز بعد از انتقال به بیمارستان جان باخت. خانواده آقای قیصر گفته‌اند او غیرمسلح بوده است. «بیژن قیصر» که 25 سال سن داشت فارغ‌التحصیل دبیرستان «لانگلی» و دانشگاه «ویرجینیا کامنولث» بود و به‌عنوان حسابدار در شرکت پدرش کار می‌کرد. پلیس سازمان پارک‌های ملی ادعا کرده قیصر بعد از تصادف با خودروی شاسی‌بلند خود در بزرگراه «جرج واشنگتن» در شامگاه 17 نوامبر (26 آبان‌ماه) از صحنه متواری شده و پلیس به این دلیل وی را تعقیب کرده است.  به گزارش تسنیم، خانواده این جوان ایرانی- آمریکایی در بیانیه‌ای به واشنگتن‌پست گفته‌اند که او 3 بار از ناحیه سر هدف قرار گرفته است. یک شاهد عینی هفته گذشته به این روزنامه گفت 2 افسر پلیس را مشاهده کرده که به خودروی جیپ بیژن قیصر نزدیک شده و از نزدیک به او شلیک کرده‌اند. هنوز توضیحی درباره دلایل تیراندازی افسران پلیس ارائه نشده است.
واکنش ایران به قتل جوان ایرانی
در واکنش به قتل بیژن قیصر، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خواستار پاسخگویی دولت آمریکا درباره قتل بیژن قیصر، جوان ایرانی شد. بر اساس این گزارش، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با دریافت خبر جان باختن بیژن قیصر دوشنبه‌شب ۲۷ نوامبر در بیمارستان بر اثر اصابت 3 گلوله پلیس آمریکا به ناحیه سر وی در ویرجینیا، این اقدام پلیس آمریکا که کارنامه سیاهی از شلیک‌های مکرر به سوی افراد غیرمسلح را دارد، محکوم کرد و اعلام داشت: دولت آمریکا باید پاسخگوی این قتل باشد و در این باره به افکار عمومی جهان توضیح دهد.  البته این ستاد طی نامه رسمی از دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر خواهد خواست نسبت به وقوع چنین اقدام ناقض آشکار حقوق بشری، پیگیری کنند و گزارش لازم را ارائه دهند زیرا طبق اصول حقوق بین‌الملل و اسناد بین‌المللی به ویژه بند یک ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که مقرر می‌دارد: «حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است، این حق باید به موجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه (بدون مجوز) از زندگی محروم کرد»، باید حق زندگی مورد حمایت باشد. ستاد حقوق بشر همچنین از سفارت سوییس در تهران خواهد خواست نگرانی و اعتراض ما نسبت به موضوع مهم قتل فجیع جوان ایرانی، بیژن قیصر، توسط پلیس آمریکا را به دولت آمریکا منعکس و نتیجه لازم را اخذ و به این ستاد ارائه کند. حسب اطلاع، این جوان ایرانی فارغ‌التحصیل دانشگاه ویرجینیا بوده و به عنوان حسابدار در شرکت پدرش کار می‌کرده است و در زمان وقوع قتل توسط پلیس (از طریق شلیک گلوله) هنگام رانندگی، مسلح نبوده است. در پایان انتظار جدی دارد هویت پلیس شلیک‌کننده معلوم شود و مورد محاکمه و مجازات قرار گیرد.

فشار آمریکا برای آزادی جاسوس چینی- آمریکایی در ایران
در حالی که جاسوسی شی‌یوئه وانگ تبعه چینی- آمریکایی در ایران اثبات شده و دادگاه برای این جاسوس مجازات 10 سال زندان در نظر گرفته است؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه با رد حکم دادگاه ایران، گفت که از دولت ایران می‌خواهد «فوری» شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کند. هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن تاکنون تلاشی برای آزادی شی‌یوئه وانگ، شهروند چینی- آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده، کرده است یا نه، گفت: همانطور که می‌دانید ما در ایران سفارت نداریم و دولت سوییس حافظ منافع ما است. نوئرت در ادامه با اظهاراتی توهین‌آمیز مجازات جاسوس چینی- آمریکایی را «غیرعادلانه» دانست و اظهار داشت:  ما از دولت ایران می‌خواهیم شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در این کشور را آزاد کند. وی در ادامه اظهارات توهین‌آمیزش علیه کشورمان مدعی شد: ما اقدام ایران برای ضبط یک ویدئو از وانگ و دیگر زندانیان را محکوم می‌کنیم و آن را شرم‌آور می‌دانیم. آقای وانگ فارغ‌التحصیل دانشگاه پرینستون است و در ایران در حال انجام «تحقیقات قانونی» بوده است. من به روشنی تصریح می‌کنم وی هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد و تاکنون اطلاعاتی از دولت ایران به ما منتقل نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: سوییس تاکنون 5 بار با آقای وانگ دیدار داشته است. وی زمان بازداشت در آگوست 2016 در حال یادگیری زبان فارسی و انجام تحقیقات درباره تاریخ قرن 19 و 20 در ایران بوده است!


Page Generated in 0/0051 sec