printlogo


کد خبر: 185128تاریخ: 1396/9/9 00:00
آمارها و اطلاعات اقتصادی دولت مبهم و غیر واقعی است
گزارش یک 100 روز راکد!

گروه اقتصادی: 100 روز از آغاز به کار دولت دوازدهم هم گذشت و روحانی گزارشی از فعالیت‌های این دولت به مردم ارائه داد اما بخشی از اظهارات اقتصادی وی با آمارهای واقعی مغایرت داشت. به گزارش «وطن‌امروز»، در گزارش اقدامات 100 روزه دولت، رئیس‌جمهور سه‌شنبه‌شب در بخشی از اظهارات خود به موضوع فقر اشاره کرد. به گفته روحانی، در 100 روز اخیر قدم‌هایی برای ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری‌های بین مردم که در دهک‌های پایین و بالا قرار دارند برداشته شده و ادامه خواهد داشت. وی توزیع عادلانه ثروت را در کنار رونق اقتصادی 2 هدف دولت تدبیر و امید عنوان کرده است. با توجه به سخنان رئیس‌جمهور، بررسی توزیع عادلانه ثروت در سا‌ل‌های اخیر خارج از لطف نیست. از آنجایی که زبان علم اقتصاد شاخص‌ها و اعداد است، بررسی توزیع عادلانه ثروت هم در جملات اتفاق نمی‌افتد؛ ضریب جینی و نسبت توزیع درآمد دهک دهم به دهک اول، شاخص‌های شناخته شده‌‎ای برای بررسی این موضوع است. مطابق گزارش بانک مرکزی، شکاف طبقاتی از پایان دولت اصلاحات تا سال ۱۳۹۰ روند نزولی داشت اما از سال ۱۳۹۱ تاکنون روند آن صعودی شده و در 4 سال دولت یازدهم به اوج خود رسید.
دیگر شاخص سنجش توزیع درآمد، نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) است و هر چه این نسبت بالا باشد نشان‌دهنده نابرابری بیشتر است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نسبت سهم ۱۰ درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین افراد در مناطق شهری کشور در سال ۱۳۹۵ به بدترین نقطه خود در یک دهه اخیر یعنی از سال ۱۳۸۶ به این طرف رسیده است به طوری که ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه 4/14 برابر ۱۰ درصد فقیرترین، از درآمدهای جامعه سهم برده‌اند. حسن روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود میزان اشتغال خالص را در سال‌های 85 تا 92 صفر اعلام کرد. به نظر می‌رسد جناب رئیس‌جمهور به آمار رسمی دسترسی ندارند یا نمی‌خواهند دسترسی داشته باشند. بر اساس گزارش مرکز آمار، در ابتدای سال ۸۵ تعداد شاغلان ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در ابتدای تابستان سال ۹۲ هنگام تحویل دولت به روحانی تعداد شاغلان به ۲۲ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر رسیده بود. رئیس‌جمهور در بیان دستاوردهای دولت به طرح کارورزی اشاره کرده و گفته است 20 هزار نفر طرح کارورزی خود را شروع کرده‌اند و هدف این طرح را افزایش اشتغال اعلام کرده است. روحانی در حالی از طرح کارورزی دفاع می‌کند که تمام فعالان کارگری این طرح را بیگاری بدون حقوق می‌دانند؛ طرحی که در آن شخص بدون دریافت حقوق و بیمه باید بیش از یک کارگر کار کند. حمید حاجی‌عبدالوهاب، معاون وزیر سابق کار اعلام کرده است تاکنون یک نفر هم در طرح کاروزری شاغل نشده است. روحانی در ادامه گزارش 100 روزه خود گفت: در 2 سال گذشته صادرات از واردات بیشتر بوده است. البته شخص رئیس جمهور مشخص نکرده‌اند منظورشان از صادرات و از 2 سال اخیر چیست؛ طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی تراز تجاری 7 ماه اخیر همواره منفی بوده است و همین طور در سال 95 اگر میعانات گازی را در نظر نگیریم باز هم تراز تجاری کشور منفی می‌شود. «98 درصد سپرده‌گذاران یا مشکل‌شان حل شده یا در حال حل شدن است.» این گوشه‌‎ای دیگر از سخنان روحانی بود. روحانی در حالی چنین ادعایی می‌کند که هر روز شاهد تجمعات گسترده مالباختگان موسسات مالی هستیم و به گفته کارشناسان تاکنون نیمی از مالباختگان هم تعیین تکلف نشده‌اند چه برسد به حل مشکل آنها. به گفته سپرده‌گذاران بسیاری از آنها مشکل‌شان حل نشده و منظور از تعیین تکلیف تعویض دفترچه یا پرداخت بخشی از پول آنها است و درصد بسیاری از افراد پول خود را دریافت نکرده‌اند. این مشکلات با روش جدید بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز آغاز شد.
حذف آمار منفی در گزارش ۱۰۰ روزه وزارت راه
وزارتخانه‌ها و برخی نهادهای دولتی نیز همزمان با گزارش روحانی اقدام به انتشار گزارش 100 روزه کردند اما در این گزارش‌ها اوضاع بسیار خوب جلوه داده شده درحالی که دستاوردهای اعلام شده اصلا محسوس نیست. به گزارش تسنیم، به دنبال ارائه گزارش 100 روزه رئیس‌جمهوری،  وزارت راه‌وشهرسازی نیز عملکرد خود را منتشر کرد. عملکرد این وزارتخانه در 2 بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تهیه و تنظیم شده که در 25 مورد آمار مثبت زیرمجموعه‌های این وزارتخانه را اعلام کرده است. در بخش سخت‌افزاری تکمیل 134 کیلومتر خطوط ریلی، بهره‌برداری از 54 کیلومتر آزادراه،  بهره‌برداری از 237 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، رشد 10 درصدی حمل بار جاده‌ای، رشد 10 درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر، احداث 20 هزار مسکن روستایی، رشد 21 درصدی حمل بار ریلی، رشد 5 درصدی جابه‌جایی مسافر در شبکه ریلی و... مورد اشاره قرار گرفته است. در حوزه نرم‌افزاری وزارت راه از ارائه برنامه مسکن در حوزه بافت‌‌های نابسامان، بهسازی، تکمیل و تحویل 360 واحد مسکونی برای خانوارهای دارای 2 معلول و واگذاری معادل 500 واحد مسکونی برای اقشار ویژه نام برده است. به گزارش تسنیم، در رابطه با گزارش 100 روزه وزارت راه ابتدا باید به این نکته اشاره شود که ساخت 20 هزار مسکن روستایی آن هم در طول 3 ماه و 10 روز چندان با واقعیت‌های حوزه ساخت و ساز همخوانی ندارد. از سوی دیگر در گزارش وزارت راه‌وشهرسازی چه در بخش سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری هیچ اشاره‌ای به منفی شدن آمار عملکرد زیرمجموعه‌های وزارت راه‌وشهرسازی نشده، بر عکس آمار غیرواقعی نیز منتشر شده است.
محرومیت ۹۲درصد تولیدکننده‎ها از تسهیلات
وزارت صنعت در حالی پرداخت بیش از ۲۶ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید را از اهم عملکرد‌های خود در ۱۰۰ روز اول عنوان می‌کند که تاکنون فقط ۸ درصد از ثبت‌نامی‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. نکته قابل توجه در گزارش عملکرد وزارت صنعت، آمار میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی در قالب طرح رونق است؛ بر این اساس اعلام شده در چارچوب طرح رونق تولید و تا 22 آبان‌ماه حدود 35 هزار و 993 فقره ثبت‌نام انجام شد که 14 هزار و 699 مورد آنها با مبلغ حدود 106 هزار و 279 میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند و 2 هزار و 887 مورد نیز بیش از 26 هزار و 851 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند. این آمار نشان از آن دارد که از میان حدود 35 هزار متقاضی دریافت وام فقط 8 درصد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. جالب‌تر آنکه وزارت صنعت پرداخت بیش از 26 هزار و 851 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید، صدور 4 هزار و 950 جواز تأسیس و یکهزار و 724 پروانه بهره‌برداری صنعتی را از اهم اقدامات خود در یکصد روز اول دولت دوازدهم عنوان می‌کند.
 

عملکرد ۱۰۰ روزه بانک مرکزی و حلقه مفقوده ارتباط بانکی
بانک مرکزی نیز گزارش اقدامات 100 روزه منتشر کرده و وضعیت بانک‌ها را گل و بلبل ترسیم کرده است. مثلا در متن گزارش از قراردادها و ایجاد ارتباط با انواع بانک‌های جهان سخن به میان آورده، در حالی که عملا ارتباط بین‌المللی بین ایران و بانک‌های دنیا قطع است و هر روز تاجران ایرانی از این موضوع می‌نالند.
در بخشی از گزارش بانک مرکزی آمده است:
- گسترش روابط کارگزاری با بانک‌های کشورهای اروپایی نظیر (هلند، ایتالیا، بلژیک و اتریش) و آسیایی نظیر (چین و کره‌جنوبی)
- امضای قرارداد خطوط اعتباری تأمین مالی خارجی کوتاه‌مدت (2/26 میلیون دلار) و میان‌مدت و بلندمدت (در مجموع 1/23 میلیارد دلار) با بانک‌های کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ آسیا
- انجام مذاکرات لازم و تنظیم پیش‌نویس قراردادهای کوتاه‌مدت بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) با ۹ بانک ایرانی و تعدادی از شعب خارجی بانک‌های ایرانی با هدف تجهیز منابع مالی کوتاه‌مدت (حداکثر یک‌ساله)
- انجام مذاکرات با بانک‌های بزرگ روسی با هدف تسهیل در روش‌های پرداخت بین‌المللی از طریق سوییچ کارت‌های بانک‌های ایرانی و روسی


Page Generated in 0/0058 sec