printlogo


کد خبر: 185145تاریخ: 1396/9/9 00:00
سرانجام هیأت دمشق وارد ژنو شد
تایمز: پوتین آمریکا را در خاورمیانه فریب داد

سرانجام هیأت فرستادگان نظام سوریه دیروز به ریاست بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل برای شرکت در هشتمین دور از مذاکرات سوری- سوری وارد ژنو سوییس شد. در شرایطی که برگزاری دور جدید مذاکرات مزبور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود اما با پیام روز سه‌شنبه از سوی یک منبع در وزارت خارجه سوریه، این مذاکرات انجام خواهد شد. این در حالی است که روز دوشنبه برخی رسانه‌های عربی اعلام کرده بودند هیأت نمایندگان دولت سوریه در اعتراض به بیانیه پایانی کنفرانس معارضان موسوم به ریاض 2 در ژنو حضور نخواهد یافت یا دست‌کم آن را به تعویق خواهد انداخت اما پس از تماس‌های فشرده بین مسکو و دمشق، دولت سوریه تصمیم گرفت در هشتمین دور مذاکرات سوری- سوری در ژنو شرکت ‌کند.  دمشق از مفاد بیانیه ریاض ۲ بسیار ناخرسنده بود، چرا که در آن به تحریک رژیم سعودی تفسیر دوپهلویی از قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت ارائه شده است. دمشق معتقد است بیانیه ریاض ۲ بازگشت به خانه نخست مذاکرات است، بویژه آنکه پیش‌شرط‌هایی نظیر رفتن بشار اسد از قدرت در زمان آغاز مرحله انتقالی ارائه شده است. استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و شورای امنیت از دولت سوریه و معارضان خواسته بودند بدون پیش‌شرط در دور جدید مذاکرات ژنو شرکت کنند اما معارضان سوری در نشست اخیر خود در ریاض خواستار عدم ایفای نقش بشار اسد در مرحله انتقالی شده‌ بودند و این در حالی است که این درخواست با مخالفت تریبون مسکو که به عنوان ناظر در این کنفرانس حضور داشت، روبه‌رو شد. تریبون مسکو اعلام کرد این پیش‌شرط، اصل روند مذاکرات را نابود می‌کند.
تاکنون 7 دور از مذاکرات سوری- سوری در ژنو و دور اخیر آن ۱۴ ژوئیه پایان یافت. حال هشتمین دور بر برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی جدید سوریه متمرکز است. نخستین جلسه این دور روز سه‌شنبه با دیدار دی‌میستورا و هیأت ریاض 2 آغاز شد.
آمریکا در خاورمیانه به حاشیه می‌رود
یکی از معتبرترین نشریات سیاسی آمریکایی فاش کرد واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای تغییر نظام در سوریه ندارد و بشار اسد تا اطلاع ثانوی در قدرت می‌ماند. روزنامه واشنگتن‌پست با انتقاد از کاخ سفید به‌خاطر عقب‌نشینی تدریجی این کشور از خاورمیانه، نوشت ترامپ در حال ترک منطقه به نفع روس‌هاست. این روزنامه نقش برجسته مسکو در حل‌وفصل درگیری‌ها در سوریه را به صورت عجیبی مورد استقبال گسترده رئیس‌جمهوری آمریکا دانست و گزارش داد همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات سوری- سوری در ژنو و پس از کنفرانس‌های برگزار شده در روسیه و عربستان، دونالد ترامپ در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین عملا خط‌مشی روسیه در سوریه مبنی بر حمایت گسترده از اسد را تایید کرده است. واشنگتن‌پست نوشت: «متاسفانه کسی که از طرح روسیه در حمایت از اسد بیشترین خرسندی را دارد، دونالد ترامپ است و این درحالی است که طرح روسیه، نفوذ ایران در سوریه را بیشتر خواهد کرد».
در نتیجه سعودی‌ها هم به تبعیت از ترامپ، معارضان سوری را در نشست ریاض 2 دست به سر کرده و به آنها گفتند اسد خواهد ماند. واشنگتن‌پست دیدار پوتین و اسد در سوچی را حامل پیام پیروزی نظامی دمشق دانسته و اعتراف کرد: «روسیه همچنین در محقق کردن پیروزی‌های متعددی علیه مخالفان مورد حمایت غرب ظرف 2 سال گذشته نقش داشته است». این روزنامه همچنین نشست‌هایی که به میزبانی روس‌ها با حضور رهبران و نمایندگان ایران، ترکیه، سودان و... برگزار شد را به منزله ابتکار عمل پوتین در خاورمیانه و به حاشیه رانده شدن آمریکا از این حوزه نفوذ قدیمی‌‌‌‌اش دانست. به نوشته این روزنامه اگرچه برخی مقامات دولت ترامپ گفته‌اند پوتین تعهد داده انتخاباتی با نظارت سازمان ملل با مشارکت تمام سوری‌ها از جمله نیمی از ساکنان آواره برگزار شود اما در نهایت مسکو نقشه خود را پیاده خواهد کرد و اسد رئیس‌جمهور باقی می‌ماند. جالب اینکه همزمان روزنامه تایمز نیز در مقاله‌ای با مضمون مشابه تایید کرد رئیس‌جمهور روسیه بازی‌هایی را در خاورمیانه به اجرا درآورده که در نهایت موجب فریب آمریکا شده است. راجر بویز، تحلیلگر انگلیسی در این مقاله نوشت: «روسیه با دانش کارشناسی خود نسبت به منطقه خاورمیانه و اجرای سیاست‌های واقع‌گرایانه در آن توانسته در این زمینه هم بر دولت اوباما و هم بر دولت ترامپ برتری یابد. ولادیمیر پوتین یک اصل کارآمد دارد؛ هرگز نگذار یک جنگ مغشوش به هدر برود. مداخله 2 ساله روسیه در سوریه بیش از 5/2 میلیون دلار در روز هزینه داشته و همین پاییز امسال مسکو در این جنگ یکی از ژنرال‌های تاثیرگذار خود را که به سربازان بشار اسد مشاوره می‌داد از دست داد اما این جنگ در نهایت پاداشی را برای این فروشنده سلاح‌های کرملین به ارمغان آورد. کارزاری که علیه گروه تروریستی داعش به اجرا در آمد به مسکو اجازه داد چیزی نزدیک به 600 سلاح مجزا را آزمایش کند. حتی بمب‌افکن قدیمی Su-25 که در 1600 سورتی پرواز، بمب‌های هدایت نشده را روی شهرهای تحت کنترل شورشیان سوری انداخته هنوز هم فروش خوبی دارد. رئیس‌جمهور روسیه در سوریه پیروز شده است و حالا همه آن چیزی که او به آن احتیاج دارد کسب صلح و اعمال نفوذش بر مابقی نقاط خاورمیانه است».
سوریه هواپیمای اردنی را رهگیری کرد
سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه به سوی یک هواپیمای شناسایی اردنی بر فراز شهر درعا در آسمان جنوب این کشور آتش گشودند. به گزارش خبرگزاری آلمان، بنا به گفته مسؤولان محلی، با وجود ردگیری و شلیک اخطار به سوی این هواپیما که بدون اطلاع دمشق به پرواز در آمده بود، این پرنده آسیبی ندید. استان درعا براساس توافق آستانه جزو مناطق کاهش تنش در سوریه محسوب می‌شود و در ماه‌های اخیر شاهد آرامش نسبی بوده است. به همین دلیل پرواز این هواپیما در آسمان منطقه هم برای نیروهای دولتی غافلگیر‌کننده بود و هم معارضان که بخشی از درعا را در دست دارند.

پوتین: اینترنت پروژه سیا است
رئیس‌جمهور روسیه، شبکه اینترنت را پروژه آژانس  امنیتی مرکزی ایالات متحده دانست. به گزارش گاردین، ولادیمیر پوتین هفته پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه همایش رسانه‌ها در سن‌پترزبورگ روسیه اعلام کرده است سازمان سیا برای نخستین بار اینترنت را ایجاد کرد و اکنون نیز در حال توسعه آن است. به گفته او موتور جست‌وجوگر گوگل، اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار سازمان‌هایی قرار می‌دهد که سرورهای آنها در آمریکا قرار دارد. اظهارات پوتین احتمالا بر اساس داده‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق دستگاه جاسوسی آمریکا صورت می‌گیرد که از سال 2014 به روسیه پناهنده شده و افشاگری‌های مهمی درباره جاسوسی‌های گسترده آمریکایی‌ها از مردم خود و دیگر کشورهای جهان داشته است. این در حالی است که تیم برنرز لی، دانشمند بریتانیایی علوم رایانه و مخترع تارنما(وب) به عنوان بافت اصلی شبکه اینترنت نیز در سال‌های اخیر نسبت به تغییر ماهیت اختراع خود به عنوان عاملی برای نقض حریم خصوصی افراد هشدار داده است.


Page Generated in 0/0056 sec