printlogo


کد خبر: 185149تاریخ: 1396/9/9 00:00
چهارگوشه

نوه ماندلا: اسرائیل بدترین رژیم آپارتاید است
زولیولیل ماندلا ماندلا، نوه نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور پیشین و رهبر جنبش ضد آپارتاید آفریقای‌جنوبی گفت اسرائیل «بدترین رژیم آپارتاید» است. ماندلا ماندلا که یکی از حامیان جنبش تحریم اسرائیل است، اکنون طی سفری در فلسطین اشغالی حضور دارد و تاکید کرد فقط با مقامات فلسطینی دیدار خواهد کرد و گفت‌وگویی با صهیونیست‌ها نخواهد داشت. ماندلا با درخواست برای تداوم حمایت از جنبش تحریم اسرائیل و قطع روابط آفریقای‌جنوبی با این رژیم، تاکید کرد: «فلسطینیان امروز تحت بدترین نوع از آپارتاید هستند. اسرائیل بدترین رژیم آپارتاید است».

عون: حریری نخست‌وزیر می‌ماند
رئیس‌جمهوری لبنان گفت سعد حریری، نخست‌وزیر باقی خواهد ماند و بحران سیاسی این کشور طی روزهای آینده پایان خواهد یافت. حریری یک هفته پیش اعلام کرد استعفایش را معلق می‌کند. او کمتر از یک ماه پیش در حالی که در ریاض بود از سمتش استعفا کرد که بسیاری آن را تحت فشار مقام‌های سعودی دانستند. 3 روز پیش میشل عون با سران بسیاری از احزاب و گروه‌های لبنانی درباره شرایط کشور و زمینه‌سازی برای آغاز به کار دولت رایزنی کرد. گفته می‌شود دولت لبنان هفته آینده و پس از بازگشت عون از سفر به ایتالیا دوباره فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. میشل عون در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لاستامپا همچنین گفت، حزب‌الله با گروه تروریستی داعش در داخل و خارج لبنان می‌جنگد و هرگاه جنگ علیه تروریسم پایان یابد، رزمندگان این حزب به کشور باز خواهند گشت.

بازگشت اوباما به صحنه جهانی
رئیس‌جمهور سابق آمریکا با آغاز تور مسافرتی به 3 کشور چین، هند و فرانسه و دیدار با رهبران هند و چین آن هم درست زمانی که ترامپ به تازگی با آنها دیدار کرده، به صحنه سیاسی جهان بازگشت. باراک اوباما از زمان خروج از کاخ سفید سنت طولانی‌مدت مربوط به عدم حضور روسای جمهوری سابق در عرصه‌های سیاسی را شکسته است که شامل بیانیه‌های عمومی درباره مهاجرت می‌شود؛ وی در این سخنرانی تعلیق برنامه حمایت از کودکان مهاجر توسط ترامپ را مورد انتقاد قرار داد.

استقرار نیروهای آمریکایی  در کرکوک
منابع امنیتی در عراق روز گذشته از ورود شمار زیادی از نیروهای آمریکایی به استان کرکوک و استقرار آنها در پایگاه «کی-1» خبر دادند. در همین حال، برخی منابع مدعی شدند هدف ورود این نیروها مشارکت در ایجاد امنیت و ثبات آن است! در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، نیروهای دولت مرکزی وارد استان کرکوک شده و توانستند کنترل این استان را در دست بگیرند. استان کرکوک جزو مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل است.

اوغلو علیه اردوغان مدارک رو کرد
رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه در ادامه جدال لفظی علیه رجب طیب‌اردوغان گفت، حلقه نزدیک به رئیس‌جمهور ترکیه از جمله برادر، پسر و مشاور اجرایی‌اش در دسامبر 2011 و ژانویه 2012 نزدیک به 15 میلیون دلار به یک شرکت در جزیره مان(یکی از پناهگاه‌های امن مالیاتی) منتقل کرده‌اند. کمال قلیچدار اوغلو در سخنرانی خود در پارلمان با نشان دادن برگه‌هایی اعلام کرد: ما همه گزارش‌های این شرکت را داریم. همچنین همه اسناد انتقال مالی به این شرکت موجود است.

آلمان، آمریکا را تهدید کرد
وزیر اقتصاد آلمان در آستانه برگزاری اجلاس فولاد کشورهای جی 20، آمریکایی‌ها را تهدید به اقدامات متقابل اقتصادی کرد. وی تاکید کرد که اگر دولت ترامپ جریمه‌های گمرکی بیشتری را برای صادرکنندگان فولاد در اتحادیه اروپایی اعمال کند آلمان نیز اقدامات متقابل را در پیش خواهد گرفت. وزیر اقتصاد آلمان ابراز امیدواری کرد در نشست روز پنجشنبه به نتیجه مشترک و نهایی در این باره دست یابند. وی تاکید کرد که این مساله همچنان در دست بررسی‌ است که آیا خطر یک جنگ تجاری در زمینه فولاد برطرف می‌شود؟
 


Page Generated in 0/0049 sec