printlogo


کد خبر: 185156تاریخ: 1396/9/11 00:00
اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» تأکید کردند
مدیریت اشتباه منابع طرح تحول سلامت

وحید بلالی: نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، با اشاره به حواشی روزهای گذشته با موضوع حذف رایگان بودن دفترچه‌‌های بیمه سلامت مطالب مهمی را در راستای شفاف‌سازی این موضوع مطرح کردند.
عباسعلی پوربافرانی درباره خبر آزاد شدن پرداختی دفترچه سلامت گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و قرار نیست بابت دفترچه از مردم پولی دریافت شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: اگر قرار است از بیمه رایگان استفاده شود مردم باید از این حق بهره‌مند باشند. البته مانند گذشته مردم از این دفترچه رایگان استفاده‌‌‌‌ می‌کنند اما تنها تغییری که در این بخش اتفاق افتاده این است که خدمات درمانی تنها در بیمارستان‌‌های دولتی به مردم ارائه‌‌‌‌ می‌شود و مردم‌‌‌‌ نمی‌توانند به بیمارستان خصوصی برای درمان بروند. نمی‌توانیم پول درمان را بدهیم و در جایی که بیمارستان دولتی وجود دارد شخص به بیمارستان خصوصی مراجعه کند.
وی افزود: در مناطقی که بیمارستان یا مراکز درمانی دولتی وجود نداشته باشد دولت موظف است مابه‌التفاوت حق درمان را پرداخت کند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خدمات درمانی دولتی و خصوصی با نرخ‌های متفاوتی محاسبه‌‌‌‌ می‌شود و اگر در منطقه‌ای مراکز دولتی نباشد دولت چه میزان باید بابت مابه‌التفاوت پرداخت کند، گفت: به همان میزانی که در بیمارستان‌های دولتی کشور محاسبه‌‌‌‌ می‌شود باید پرداخت شود و مابه‌التفاوت این میزان را شخص بیمار باید پرداخت کند. نماینده مردم نائین اظهار داشت: دفترچه سلامت رایگان به معنای رایگان بودن درمان نیست و تنها حق بیمه آن رایگان محاسبه‌‌‌‌ می‌شود. عباسعلی پوربافرانی اظهار داشت: مدیریت منابع در طرح سلامت خوب نیست، حیطه‌‌‌بندی منابع مناسب نبوده و در این طرح صرفه‌جویی رخ‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهد. به عنوان نمونه ما خدمات درمانی در این طرح را به یک میزان به فرد با توان مالی و فرد نیازمند و فقیر‌‌‌‌ می‌دهیم که این نوع خدمات‌دهی به هیچ عنوان اصولی نیست.
به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، متاسفانه در طرح سلامت در بخش تعرفه‌‌های درمانی و کارانه‌ها با مدیریت صحیحی مواجه نیستیم، در برخی رشته‌ها کارانه‌ها بسیار زیاد  و در برخی دیگر کم محاسبه شده است. در آن بخش‌‌‌هایی که تعرفه‌‌های بالایی اعمال شده تعرفه‌ها بعد از یک یا 2 ماه قطع شده و باعث نارضایتی پرسنل درمانی کشور شده است به عنوان نمونه افزایش تعرفه‌ها در بخش بیهوشی مطابق افزایش تورم نبود و نرخ بالاتر محاسبه شده بود که امسال کاهش یافت و باعث نارضایتی پرسنل این بخش شد.
12 هزار میلیارد کمبود بودجه
علاوه بر این، عضو دیگر کمیسیون سلامت مجلس معتقد است تعویض دفترچه و دادن حق بیمه تنها برای کسانی است که به بیمارستان‌‌های خصوصی مراجعه‌‌‌‌ می‌کنند. حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره آخرین وضعیت طرح بیمه سلامت و بحث رایگان نبودن بیمه سلامت، گفت: متاسفانه
10 تا 12 هزار میلیارد کمبود بودجه در طرح بیمه سلامت وجود دارد و بیمارستان‌‌های دولتی همه مشکل پیدا کردند و تا 14ماه نتوانستند طلب‌‌های خود را وصول کنند؛ مشکلات بزرگی برای دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به وجود آمده است.
وی افزود: بنا به اعلام دولت، 11 میلیونی که در این طرح رایگان بیمه شده‌‌اند برای حل مشکل باید به بیمارستان‌‌های دولتی مراجعه کنند. در بحث خدمات بستری نیز مسؤولان قول دادند که این خدمات کما فی‌السابق برقرار باشد ولی در نهایت بستگی به منابع مالی طرح دارد که جواب بدهد یا نه. شهریاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا از ابتدا به فکر توزیع مناسب بودجه نبودند، گفت: طراحان این طرح فکر‌‌‌‌ نمی‌کردند در تامین منابع مالی مشکل پیدا کنند و بودجه‌ای که دولت تصویب‌‌‌‌ می‌کند معلوم نیست تحقق پیدا‌‌‌‌ می‌کند یا نه، وضع کشور هم به گونه‌ای است که تضمینی نیست منابع پیش‌بینی شده تحقق پیدا کند. شهریاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر خبری که در رسانه‌ها برای رایگان نبودن حق بیمه سلامت منتشر شد، گفت: مردم قرار نیست پولی بابت حق بیمه بدهند و این خبر صحت ندارد؛ گفته‌اند اگر شخصی به بیمارستان‌‌های خصوصی برای درمان مراجعه کند به ازای هر فرد 20 هزار تومان برای صدور دفترچه باید پرداخت شود. حسینعلی شهریاری خاطرنشان کرد: قشر آسیب‌پذیر تحمل پرداخت فرانشیز خصوصی را ندارند ولی متاسفانه در این طرح افرادی بودند که نیاز مالی هم نداشتند، دفترچه رایگان گرفته بودند و برای درمان بیمه به بیمارستان‌های خصوصی می‌رفتند. عضو کمیسیون سلامت با بیان اینکه‌‌‌‌‌ مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان سه‌شنبه در کمیسیون سلامت حضور یافت، گفت: هیچ صحبتی از پرداخت کردن حق بیمه و رایگان نبودن دفترچه بیمه سلامت مطرح نبود و تصریح کردند اگر شخصی‌‌‌‌ می‌خواهد از بیمارستان‌‌های خصوصی استفاده کند باید دفترچه خود را تعویض کند و هزینه‌ای بابت آن گرفته خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0057 sec