printlogo


کد خبر: 185161تاریخ: 1396/9/11 00:00
اخبار

ترکیه الزامی به رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نداشته است
ساعاتی پس از آنکه رضا ضراب در مصاحبه‌ای در نیویورک نام اردوغان را به عنوان مقام ترکیه‌ای مطلع از مبادلات این کشور با ایران برد، اردوغان اعلام کرد: با توجه به اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران فقط از سوی آمریکا بوده و سازمان ملل محدودیتی علیه این کشور اعمال نکرده است، ترکیه نیز الزامی به رعایت آنها نداشته است. روز پنجشنبه در مصاحبه رضا ضراب در نیویورک اعلام شد رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی و نخست‌وزیر وقت ترکیه از مبادلات تجاری این کشور با ایران مطلع بوده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران زیر نظر وی نقض شده است. وی تأکید کرد: ما هیچ تحریمی را نقض نکرده‌ایم. اردوغان گفت دنیا فقط آمریکا نیست. رضا ضراب در مصاحبه خود گفت بنابه گفته یکی از مقامات بلندپایه ترک اردوغان خود در زمان نخست‌وزیری طرح همکاری دو بانک ترکیه‌ای با ایران را امضا کرده است. رضا ضراب هم‌اکنون در نیویورک تحت بازداشت قرار دارد و متهم است تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است. طرح بررسی نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ترکیه نخستین‌بار در سال 2013 کلید خورد.

شرط دبیرکل اتحادیه عرب  برای رابطه با ایران
دبیرکل اتحادیه عرب مدعی شد اعراب آماده همکاری با ایران هستند به شرط آنکه ایران رفتارهای خود را در منطقه تغییر دهد. به گزارش فارس، «احمد ابوالغیط» در سومین «همایش گفت‌وگو‌های مدیترانه‌ای» در رم خواستار تغییر خط‌مشی و رفتار ایران در قبال کشورهای عربی شد. ابوالغیط درباره روابط با ایران اظهار داشت: «مهم این است ایران رفتارهای خود را در منطقه کنترل کند و اگر ایران خط‌مشی و رفتار خود را تغییر دهد، اعراب آماده همکاری با آن هستند». طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابوالغیط همچنین بررسی‌های جدی در اتحادیه عرب درباره دستیابی به دیدگاه مشترک درباره منابع تهدید و راهکارهای تعامل جمعی با آن را ضروری برشمرد و افزود: «توافق درباره اولویت‌های امنیت ملی عربی یک ضرورت مبرم در مرحله کنونی است».

الحاق ناو موشک‌انداز سپر به دریای خزر در هفته آینده
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هفته آینده شاهد الحاق ناو موشک‌انداز سپر در دریای خزر خواهیم بود که نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریا است. به‌گزارش مهر، امیر دریادار خانزادی در سخنرانی قبل از خطبه‌‌های نمازجمعه تهران به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش، با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش با تدبیر رهبری در مسیر خودکفایی حرکت بسیار منسجم و با برنامه‌ریزی و هدفمندی را آغاز کرده است، گفت: دشمن فکر می‌کرد با تحریم‌های ظالمانه می‌تواند حرکت رو به جلوی نیروی دریایی را متوقف کند اما پس از ساخت جماران، دماوند و سایر شناورهای نیروی دریایی نیز ساخته شد. وی تاکید کرد: هفته آینده هم شاهد الحاق ناو موشک‌انداز سپر در دریای خزر خواهیم بود که نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریاست.

تکذیب ادعای عدم صدور مجوز برای عبور هواپیمای نخست‌وزیر بلغارستان
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: موضوع عدم صدور مجوز برای عبور هواپیمای حامل نخست‌وزیر بلغارستان از آسمان ایران به هیچ وجه صحت ندارد. بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اخبار منتشره در برخی رسانه‌‌های خارجی مبنی بر عدم صدور مجوز پرواز به هواپیمای حامل نخست‌وزیر بلغارستان برای عبور از آسمان ایران گفت: موضوع عدم صدور مجوز به هیچ‌وجه صحت ندارد چرا که پس از درخواست رسمی سفارت بلغارستان در تهران برای دریافت مجوز پرواز هواپیمای بلغاری که حامل نخست‌وزیر آن کشور بوده است، مجوز عبور صادر شد. قاسمی افزود: آنچه رخ داد اعلام اشتباه اطلاعات پروازی و کد مجوز دریافتی توسط خلبان هواپیما به برج مراقبت در ایران بود که به همین دلیل هواپیما مورد شناسایی قرار نگرفت.
 


Page Generated in 0/0051 sec