printlogo


کد خبر: 185172تاریخ: 1396/9/11 00:00
زمین‌لرزه این بار در جنوب شرق کشور
کرمان 6/1 ریشتر لرزید
آخرین آمار تا لحظه تنظیم گزارش از مصدوم شدن 51 نفر حکایت دارد

گروه اجتماعی: زلزله‌ای 1/6 ریشتری در ساعت 6:02 صبح روز جمعه بخش‌هایی از استان کرمان را لرزاند. کانون زلزله منطقه «هجدک» از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.
به گزارش «وطن امروز»، در همین رابطه مدیرکل امور روستایی استانداری کرمان، اظهار کرد: در خانه‌های روستایی که مستحکم نبوده‌اند خرابی دیوار داشته‌ایم اما خانه‌های قدیمی
2 روستای گورک و هنگ تخریب شدند و قطعی برق و تلفات دامی در این دو روستا گزارش ‌شده است. هادی شهسوارپور با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده گفت: از زمان وقوع زلزله شوراها و دهیاری‌های مناطق زلزله‌زده را مامور بررسی میزان خسارات کرده‌ایم.
اعزام گروه‌های امدادی
در پی وقوع این زلزله، معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از اعزام گروه‌های ارزیاب به مناطقی از استان کرمان که زلزله رخ‌داده است، خبر داد و گفت: بر اساس گزارش دریافتی از مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان کرمان، تاکنون حدود ٣٠ باب منزل مسکونی تخریب شده و تلفات انسانی نداشته است. شاهین فتحی از اعزام ٦ گروه ارزیاب، گروه‌های آنست (سگ‌های تجسس)، گروه‌های اسکان اضطراری و بالگرد جهت ارزیابی هوایی به منطقه خبر داد.
8 روستا درگیر زلزله
در همین ارتباط، مصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون عمرانی استانداری کرمان با اعلام اینکه با بالگرد از منطقه بازدید کرده است، گفت: در این منطقه 50 روستای دارای سکنه وجود دارد که 8 روستا درگیر زلزله بوده است. وی گفت: در این حادثه تعدادی نیز مصدوم شدند که برخی از آنها به‌صورت سرپایی درمان و برخی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. به گفته موسوی، این حادثه موجب تخریب و ویرانی برخی خانه‌های خشتی منطقه شده است.
پرواز  بالگردها
همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از پرواز 2 بالگرد بر فراز مناطق زلزله‌زده کرمان خبر داد تا عملیات رصد و ارزیابی و همچنین امدادرسانی با ‌سرعت بیشتری انجام شود. اسماعیل نجار با تأکید بر اینکه شهروندان نباید به شایعات توجه کنند، تصریح کرد: انتشار شایعات در چنین شرایطی می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد، از این ‌رو لازم است شهروندان اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.
ارسال اقلام امدادی
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز از اعلام آماده‌باش به 5 استان و ارسال اقلام امدادی به منطقه زلزله‌زده کرمان خبر داد. مرتضی سلیمی با اشاره به اعلام آماده‌باش به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان و فارس بیان کرد: تاکنون ١٢ روستا ارزیابی ‌شده‌ است و بر اساس آن روستای کوهم با ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢ نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠ درصد تخریب داشته ‌است.
آمار مصدومان
در همین باره، سرپرست اورژانس کشور آخرین آمار مصدومان زلزله کرمان را ۵۱ نفر اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین دغدغه احتمال سرمازدگی در شب در مناطقی است که مردم از ترس خارج از منزل حضور دارند. پیرحسین کولیوند با اشاره به اعزام گروه ارزیابی بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها به مناطق زلزله‌زده، ادامه داد: تاکنون به شبکه آبرسانی آسیبی وارد نشده است.
تشکیل جلسه ستاد بحران
رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمان با اعلام تشکیل جلسه ستاد بحران که از مصوبات آن اعلام آماده‌باش هلال‌احمر و ایجاد اردوگاه موقت در منطقه بود، گفت: در این زلزله بیشترین تلفات مربوط به احشام و بیشترین تخریب مربوط به خانه‌های قدیمی است. همچنین سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام ارسال نفت سفید به مناطق روستایی زلزله‌زده استان کرمان گفت: مردم به ‌هیچ‌وجه نگران تأمین سوخت نباشند و از ازدحام در جایگاه‌های سوخت خودداری کنند. مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو نیز گفت: در پی وقوع زلزله 1/6 ریشتری در استان کرمان وضعیت برق در شرایط نسبتاً پایداری قرار دارد و برق ۲۵۰مشترک که با قطعی مواجه شده‌ بود تا پایان روز گذشته (جمعه) وصل ‌شد.
آماده‌باش سپاه و ارتش
سردار غلامعلی ابوحمزه، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه بازسازی مناطق زلزله‌زده ر‌ا باید دستگاه مربوطه از جمله بنیاد مسکن انجام دهد، افزود: هرجا که مسؤولان نیاز به کمک داشته باشند، سپاه آمادگی لازم برای کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده کرمان را دارد. همچنین امیر شاهین‌تقی‌خانی، سخنگوی ارتش از ابلاغ دستور آمادگی یگان‌های مستقر ارتش در استان کرمان از سوی فرمانده کل ارتش برای هرگونه کمک‌رسانی در مناطق زلزله‌زده این استان خبر داد.


Page Generated in 0/0055 sec