printlogo


کد خبر: 185194تاریخ: 1396/9/11 00:00
موشک بالستیک یمنی با موفقیت به یک هدف نظامی در عربستان اصابت کرد
اقدام اروپا برای تحریم تسلیحاتی سعودی

یگان موشکی ارتش یمن (وابسته به انصارالله) پنجشنبه‌شب اعلام کرد یک موشک بالستیک میان‌برد را ضد یک هدف نظامی در عربستان‌سعودی شلیک کرده است. ارتش یمن تصریح کرد موشک بالستیک میان‌برد با دقت بالایی به هدف مورد نظر برخورد کرده است. ارتش یمن افزود، در این آزمایش موشکی، یک پایگاه نظامی عربستان‌سعودی را در خاک این کشور هدف قرار داده است. همزمان، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان‌سعودی ادعا کرد ارتش این کشور یک موشک بالستیک را رهگیری و منهدم کرده که از یمن و توسط انصارالله به سمت شهر خمیس‌ مشیط شلیک شده بود. خمیس مشیط در جنوب غربی عربستان و در فاصله حدودا 900 کیلومتری شهر ریاض واقع است. این دومین بار در ماه جاری است که نیروهای یمنی به خاک عربستان موشک بالستیک دوربرد شلیک می‌کنند. پس از شلیک موشک بالستیک دوربرد به فرودگاه ملک خالد در حومه ریاض، عربستان‌سعودی که از توانمندی‌های ارتش یمن مستاصل شده، ایران را به حمایت تسلیحاتی از انصارالله متهم کرد و در نتیجه آن، بندر استراتژیک و مهم الحدیده در یمن را تحت محاصره قرار داد. طبق این گزارش، ساعاتی پیش از این اقدام یمنی‌ها در روز پنجشنبه، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در یک سخنرانی هشدار داده بود اگر محاصره یمن ادامه یابد، مواضع حساس در عربستان را هدف قرار خواهند داد. الحوثی درباره ادامه بستن گذرگاه‌ها و بنادر یمن از جمله بندر الحدیده هشدار داد و اعلام کرد این اقدام عربستان و ائتلاف آن عواقب خطرناکی برای آنها دارد.
فاجعه انسانی بی‌سابقه در یمن
در حالی‌که تجاوز همه‌جانبه ائتلاف سعودی به یمن در حال سپری کردن سومین سال خود است، جانشین دبیرکل سازمان ملل با سرزنش این ائتلاف به دلیل تحریم‌های ضدبشری علیه یمن، گفت: آنچه در یمن در حال رخ دادن است یک فاجعه انسانی بی‌سابقه در جهان است. وی گفت: قریب به 8 میلیون نفر در یمن در قحطی کامل به سر می‌برند و تحریم‌ها باید به طور کامل لغو شوند.
اقدام ضدسعودی پارلمان اروپا
پارلمان اروپا طرح منع فروش تسلیحات به عربستان‌سعودی را با 539 رای مثبت، 13 رای مخالف و 81 رای ممتنع به تصویب رساند. بر اساس این طرح، از فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی خواسته شده کشورهای اروپایی را به اجرای یک راهبرد مشخص در قبال یمن دعوت کند. این طرح همچنین خواستار ارسال کمک‌های فوری به مردم یمن و نیز ایجاد یک راه‌حل سیاسی برای پایان درگیری‌ها در این کشور است. پیش‌تر بسیاری از نهادهای بین‌المللی خواستار توقف فروش سلاح‌های اروپایی و آمریکایی به عربستان‌سعودی شده بودند.

امارات نخست‌وزیر پیشین مصر را ممنوع‌الخروج کرد
احمد شفیق، آخرین نخست‌وزیر دوره حسنی مبارک پیش‌تر در سخنانی اعلام کرد مسؤولان اماراتی اجازه خروج وی از این کشور را نمی‌دهند و بر سر نامزد شدن وی برای انتخابات آتی مصر در سال میلادی آینده سنگ‌اندازی می‌کنند. در همین حال، وکیل مدافع احمد شفیق گفت وی امارات را به مقصد پاریس ترک خواهد کرد تا دیدارهایی با مسؤولان مصری در خارج از کشور داشته باشد و سپس به مصر بازمی‌گردد. اعلام نامزدی احمد شفیق به نوعی مقابله با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری کنونی مصر، در انتخابات ۲۰۱۸ ارزیابی می‌شود.

 


Page Generated in 0/0053 sec